Welk hout???

hugo34

Nieuw lid
22 feb 2016
17
0
Hey,als doe het zelver zonder houtopleiding zit ik met een probleem , vraagje.
Tot heden verschillende kastjes in elkaar gestoken met gebruikname van timmerpanelen ( vuren ) voor de wanden en deuren , deze dan afgewerkt met vuren latten uit de doe het zelf.nu zou ik een dressoir willen knutselen maar zou ik iets steviger hout willen ....ik weet het eik,maar dit is te duur. Ik had gedacht om de wanden te maken met berk ,es of finse spruce multiplex en het frame met vurenhout om de kleur te laten passen en deze daarna proberen af te werken met beits sahara grijs. Is dit mogelijk of zijn er betere alternatieven.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Vuren is stevig zat voor een kast daar bouwen ze hele huizen van.
maar het is niet echt hard.

Ga gewoon eens op een rustig moment naar een echte houthandel of een zagerij en laat je informeren wat ze hebben en hoeveel het kost
prijs hangt ook af van wat je allemaal zelf doet ruwe ongekante planken zijn goedkoper maar ook meer werk

Nieuw hout is duur.
Als je alleen naar de prijs kijkt kan je beter een compleet meubel kopen bij ikea of zo
en hier eventueel zelf nog wat kleine zaken aan wijzigen
 

hugo34

Nieuw lid
22 feb 2016
17
0
Probleem is dat de vuren timmerpanelen niet mooi glad afgewerkt kunnen worden blijven ruw ook na schuren let korrel 320 daarna vernis erover en tussen schuren.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
De bouwmarkt heeft ook beuken timmerpanelen en ik vind grenen fijner dan vuren, en iets steviger.

Maar je komt direct in een hogere prijsklasse als je het hout nieuw aanschaft. Heb je machines om het op de gewenste maat te krijgen of mot je dat laten doen?
 
P

Pel

Guest
+ 1 Ik ben het met Hans eens, grenen is punt een, mooier en veel fijner om te bewerken, je ruikt de hars, is kwalitatief ook beter als vuren. zal iets duurder zijn als vuren.

Groet Pel.
 

hugo34

Nieuw lid
22 feb 2016
17
0
Ik heb een zaagtafel en afkortzaag maar geen vandiktebank. Schaaf is 8 cm breed elektrisch.
Probleem is dat hier in de buurt geen deftige bouwmarkten zijn laat staan vriendelijke houthandels.
Wat zou je dan nemen massief grenen of grenen multiplex? (Zijwanden )de kast die ik zou willen is in de stijl van de foto in volgende post
 
Laatst bewerkt:

hugo34

Nieuw lid
22 feb 2016
17
0
godfried-wand-501-576bfd2cf3c85.jpg de kleur zou ook in deze stijl moeten zijn sahara grijs
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
vuren kan je prima glad krijgen hoor.
schuren moet je wel opbouwen van grof naar fijn.

Als je gaat schilderen lakken is korrel 180 -240 voldoende fijn.
zorg dat je de verf goed laat uitharden tussen de lagen door en alleen licht schuren (de meeste verf moer er op blijven)
wel goed stofvrij maken en ontvetten
 

hugo34

Nieuw lid
22 feb 2016
17
0
Heb ik al meerdere malen gedaan maar krijg het nooit volledig glad zelfs met korrel 400 en inderdaad tussen schuren krijg ik nooit een effen oppervlakte.
Ik spuit meestal de vernis.
Wat je ook hebt dat de lleur steeds een gelige waas heeft als je deze behandelt met kleurloze vernis.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.