kastverbindingen

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
291
111
voor ik het warm water opnieuw ga uitvinden, vroeg ik mij af of jullie tips of jigs hebben voor het boren/frezen/positioneren van volgende 2 kastverbindingen

Modulfix

Modulfix.jpg

Fixograss

Fixograss.jpg


alvast bedankt voor de info

Wim
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Ik zou een jig zoals die van festool namaken, die bij de df500 connectors wordt meegeleverd:

down_fr_bskvd15_203164_a_03a_1.jpg
Lijkt me wel enigzins na te maken met wat multiplex en een bus om de boor te geleiden. De gaten boor je in beide panelen, deze jig monteer je in het gat dat in de kopse kant werd geboord, en zo boor je telkens heel precies een gat op de juiste positie. Met een stop kan je de juiste diepte bepalen.

(Uiteraard alleen bij de fixograss connectors)
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Die onderste, helemaal rond, kun je met goede boren (de grotere een Zobo, de kleinere een drill point) zelf uit de hand doen, mits heel goed afgetekend. Heb ik zelf ook gedaan & dat ging prima.
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
Dit )https://www.kuebatec.de/bohrlehre-bluejig-duebel-oe-8-mm-fuer-exenter-verbindungen-a2713/) is het simpele boormalletje voor de excenter verbinder (de onderste) Als je het grote gat met bijv. een bovenfrees met zijaanslag maakt, of op de kolomboor met een aanslag, kun je daarna het gat in de kopse kant maken. En met dezelfde mal het gat in het andere deel positioneren. Lijkt me ook niet moeilijk na te maken.
Er zal er vast ook één bestaan voor de half ingelaten verbinding.
Herhaalbaarheid en precisie zijn de sleutelwoorden. Maw alles wat je met een malletje kunt doen op beide delen geeft al snel goed resultaat.

Groet,
CC
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.