Douglas sponningplank - schroeven

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Excuseer: De afmetingen zijn 20mm x 175mm werkende breedte (totaal 200 mm)
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Bedankt voor het aangeven van de positie van de schroef. Zal deze dan op 6.5 cm van de rand plaatsen.

Ivm met de schroeven, zijn deze geschikt? Of eventueel toch een andere Woodie nodig?
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Klopt, heb de RVS A2 versie van de schroef hier liggen.
Allen bedankt voor het antwoord.
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Heren,

Mbt de opbouw van het regelwerk voor een overkapping met verticale beplanking.
Op de afbeelding hieronder is een regelwerk voorzien. De kruising tussen verticaal en horizontaal, wordt deze altijd halfhouts voorzien?

Omwille van het uitzicht zal het regelwerk voorzien worden uit balken van 50x50 mm douglas balken. Welke afstanden (verticaal & horizontaal) die ik dan te voorzien?
De te overbruggen afstand horizontaal is 2m & 1m50. De verticale afstand is 2m.

Groetjes
houten-carport-5.jpg
 

tuoh

Oud hout
Kruisingen worden nooit halfhout uitgevoerd. Gewoon de horizontale tussen de verticale zagen en spijkeren of schroeven.
Bij de gegeven afmetingen, de horizontale afmetingen delen door twee (1 verticale tussenstijl) en om de 60 à 80 cm een horizontale regel.

Ps: als die sponningplanken verticaal gebruikt worden, dan komen die vast te zitten met twee schroeven per bevestiging, telkens 1/4 van de houtbreedte van de randen.
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Tuoh, hartelijk dank voor steeds weer mijn vragen te beantwoorden. Wist niet dat er een verschil zat tussen het aantal schroeven nodig per plank tussen verticaal en horizontale bevestiging.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik ken de condities van je hout niet maar we hebben een extreem droge periode achter de rug met eveneens een lage luchtvochtigheid.
Als je het hout de afgelopen maanden goed geventileerd hebt laten liggen is het mogelijk een stuk droger dan wat het straks kan worden.
Monteer in dat geval de planken met een klein spleetje tussen de planken zodat ze nog wat ruimte hebben. Douglas beweegt behoorlijk.
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Goede tip HansB. Je zou verwachten dat door de hoge temperatuur het hout zijn maximale uitzetting zou hebben behaald. Maar door de lage luchtvochtigheid is dit dan weer niet het geval. Spleetje van een 3-tal mm te voorzien?
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Goede tip HansB. Je zou verwachten dat door de hoge temperatuur het hout zijn maximale uitzetting zou hebben behaald. Maar door de lage luchtvochtigheid is dit dan weer niet het geval. Spleetje van een 3-tal mm te voorzien?

In tegenstelling/vergelijk tot metalen en polymeren is de thermische expansie van hout gering. Afhankelijk van de houtsoort is de expansie t.g.v. vochtgraad erg sterk. Die expansie is in de lengterichting van de nerf nihil maar haaks daarop groot. In het geval van Douglas moet je daar goed rekening mee houden. Het is ook daarom dat TUOH je adviseert slechts 1 schroef over de breedte van een plank te gebruiken. Schroef je op 2 punten dan belemmer je het hout te werken.
3mm lijkt me prima. Gewoon telkens een glasblokje of ander dun strookje er tussen steken en er nadien uit trekken.

http://www.houtdatabase.nl/?q=hout/gww/64/mechanisch
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
HansB, de bevestiging met 1 schroef is toch voor horizontale bevestiging? Later in het topic schrijft Tuoh dat verticale beplanking met 2 schroeven bevestigd worden.

Raak in de war :/
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
HansB, de bevestiging met 1 schroef is toch voor horizontale bevestiging? Later in het topic schrijft Tuoh dat verticale beplanking met 2 schroeven bevestigd worden.

Raak in de war :/

Tsja. Ik weet eigenlijk niet waarom hij dat zo aanraadt. Ik zie dat het wel eens gedaan wordt bij brede delen (ook horizontaal overigens).
Echter is het meeste douglas wat je in de handel krijgt van matige kwaliteit en regelmatig door het hart gezaagd. Dat maakt het gevoelig voor scheuren en daarom ben ik terughoudend met dubbel bevestigen.
Mij lijkt het mogelijk om met 1 schroef te werken wanneer je die op 1/3-1/4 van de breedte zet aan de bovenliggende zijde. Op die manier voorkom je ook overmatig schotelen van het opvolgende deel.

Maar ik hoor graag wat Tuoh daar van denkt.
 

tuoh

Oud hout
In de loop der jaren heb ik gemerkt dat vervormingen bij verticale plaatsing meer opvallen dan bij horizontale plaatsing, raar maar waar.

Daarom de "dubbele" bevestiging bij verticale plaatsing, het hout heeft minder ruimte om te vervormen.
Was bij mijn vorige posting vergeten melden dat de verdeling 1/3 of 1/4 altijd uitgaat van de "zicht"breedte, en niet van de totale breedte van de planken.

Douglas is inderdaad een nogal levendige houtsoort, maar er zijn er nog. De verdeling bij een dubbele bevestiging (1/4) betekend ook dat maar een smal deel opgesloten zit tussen beide spijkers of schroeven. Hier minder dan de halve breedte, de te verwachten werking (krimp of zwelling) is dus ook een stuk kleiner. In de praktijk zijn er geen problemen te verwachten hier.

Wat cijfers, per 1% vochtdaling of stijging gaat het douglas dosse hout 0,31% van de breedte krimpen of zwellen. Voor het resterende deel tussen beide schroeven geeft dit een krimp/zwelling van 0,3mm! Dat is dus geen waarde om van wakker te liggen 's nachts;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.