vochtigheid/krimp schalieberd

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Ik weet dat het vermoedelijk moeilijk is om hierop te antwoorden zonder een vochtmeter, maar je weet nooit:
Ik heb 3 weken geleden schaliebert gezaagde, niet geschaafde latten van 19x100mm gekocht.

Ik heb die latten toen strak naast elkaar vastgevezen en ondertussen is daar door het drogen een kleine mm speling tussen.


De constructie gaat steeds in een kelder opgeslagen worden. Mijn vraag is of het hout vochtig was en ondertussen gedroogd is tot zijn normale, relatief stabiele niveau? Als dat het geval is kan ik verder werken en de drogere latten ook strak naast elkaar vastzetten en ga ik in koudere, vochtigere seizoenen geen probleem krijgen.

Stel dat het hout door het warme weer gedroogd is tot een eerder abnormaal, extra droog niveau en ik zet ze nu strak tegen elkaar, dan ga ik vermoedelijk problemen krijgen in koudere en vooral vochtigere seizoenen. Of gaat die beperkte krimp/uitzetting in de breedte geen probleem geven?


Iemand een idee?
 

Bijlagen

  • schaliebert krimp.jpg
    schaliebert krimp.jpg
    97,2 KB · Weergaven: 134

tuoh

Oud hout
Het hout is NU gedroogd naar een stabiele situatie. HET stabiele en normale niveau bij hout bestaat niet, die waardes liggen altijd anders, afhankelijk van de omgeving waar het hout zich op dat moment bevind.

Ga je dat spul in een kelder plaatsen, dan gaat het hout zich willen aanpassen aan de daar heersende omstandigheden.
Meer dan waarschijnlijk ga je in de kelder te maken krijgen met zwellend hout omdat het luchtvochtgehalte daar wat hoger gaat liggen.

Ik zou het hout dus niet strak tegen elkaar leggen maar wat speling meegeven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.