advies gevraagd freesmachine

reinverschoor

Nieuw lid
11 jan 2011
4
0
hallo collega houtbewerkers. Ik ben op zoek naar een machine, waar ik kozijnen, ramen etc. mee kan maken. Dus frezen en vlakken. Liefst een alles in één machine, maar de scheppach lijkt me te klein. Liefst ook alleen op 220 V. Eventueel twee losse machines, als het maar degelijk is.Ik heb al een goede zaagtafel.(Gjerde) Wie weet er iets te koop. Budget rond de 750 euro.
 

Roelof Kuik

Nieuw lid
2 jun 2010
9
0
Dag Rein,

Voor jouw budget zal het heel moeilijk zijn een kwalitatief goede machine te vinden. Je komt dan al gauw terecht in de goedkopere hobby-sfeer en dat lijkt mij, gezien jouw wensen (kozijnen etc.) niet aan te bevelen. Een schaafbank moet eigenlijk veel massa hebben om goed kwaliteit te waarborgen en zowel een goede zaag- als een schaafmachine is voor dat geld niet te koop. Misschien even doorsparen?
Succes,
Roelof
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hoi Rein,

Als je niet hele series kozijnen wilt maken dan is de Scheppach een prima machine. Zeker niet te licht.
Zelfs met de oer Scheppach HM1 + aanbouwfrees zou je dat prima kunnen doen. Je moet je echter wel afvragen of je je kozijnhout zelf wilt gaan profieleren. Je kunt tegenwoordig prima kant en klare profielen kopen die je alleen maar hoeft te contramallen en dan aan elkaar maken dmv deuvels, pen gat verbinding, schroeven oid.

Als je het vanuit ambachtelijk oogpunt zelf wilt doen kan dat dus prima met een Scheppach Combi. Een goede HM2 voldoet voor al je schaafwerk en de HF-33 / HF-3000 frees voldoen prima voor je freeswerk.

Dat gaat je samen normaliter niet lukken voor 750 euro. Een goed HM-2 kost tussen de 350 en 600 euro, een HMC-2600 nog stukje duurder. Een losse frees zo tussen de 300 en 1000 euro al naar gelang de uitrusting.

Ga je een paar kozijnen maken of een hele boel en bedrijfsmatig?

Scheppie
 

reinverschoor

Nieuw lid
11 jan 2011
4
0
Ik doe renovaties aan oude (franse) huizen.Ik ben van huis uit loodgieter, maar pak het houtwerk er graag bij. Dus opmaatwerk, en niet in grote hoevelheden. het is voor mij in eerste instantie een soort test, kijken of het bevalt, en dan later eventueel echte machines kopen op 380 volt.Die scheppach heeft meestal een motor van 1,5 Kw. Is dat niet te weinig voor bijvoorbeeld het schaven van eiken planken van 15 cm breed? En kun je me uitleggen wat ik kan doen met een pennenbank ?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hoi Rein,

Een Scheppach HM-2 voldoet ruimschoots om een eiken plank van 15cm breed te schaven. Wel is het zxo dat alles met beleid moet en naar mate de machine beperkter kwa maten of vermogen met meer beleid. Waar je met een 8PK machine 4mm in 1 keer kunt wegschaven zul je dat met een HM-2 met wat meer beleid moeten doen. Naar mate je plank breder en je hout harder is kun je minder ineens afnemen.

Grote voordeel van dergelijke machines boven de zware bonken is dat je ze mee kunt nemen naar je klus. Ze wegen rond de 80/90 kilo dus met 2 man is dat goed te doen. In je eentje ook maar dan heb je wat spierkracht of een rijplaat nodig.

Een pennenbank is bedoeld om pennen te slaan aan je hout, what's in a name ;-)

Succes met je overwegingen.

Scheppie
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.