Vlak vandiktebank

stef1

Nieuw lid
16 jun 2017
6
0
Hallo iedereen.
Ik ben al een tijd bezig met houtbewerking (maak weleens kastjes, tafels, bedden).
Ik gebruik hiervoor alleen eikenhout en heb laatst een partijtje opgekocht. Grotendeels 4-zijdig geschaafd maar lang niet alle planken zijn even recht of niet op alle plekken goed geschaafd.
Afmetingen van de planken zijn circa 2500x115x24, circa 60 stuks
1600x190x24 circa 20 stuks
Nu wil ik graag wat info omtrent kosten van aanschaf van een vlak-vandiktebank of wat het zou kosten om het te laten schaven?
Het budget voor een bank zou tussen de 500 en 750 euro zijn.
Is voor deze prijs een goede bank te koop of eigenlijk niet te doen?
Ben van de week bij HBM wezen kijken naar de 12" bank a€500,-.
De man raadde me het voorzichtig af en ikzelf zie de machine niet zitten. Voelde behoorlijk blikkerig.
Hebben jullie tips/info omtrent deze machines (wat zijn goede merken) en of het qua budget te doen is?
Of eventueel toch beter om de planken ergens op maat te laten schaven?

Alle info is welkom.
Alvast bedankt
Groet Stef
 

yarnev

Actieve deelnemer
13 okt 2014
86
0
Hey Stef,
Naar mijn beperkte ervaring kijk je voor dat budget beter voor een tweedehands machine... planken van 2,5 meter zijn best al serieuze rakkers om op een 'budget' schaafbankje te gaan schaven. Je resultaat gaat ook geen voldoening geven vrees ik dan.
Misschien is een gedeelde werkplek/afspreken bij iemand thuis met een schaafbank en tegen vergoeding daar schaven een haalbaardere optie?

Groet,
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Een tweedehands Robland vlakvandiktebank zou het werk uitstekend kunnen doen, of, als je de kans krijgt, een van Lurem. Maar je moet mazzel hebben wil je die voor €750,- op de kop tikken. Ik heb indertijd op mijn Robland naar tevredenheid dergelijk werk geschaafd.

Fons
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Er staan overigens momenteel een paar op marktplaats, waaronder een op het oog keurige machine met langgatboor erbij. €775,-

Fons
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.