Lidl krantje met kickback

tuoh

Oud hout
Fons heeft helemaal gelijk, je kan zeker op die manier werken, en ja, dat gaat ook met twee geleiders.
Drie belangrijke aandachtspunten hierbij:

- de langsgeleider MOET perfect evenwijdig staan met het zaagblad. Niet wijder achteraan de zaag en zeker ook niet nauwer!

- de haakse geleider MOET perfect haaks staan ten opzichte van die langsgeleider

- het stuk hout of plaat rechts van de zaag MOET met de rechterhand doorgevoerd worden, de aanvoerdruk MOET op het rechtse stuk hout uitgevoerd worden, de haakse geleider (of rolwagen) loopt enkel mee om alles mooi haaks te houden ten opzichte van de langsgeleider. Gebruik hier NOOIT een duwhout voor, dat is veel te smal, de kans is dan heel groot dat de druk het stuk scheef duwt, weg van de langsgeleider. Gevolg is dan een serieuze klapper!

Doe dit enkel als je een ervaren gebruiker bent, onervarenheid word al eens afgestraft in de vorm van een terugslag. Dit gebeurt als er tegen één van de drie punten gezondigd word. Het vraagt dus wat feeling van de gebruiker.

Wanneer word dit gedaan? Als de te zagen stukken te smal worden om met de loopwagen af te korten, dan is tegen de langsgelieder zagen de beste optie.
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Tuoh,

ben ik dan juist als ik zeg dat een duwhout enkel rechts van het zaagblad mag gebruikt worden? ik vermoed dat links, als je geen loopwagen of haakse geleider gebruikt er geen sprake kan zijn van "terugslag"?
 

tuoh

Oud hout
Mijn tekst is wat verwarrend zie ik, zal proberen om het wat duidelijker te maken.

Bij het zagen van kleine stukken rechts van de zaag, bij een volledig vooruit geschoven langsgeleider, mag NOOIT een duwhout gebruikt worden. De kans is heel groot dat je met dat ding het te zagen stuk scheef duwt (wijkend van de langsgeleider) en dat kan een forse terugslag opleveren, of een rondvliegend stuk hout!

De veiligste manier is doorvoeren met de rechterhand, raar maar waar. Met de hand doorvoeren geeft je voeling met het gebeuren, met een hulpmiddel heb je die noodzakelijke voeling niet.

Voor alle andere klussen zoals schulpen, afkorten met achteruit geschoven langsgeleider, etc. kan en mag een duwhout wel gebruikt worden.
De manier van zagen tegen de langsgeleider word enkel gedaan als het op een andere manier niet lukt, of de kans op maatafwijkingen te groot is.

Voorbeeld: je hebt een strook plaatmateriaal van 200mm breed en 1200mm lengte, hiervan wil je 7 gelijke stukken van 160mm breed afkorten.
Je legt de strook op de rolwagen, stelt de langsgeleider in op 160mm en stelt de langsgeleider terug tot juist voor de zaag. Nu kan je 6 stukken na elkaar afkorten.
De 6 gezaagde stukken kunnen onmogelijk terugklappen omdat de langsgeleider voor het zaagblad al stopt, naast de zaag zit er niks.

Nu moet dat laatste stuk nog gezaagd worden, dit kan op de rolwagen, MAAR, dan moet je nu die 160mm instellen op wagen en hopen dat de maat juist identiek is met wat je al gezaagd hebt tegen de langsgeleider. De ervaring heeft geleerd dat dit praktisch altijd wat maatafwijking geeft ( 0,5mm is al teveel) Daarom is het veel beter om dat laatste stuk ook rechts van de zaag aan te houden. Maar wel moet eerst de langsgeleider vooruit geschoven worden, best een 200mm voorbij het zaagblad. Nu ben je zeker dat ALLE stukken een identieke maatvoering hebben zonder te hoeven nameten of nastellen.
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Mijn tekst is wat verwarrend zie ik, zal proberen om het wat duidelijker te maken.

Bij het zagen van kleine stukken rechts van de zaag, bij een volledig vooruit geschoven langsgeleider, mag NOOIT een duwhout gebruikt worden. De kans is heel groot dat je met dat ding het te zagen stuk scheef duwt (wijkend van de langsgeleider) en dat kan een forse terugslag opleveren, of een rondvliegend stuk hout!

De veiligste manier is doorvoeren met de rechterhand, raar maar waar. Met de hand doorvoeren geeft je voeling met het gebeuren, met een hulpmiddel heb je die noodzakelijke voeling niet.

...
.. maar bij minder dan ~15 cm wil ik mijn handen niet bij het zaagblad hebben :( Dan werk ik liever met een eigenbouw slede waarop je het werkstuk kunt klemmen.

Wat ik ergens las: het rechtse duwhout wordt vaak rechts (aan de kant van de geleider) ingezet, terwijl het beter is de druk bij de zaag te hebben. Dus het rechtse duwhout zo links mogelijk en dan het werkstuk langs het zaagblad voeren. En als je een linkse duwhout inzet, deze niet voorbij het zaagblad gebruiken.
 

tuoh

Oud hout
Doe op een machine enkel dat waar je een veilig gevoel bij hebt, of wat vertrouwd aanvoelt.
Je mag ook niet uit het oog verliezen dat elke machine anders is. Alles begint al met een goede langsgeleider, stabiel, rigide bevestigd, makkelijk af te stellen, etc. Er vallen dan al een hele boel machines door de mand.

Persoonlijk heb ik een gruwelijke hekel aan al die "veilige" hulpjes, al wat ik soms gebruik is een stuk hout als duwhout. Voor de rest kan er niks op tegen 2 handen.
Het belangrijkste is nog altijd weten waar je mee bezig bent.
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Doe op een machine enkel dat waar je een veilig gevoel bij hebt, of wat vertrouwd aanvoelt.
Je mag ook niet uit het oog verliezen dat elke machine anders is. Alles begint al met een goede langsgeleider, stabiel, rigide bevestigd, makkelijk af te stellen, etc. Er vallen dan al een hele boel machines door de mand.

Persoonlijk heb ik een gruwelijke hekel aan al die "veilige" hulpjes, al wat ik soms gebruik is een stuk hout als duwhout. Voor de rest kan er niks op tegen 2 handen.
Het belangrijkste is nog altijd weten waar je mee bezig bent.
Ben ik het met je eens dat je met je hand meer controle hebt. Toch ben ik als nieuweling nog niet zo ervaren genoeg dat ik het zo maar even doe .. dus dan kijk ik rond naar wat er als hulpjes verkrijgbaar zijn. De sticks van Matthias Wandel vind ik heel handig (ik voel de druk). Een pushblock met plexiglas staat op de lijst om te maken, maar het liefst zou ik het gewoon met een paar sledes af willen. En natuurlijk lezen hoe het werkt. Dat een ervaren rot beide (haakse) geleiders weet te gebruiken, getuigd van ervaring. Maar ik herinner me ook een verhaal van een onervaren vriend die een geweldige kickback kreeg toen hij op zijn zolder aan het klussen was met een Aldi-zaag. En daar maak ik me eigenlijk meer zorgen om: ongeoefende gebruikers die zo maar hun gang gaan. Je zou eigenlijk verplicht een dagje cursus moeten volgen ..

Waar woon je eigenlijk, tuoh :p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.