Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 27
    In het kort...Als je afkort zul je de langsgeleider vrij moeten zetten van je werkstuk zodat je werkstuk niet tussen het zaagblad en de langsgeleider gaat klemmen.

Hoi Massis,
    Het stukje dat er afgezaagd wordt kan heel makkelijk klem komen te zitten tussen de langsgeleider en de cirkelzaag.
    Het hoeft maar een heel klein beetje scheef te gaan en het wordt gegrepen door de zaag.
    Er moet dan ook altijd vrije ruimte zijn aan rechterkant van het af te zagen deel.

Thomasz

Wat je ook zaagt het moet altijd aan 1 kant weg kunnen, nooit opsluiten op een zaagtafel dan

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Zag laatst op youtube iemand het op deze manier doen

Soms is het kiezen, gisteren nog wp plaatjes multiplex op de zaag gehad met de geleider tot aan het einde van het zaagblad om mooie evenwijdige plaatjes te kunnen zagen. Afgesteund op de roltafel en met de hand goed doorgeleiden naar het einde van het zaagblad is dat goed te doen hoor! Wel weten waar je mee bezig bent en wat de risico's zijn......

Fons

Ik dacht dat de regel was, dat de zijde tegen de geleider langer moet zijn dan de afstand tussen geleider en zaag?

Of dat klopt, weet ik niet. Wel dat als je 2 knelpunten (parallel- en dwarsgeleiders) hebt je kans op kickback reëel aanwezig is.

@Athanor, als je plaatjes al vastliggen op de roltafel, waarom dan nog een geleider?

Twee geleiders samen gebruiken is inderdaad sowieso een no-go.. En je laatste opmerking, dat vroeg ik me ook al af. Als de roltafel goed afgesteld is zou een volledige passage langs de geleider in principe toch overbodig moeten zijn? Geleider terugzetten tot net voor het zaagblad en gaan met die banaan.

Ja, ik dacht dat je bij een roltafel het werkstuk ook vastklemde maar misschien heb ik het mis (ik heb slechts een Inca ;-) )

Meestal werk ik ook met een haakse geleider op de roltafel, ik heb echter het idee dat die momenteel niet helemaal haaks staat en het vraagt wat werk op dat weer in te stellen. Daarom ben ik van de haakse hoek van de plaat vertrokken en heb alles tegen de tafelgeleider gezaagd en met behulp van de roltafel doorgevoerd zonder geleider, met de hand klemmen op de tafel en goed tegen de geleider drukken en met de rechterhand voorbij de zaag voeren. Je ziet veel Amerikanen niet anders doen op hun zaagtafels met geleider van voor naar achteren althans met multiplex dan, met massief hout kan dit niet natuurlijk.....

Fons

Forum Rechten