Lidl krantje met kickback

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
20180809_164535.jpg

Dit stond in de lidl krant.
Deze mevrouw heeft het niet begrepen en maakt een grote fout.
uiteraard staat de zaag niet eens aan maar toch.
Slecht voorbeeld lidl.
 

Bijlagen

  • 20180809_164427.jpg
    20180809_164427.jpg
    88,2 KB · Weergaven: 589

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Gelukkig zaagt ze met een stilstaand zaagblad dus zal de kickback meevallen. Lijkt mij wel een gedoe om zo door het materiaal heen te komen
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
En het beeld van deze mevrouw kantelt al dus misschien komt ze nog op haar pootjes terecht....met beide handjes en haar eigen neus
En de prijs zakt ook razendsnel; van 129 naar 29!
:<)
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ach die kickback zal zo wel meevallen!
Ze gebruikt de langsgeleider en de afkortgeleider.
Als ze de afkortgeleider nu nog even onder verstek zet........ dan wordt het anders:p
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Iedereen lacht hier met haar, maar ik heb zelf geen tafelzaag, ben dus ook niet bedreven in het gebruik ervan, en zie hier eigenlijk het probleem niet echt?
Ok ze gebruikt geen duwstokje, maar het grote stuk rust tegen de geleider en de zaag heeft een spouwmes. Wil iemand dan ook zo vriendelijk zijn om even te verduidelijken vanwaar hier het risco nog komt?
Ik neem aan vanwege het feit dat ze het af te zagen stuk niet ondersteunt (ze heeft enkel haar hand op de langsgeleider), maar uit beelden van kickback zag ik eerder al dat dat soms weinig uitmaakt of nog gevaarlijker is (met je hand aan de zaag inschieten)...
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
In het kort...Als je afkort zul je de langsgeleider vrij moeten zetten van je werkstuk zodat je werkstuk niet tussen het zaagblad en de langsgeleider gaat klemmen.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi Massis,
Het stukje dat er afgezaagd wordt kan heel makkelijk klem komen te zitten tussen de langsgeleider en de cirkelzaag.
Het hoeft maar een heel klein beetje scheef te gaan en het wordt gegrepen door de zaag.
Er moet dan ook altijd vrije ruimte zijn aan rechterkant van het af te zagen deel.

Thomasz
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Soms is het kiezen, gisteren nog wp plaatjes multiplex op de zaag gehad met de geleider tot aan het einde van het zaagblad om mooie evenwijdige plaatjes te kunnen zagen. Afgesteund op de roltafel en met de hand goed doorgeleiden naar het einde van het zaagblad is dat goed te doen hoor! Wel weten waar je mee bezig bent en wat de risico's zijn......

Fons
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik dacht dat de regel was, dat de zijde tegen de geleider langer moet zijn dan de afstand tussen geleider en zaag?
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Of dat klopt, weet ik niet. Wel dat als je 2 knelpunten (parallel- en dwarsgeleiders) hebt je kans op kickback reëel aanwezig is.

@Athanor, als je plaatjes al vastliggen op de roltafel, waarom dan nog een geleider?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Twee geleiders samen gebruiken is inderdaad sowieso een no-go.. En je laatste opmerking, dat vroeg ik me ook al af. Als de roltafel goed afgesteld is zou een volledige passage langs de geleider in principe toch overbodig moeten zijn? Geleider terugzetten tot net voor het zaagblad en gaan met die banaan.
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Ja, ik dacht dat je bij een roltafel het werkstuk ook vastklemde maar misschien heb ik het mis (ik heb slechts een Inca ;-) )
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Meestal werk ik ook met een haakse geleider op de roltafel, ik heb echter het idee dat die momenteel niet helemaal haaks staat en het vraagt wat werk op dat weer in te stellen. Daarom ben ik van de haakse hoek van de plaat vertrokken en heb alles tegen de tafelgeleider gezaagd en met behulp van de roltafel doorgevoerd zonder geleider, met de hand klemmen op de tafel en goed tegen de geleider drukken en met de rechterhand voorbij de zaag voeren. Je ziet veel Amerikanen niet anders doen op hun zaagtafels met geleider van voor naar achteren althans met multiplex dan, met massief hout kan dit niet natuurlijk.....

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.