Boorstandaard

yarnev

Actieve deelnemer
13 okt 2014
86
0
Hey iedereen,

Ben ondertussen nu al even op zoek naar een handige, degelijke boorstandaard.
De Famag-modellen die Dieter Schmidt vroeger verkocht waren prachtig uiteraard, maar wel echt zeer prijzig...
Wolfcraft verkoopt zijn vast model niet meer (enkel hetgene waarbij de standaard onder een hoek geplaatst kan worden, dewelke niet zo'n goede recensies krijgt), dus ik bleef zoeken.

Op Dictum kwam ik de deze nu tegen (https://www.dictum.com/en/drill-chucking-tools-bakh/drill-stand-with-chuck-900-716149):
716149_01_P_WE_8_Bohrst_nder_mit_Futter_WZ_jpg.jpg

Betaalbaarder, ziet er op de foto mooi afgewerkt uit, ... Jammer genoeg geen merk erbij, dus moeilijk om recensies te zoeken.

Heeft er iemand van jullie ervaring hiermee of met gelijkaardige modellen?
Gedachten waarom dit een goede/slechte optie zou zijn?

Het is vooral om mee te nemen op verplaatsin.

Groet
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Hey iedereen,

Ben ondertussen nu al even op zoek naar een handige, degelijke boorstandaard.
De Famag-modellen die Dieter Schmidt vroeger verkocht waren prachtig uiteraard, maar wel echt zeer prijzig...
Wolfcraft verkoopt zijn vast model niet meer (enkel hetgene waarbij de standaard onder een hoek geplaatst kan worden, dewelke niet zo'n goede recensies krijgt), dus ik bleef zoeken.

Op Dictum kwam ik de deze nu tegen (https://www.dictum.com/en/drill-chucking-tools-bakh/drill-stand-with-chuck-900-716149):
Bekijk bijlage 78907

Betaalbaarder, ziet er op de foto mooi afgewerkt uit, ... Jammer genoeg geen merk erbij, dus moeilijk om recensies te zoeken.

Heeft er iemand van jullie ervaring hiermee of met gelijkaardige modellen?
Gedachten waarom dit een goede/slechte optie zou zijn?

Het is vooral om mee te nemen op verplaatsin.

Groet
Zoek even op Amazon of Ebay naar zo'n model, ga je vast wat vinden. Ik heb vorige jaar een oude massieve Bosch S7 boorstandaard gekocht voor 25E incl boormachine:)
Oo mijn lijst met gereedschap dat ik kann kopen als ik alles al heb:) Staat een Webasto boorstandaard. Goede kwaliteit, made in Germany Maar ik denk niet al te verplaatsbaar.
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Lijkt me een zeer onhandig ding. Hoe zet je de boormachine erop en vast, ik mis een hendel om de boor naar beneden te bewegen, het apparaat drukt zich los van het werkstuk, enz. Lijkt meer op een bovenfreeshouder.

Boorstandaards zijn er in alle prijsklassen en maten.

Sorry, misschien zoek je toch dit type, ik dacht aan een kolomboorstandaard. Volgende keer beter!
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Al wat Wolfcraft in het gamma heeft kan je catalogeren onder één noemer, rotzooi.
Moet het eerste spul nog tegenkomen van die gasten dat wel deftig werkt.

Famag spullen zijn top, en dat het prijskaartje navenant is? Ja, kwaliteit kost nu éénmaal wat.

Staan klooien met een goedkoop ding kost ook aardig wat geld in de vorm van verloren uren. Dan is de rekening snel gemaakt:p
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
208
5
65
Drachten - Buitenpost.
Ik heb nog zo'n ding, ooit gekregen uit een schuuropruiming. Hoorde bij een B&D boormachine waar je dan de boorkop af moest halen en zo kon je hem op de as met de zelfde schroefdraad schroeven. Ik gebruik hem nooit maar als je vaak ergens een klusje hebt zou het wel handig kunnen zijn. Verbaasd me dat ze nog nieuw te koop zijn.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Ik gebruik een Proxxon freesstandaard met kruistafel als boorstandaard. Nadeel is dat de boordiepte wel beperkt is, verder is dit al een paar jaar een goede oplossing ook voor boven freeswerk. De zwaluwstaart geleiding kun je goed nastellen. Mijn oude Wolfcraft zeskant doet goede dienst bij mijn zoon.

Onlangs nog van Duss een zeer prijzige oerdegelijke boorstandaard gezien.

Gzrt hans
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Veel negatieve reacties hier op zo'n ding...

Ik denk dat het er van af hangt wat je er mee wil doen:
1. Als (goedkope) vervanging van een kolomboor
2. Om mobiel (grote) gaten (recht of onder een hoek) in grote werkstukken boren

Als je onder puntje 1 valt, dan is de teleurstelling inderdaad waarschijnlijk groot. Maar voor punt 2 (hetgeen waar die dingen m.i. voor zijn bedoeld), kunnen het wel handige hulpstukken zijn.

Daarom heb ik momenteel wel interesse in die versie van Axminster/UJK, vooral omdat je ermee onder een hoek kan boren. Tot nu toe doe ik alles uit de hand, en dat valt voorlopig wel goed mee (voor ruwer werk), maar ik denk dat dit toch wel een handig ding kan zijn in specifieke situaties.

Dieter Schmidt geeft het eigenlijk ook al aan op zijn website:

"What? So much money for a drill stand? For that much money, I could buy a drill press. That is correct, and you should buy a drill press if you have the place for a stationary table and do not need the flexibility. But that is why they are made, for people who need the flexibility and mobility that they provide, and the precision and quality of work, equal to that of a good-quality drill press, that these top-quality tools are able to produce."
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
ik heb de wolfcraft editie gehad, wat een bagger, onstabiel, speling, dat ze het durven te verkopen.

Ik heb een kleine Ferm kolomboor, en dat is veel makkelijker en ja, met een beetje kunst en vliegwerk kun je daar ook heel veel mee als je creatief bent. Toegegeven, op een grote plaat kun je natuurlijk niet veel maar ik boor inmiddels liever uit de hand of langs een stuk hout heen dan met zo'n goedkope boorstanderd in de weer.

Kolomboor.jpg

ik ben hier met de Ferm montagegaten aan het boren in de voorzijde van een luidspreker.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.