Houtverbindingsvraag

Chiels Hout hobby

Actieve deelnemer
4 jul 2016
49
0
Sint Philipsland
hallo allemaal
als hobby fokt me vrouw cavia’s nu hebben we een soort flat waar ik een onderstel voor wil maken, zodat we er onder opbergruimte hebben voor losse kooien, alleen zit ik met de verbinding ervan.Het 1ste raamwerk staat in de lijmklemmen geklemt maar om daar nu zomaar nog een paar schroeven bij te zetten lijkt me een wat slappe verbinding,aangezien het vurenhout is van 400 bij 400 zie ik eigenlijk een optie om er stalen hoekjes aan de binnenkant in te zetten,maar dat is
nogal lastig schroeven.Misschien deuvels en houtlijm of nog tussenbalkjes erin te zetten? Het is een redelijk zware flat . Iemand nog ideeën of een hele andere aanpak ? Ik zal even een foto bijvoegen van het 1ste raamwerk






02a16ed9-5a6d-41cc-9d79-7ccb1abae9f0
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    85,1 KB · Weergaven: 312
P

Pel

Guest
Heb je dit koud tegen elkaar gelijmd, zonder schroeven?

Groet Pel.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Nog een paar voorstellen:
6x70 schroeven per zijde als aanvulling op de lijm. Is sneller en goedkoper dan lange deuvels in boren.
houten strip in de hoeken lijmen? Normaal zou de lijmverbinding al aardig wat moeten kunnen opvangen.


Of voor paar euro nieuw balkje halen en één van de vele verbindingen zoals verstek of halfhout maken, zou ik waarschijnlijk doen.
 

Chiels Hout hobby

Actieve deelnemer
4 jul 2016
49
0
Sint Philipsland
Wat je bedoeld met die flat begrijp ik niet?

Groet

Het zijn een aantal hokken op elkaar gezet de onderste staat op de grond en die willen we iets van de grond af hebben zodat we eronder spullen kwijt kunnen en de hokken ( flat) naar buiten kunnen rijden :)
 

Bijlagen

  • 8F9875ED-2AF6-494C-83B1-D7E2EA178AA3.jpg
    8F9875ED-2AF6-494C-83B1-D7E2EA178AA3.jpg
    25,9 KB · Weergaven: 245

Chiels Hout hobby

Actieve deelnemer
4 jul 2016
49
0
Sint Philipsland
Nog een paar voorstellen:
6x70 schroeven per zijde als aanvulling op de lijm. Is sneller en goedkoper dan lange deuvels in boren.
houten strip in de hoeken lijmen? Normaal zou de lijmverbinding al aardig wat moeten kunnen opvangen.


Of voor paar euro nieuw balkje halen en één van de vele verbindingen zoals verstek of halfhout maken, zou ik waarschijnlijk doen.

ik denk inderdaad aan om dat te gaan doen, dat is dan in iedergeval lekker stevig :) bedankt
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Die lijmverbinding gaat niet veel sterkte hebben. Kopshout lijmen geeft geen sterke verbinding, zeker niet met witte lijm.
Ik zou er een schroef in draaien. Wel voorboren en opletten met de kop. Ofwel bolkopschroeven gebruiken ofwel eerst even verzinken. En de schroef dan maar juist tegen draaien. Draai je de schroef te ver in, dan gaat het langshout barsten.
Je zou ook de hulp kunnen vragen van iemand met een Festool Domino. Deze machine is bij uitstek geschikt voor zulke verbindingen te maken.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Die lijmverbinding gaat niet veel sterkte hebben. Kopshout lijmen geeft geen sterke verbinding, zeker niet met witte lijm.
Ik zou er een schroef in draaien. Wel voorboren en opletten met de kop. Ofwel bolkopschroeven gebruiken ofwel eerst even verzinken. En de schroef dan maar juist tegen draaien. Draai je de schroef te ver in, dan gaat het langshout barsten.
Je zou ook de hulp kunnen vragen van iemand met een Festool Domino. Deze machine is bij uitstek geschikt voor zulke verbindingen te maken.

Je kunt ook in het kopshout een 2cm achter het eind een 10mm deuvel inboren en daar dan je schroef doorheen laten gaan. Of pak een stuk rondhout dat nog iets groter is Maar wel even kijken dat de diameter mooi bij je boor past.
Er zijn mogelijkheden te over!
 

Chiels Hout hobby

Actieve deelnemer
4 jul 2016
49
0
Sint Philipsland
Je kunt ook in het kopshout een 2cm achter het eind een 10mm deuvel inboren en daar dan je schroef doorheen laten gaan. Of pak een stuk rondhout dat nog iets groter is Maar wel even kijken dat de diameter mooi bij je boor past.
Er zijn mogelijkheden te over!


Ik krijg inderdaad genoeg ideeën, om uit te voeren het gaat me er zeker om dat het genoeg gewicht kan gaan houden en dat is waar ik mee zit, maar ik denk met deuvels en schroeven en een extra hoekverbinding ik wel Eind kom :) ik hou jullie op de hoogte :)
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Je hebt de hoekjes al zie ik op de foto.
op zich zijn die wel te gebruiken en dat is een kwestie van de juiste volgorde
schroef de hoekjes vooraf vast aan de lange stukken.
de korte stukken schroef je bij het in elkaar zetten


maar persoonlijk zou ik gewoon lijmen en schroeven.
even voorboren en dan twee schroeven 80*5 per hoek er in
kopse hout voorboren met 4 en het vast te trekken hout met 5 en verzinken
 

Chiels Hout hobby

Actieve deelnemer
4 jul 2016
49
0
Sint Philipsland
Je hebt de hoekjes al zie ik op de foto.
op zich zijn die wel te gebruiken en dat is een kwestie van de juiste volgorde
schroef de hoekjes vooraf vast aan de lange stukken.
de korte stukken schroef je bij het in elkaar zetten


maar persoonlijk zou ik gewoon lijmen en schroeven.
even voorboren en dan twee schroeven 80*5 per hoek er in
kopse hout voorboren met 4 en het vast te trekken hout met 5 en verzinken

denk dat ik dat ga doen met de versteviging van de lange kant :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.