Schaal 1 van 2 van beukenhout

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Hierbij de foto's van mijn laatste project, de eerste van twee schalen uit een plaat beukenhout die ik enkele jaren terug via mijn zus en zwager van een gepensioneerde meubelmaker heb gekregen. Er zaten wat wormgaatjes in bij de rand en het midden maar die zijn nagenoeg verdwenen. Deze schaal is 36 cm rond en plm 5 hoog, de wanddikte begint bij 4 a 5 mm. Afwerking met minerale (paraffine) olie. Erg fijn hout om mee te werken trouwens.



P1010693.jpgP1010761.jpgP1010768.jpgP1010770.jpgP1010771.jpg
 
P

Pel

Guest
Mooie schaal Hans, en heel mooi van vorm met dat voetje.

Groet Pel.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Dank jullie wel voor de lovende reacties. De bodem van de schaal is vrijwel perfect ;) maar er zit nog een heel kleine welving in die ik pas voelde toen er al voldoende geschuurd was. De voet is rond 130 mm en ca 6 mm hoog, en ik heb de zwaluwstaart hoek laten zitten omdat ik dat we passend vond. Inderdaad, lage fruitschaal of gewoon zomaar op tafel.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Keurig netjes gemaakt!

Waarschijnlijk, omdat het hout van een meubelmaker komt, is het gestoomd beuken. Dat scheelt enorm in het vervormen van het (droge) hout. Anders is kwartiers hout nemen voor dit soort vormen een goede optie...

Heb jij een snelheidsregeling gemaakt op je Nova Hans? ik zie een draaiknopje.... :)
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Ronald,

Dank voor de reactie..

Vlg mij was het beuken niet gestoomd (omdat het niet roodachtig uitzag bij het draaien) maar dat kan ik mis hebben. Een tweede schaal is onderweg..

Inderdaad heb ik een omvormer/frekwentieregelaar op de NOVA aangebouwd. Via een tip van Toxiq (welbekend) op Markplaats gevonden (Peter Manders). Een waar genoegen.. ik heb mijn nieuwe afzuiging (3*240V) ook op zo'n ding aangesloten terwijl ik in huis geen krachtstroom heb.

Grtz Hans
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Mocht je trouwens iets diepere schalen willen maken, dan kun je er ook eerst een plankje oplijmen, waarvan je de voet maakt. Dan heb je de volledige hoogte van het beukenhout om een schaal van te maken, met of zonder voet, precies zoals je wil.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Jurriaan, dank voor de tip, in dit geval wilde ik wel iets van een rand waar de schaal op zou staan dus heb ik heb hem maar plm 6 mm diep gemaakt een daardoor weinig verloren. In een geval aan de binnenkant en bij de andere aan de buitenkant geklemd. Ging eigenlijk even goed. Groeten , Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.