Probleem met bovenfrees Bosch GOF 1600

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Beste forummers,

Ik heb twee bovenfrezen van Festool, de OF 1000 en de OF 1400. De kleine gebruik ik heel regelmatig en vind ik een plezier om mee te werken omwille van de eenhandsgreep. Maar voor mij een voordeel is voor de OF 1000, vind ik dan net een nadeel voor de grotere broer. Vandaar dat ik de laatste tijd stilletjesaan aan het uitkijken was naar een alternatief met klassieke handgreep, waarbij mijn oog viel op de Bosch GOF 1600. Verschillende sites bezocht, veel reviews gelezen, voor- en nadelen van de machine afgewogen en dan uiteindelijk een 'nieuw tweedehands' toestel aangeschaft tegen een redelijke prijs.

Het toestel zat nog in gesloten verpakking, dus kan beschouwd worden als nieuw. Toen ik ermee thuis kwam, wou ik direct enthousiast gaan testen, maar stootte toen op hetzelfde probleem als in volgende link: https://www.routerforums.com/genera...0-stuck-collet-shaft-lock-button-problem.html

Bosch 1.jpg

Het probleem is drieledig. Op de bovenstaande foto draait stuk C, kan stuk B niet genoeg aangespannen worden waardoor de frezen bijlange niet vast genoeg zitten, en blijft knop A soms steken. Knop A springt dan enkel terug als stuk B teruggedraaid wordt, wat al helemaal niet de bedoeling is.

Ze zijn het probleem aan het onderzoeken bij Bosch, maar heeft iemand van jullie toevallig dezelfde ervaring met dit toestel?

Beste groet

Frank
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Volgens mij herken ik het probleem. Je moet de as verder doordraaien tot je het asblokkeringsgat werkelijk vindt. Daar tussenin lijkt ook een gat te zitten, maar is het niet.
 
P

Pel

Guest
Normaal gesproken druk je knop A in om de frees vast te zetten, en moet de knop terug springen als je hem los laat. Ik heb hetzelfde probleem gehad met een goedkope frees van de Aldi de al vele jaren zijn dienst heeft bewezen, ik heb het vastzet mechanisme er af gedraaid en zet nu het freesje vast met twee steek sleutels. Maar bij een nieuwe frees mag dit natuurlijk niet voorkomen, heb je Bosch gecontacteerd?

Groet Pel.
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Normaal gesproken druk je knop A in om de frees vast te zetten, en moet de knop terug springen als je hem los laat. Ik heb hetzelfde probleem gehad met een goedkope frees van de Aldi de al vele jaren zijn dienst heeft bewezen, ik heb het vastzet mechanisme er af gedraaid en zet nu het freesje vast met twee steek sleutels. Maar bij een nieuwe frees mag dit natuurlijk niet voorkomen, heb je Bosch gecontacteerd?

Groet Pel.


Ze zijn het probleem al aan het onderzoeken bij Bosch. Ik heb gereageerd via het algemene adres van Bosch België, maar ik kreeg reactie van Bosch Nederland. daar gingen ze het doorsturen naar het Bosch hoofdkantoor :confused:

De Amerikaanse versie van hetzelfde type frees gebruikt alleszins een andere manier om de frezen vast te zetten, eenvoudigweg met twee steeksleutels denk ik. Maar zoals je zegt, voor een nieuwe frees is dit niet aanvaardbaar. Ik vind het erg jammer, want voor de rest lijkt de ergonomie ervan me uitstekend te bevallen.
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Het probleem is opgelost. Ik heb een mail gestuurd naar Bosch en nieuwe vervangmachine gekregen. Ondertussen had ik wel aan een heel interessante prijs een Festool OF 2200 op de kop getikt, dus ben nog aan het twijfelen of ik de doos met de nieuwe machine wel zou openen of hiervoor een nieuwe eigenaar zou zoeken...:confused:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.