Schaal 2 van 2 van beukenhout

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Hoi,

Dit is de tweede van de beuken houtenschalen die ik heb gedraaid uit resthout van een meubelmaker. Plaat was plm 6 dik en had wat wormgaatjes.

Afmeting van de schalen 36 *4,5 cm, afwerking parafine olie.

De rand van nummer twee is ondergestoken met behulp van een <wiebertjes> cutter van

www.ukwoodcraftandcarbidechisels.co.uk

-- dat is aardig gelukt hoewel de onderkant van de rand wat mij betreft iets ronder had gemogen.

Verder ben ik er best wel groots mee.

Van die meubelmaker heb ik nu nog een plaat iepenhout liggen van 70 * 50 * 8 cm. Eens gaan zien wat dat kan worden.


P1010801.jpgP1010802.jpgP1010800.jpg
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Prachtige schalen Hans, ook de overhellende ronding is heel mooi, de link over de cutter werkt helaas niet.

Groet Pel.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Pel, dank je.. achter de link stond een puntkomma waardoor het niet werkt; ik heb de link opnieuw in het bericht gezet, bij mij werkt het nu wel.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Leuke schalen en strak afgewerkt, persoonlijk vind ik de tekening van beuken wat saai (en toch heb ik hier een kuub liggen wat ik ooit heb opgehaald:rolleyes:).
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Bedankt voor de reacties, ik vind het leuk om er iets op terug te lezen..

Met het volgende bedoel ik niets belerends of kritisch ofzo. Persoonlijk houd ik meer van rustige lijnen en vormen en vind ik <druk> meestal niet mooier of fijner om naar te kijken of aan te raken. Druk hout of samenstelling kan een beetje beetje afleiden van de vorm misschien zelfs. Dat geldt voor de beelden die ik maak en de houtdraai werkstukken. Ik geloof dat Juriaan op zijn website schrijft dat het een zoektocht is welke houtsoort past bij welk ontwerp en grootte en daar kan ik mij in vinden. Een tijdje terug heb ik de de werkstukken van Maria van Kesteren gezien (Om de Vorm) en dat sprak mij zeer aan. Bij deze plaat Beuken hout was er niet veel keuze en ik wilde wel graag het max er uit halen.
Grtz Hans
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Mooie vorm, groot, plat en een eigenwijs randje.

Ik begrijp wat je bedoelt met je opmerking over tekening van hout in combinatie met de vorm. Ik vind het persoonlijk best moeilijk om daar een keuze in te kunnen maken. Maar mijn hoofdregel is: een drukke vorm vraagt om rustig hout, en omgekeerd. Het blijft een nogal persoonlijke zoektocht en smaak.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.