Schommelstoel

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik ben voor mijn zus een schommelstoel aan het maken volgens een bouwplan van Lee Valley. Na wat wikken en wegen heb ik geen multiplex genomen, maar beuk. Vrijwel alle stukken zijn gebogen, maar nu ben ik op zoek naar tips en trucjes om de holle vormen het beste uit te steken. Ik zaag de stukken eerst uit en werk ze daarna af met beitel en schaaf. Een schuurrol heb ik niet, en is voor mij eigenlijk ook niet de bedoeling. Met een scherpe beitel gaat het prima, alleen het onderste deel van holle delen (en ook de scherpe hollingen zoals één van de stukken op de foto) stellen wat problemen doordat het hout daar gemakkelijk uitbreekt of dat de beitel te diep gaat. Die stukken doe ik nu met een houtsnijguts. Dit gaat goed, maar zijn er andere mogelijkheden?

Mathieu]
Afbeelding 044.jpg[/attachment]
http://www.leevalley.com/en/shopping/Ad ... px?p=54913

Attached files
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Ik weet niet helemaal wat je precies uit wilt hollen, maar dit is ook een optie:

prod3_5124.jpg

Van oa Baptist: http://www.baptist.nl/webwinkel_product.asp?c=1&gid=13&sid=343&pid=5124&detail=true

Ik gebruik ze veelvuldig, fantastisch spul.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
houthasses, bestel je deze bij baptist?

http://www.chainsawcarvingtools.eu/documents/home.html

dit is een hele goede optie hiervoor. jeroen heeft dit gereedschap naar nederland gehaald, voornamelijk voor eigen gebruik, later voor de verkoop. toen dit bekender werd in nederland heeft baptist het opgenomen. neem anders eens contact op met jeroen. misschien mag je zelfs even langs komen in zijn werkplaats. je weet dan echt niet wat je ziet!!
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
De scherpe krul ga je zo te zien niet lukken met een spokeschaaf. Je kunt ook mbv een rondhout of pvc pijp en schuurpapier een radius schuren.
Wat ik wel eens doe is een pvc pijp doorzagen en op de juiste radius zetten en met schroefjes vastzetten. Met klosjes ertussen kun je de radius ook vergroten.
Schuurpapier er om een en schuren maar.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
rickkoorman zei:
houthasses, bestel je deze bij baptist?

Jazeker, ik ken de man. Ik heb destijds ook via hem m'n schijfjes gekocht.
Ik dacht ik gebruik even de Baptist link ter gemak, maar wellicht was zijn
webwinkel beter geweest, want Baptist heeft geld zat. :p
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Alvast bedankt voor de tips. Aan de rasp had ik nog niet gedacht. Is zeker bruikbaar voor de korte krul. De tip met het pvc buisje voor het schuurwerk is nieuw voor me en ga ik zeker proberen. Maar het schuren laat ik aan mijn zus over. De spookschaaf heb ik al geprobeerd, maar ging niet goed. Maar dat ligt waarschijnlijk aan het schaafje, is niet veel soeps. Moet nog eens tussen de spullen van mijn vader kijken, want die had er geloof ik ook één. Die schijf is denk ik er wat over voor deze werkjes. Zal zeker prima gaan, maar lijkt me niet echt voor precies te werken. Geeft dit trouwens een fijn oppervlakte, of zijn ze verkrijgbaar in verschillende korrel? In de werkplaats van de avondschool staat een lintzaag, maar dat is op dit ogenblik meer branden dan zagen. Is erg bot. Maar zagen gaat ook uitstekend met de decoupeerzaag.
Een mal maken en met een kopieerfrees (of zoals de schrijnwerkers hier zeggen: op de toupie tegen de boom) is een optie, maar de mal moet ook gemaakt worden, en de meeste stukken zijn slechts twee keer nodig. Maar het handwerk gaat me goed af, en het is een goede oefening die ook voldoening geeft.
Maar ben eigenlijk vooral op zoek naar enkele tips om het uitsteken van het onderste deel van een holling zonder inscheuren te kunnen uitvoeren.Nog iemand goede raad?

Mathieu
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Die kerel maakt inderdaad mooie stoelen. Maar eigenlijk houd ik niet van raspen. Zeker nu ik het genot van scherpe beitels en schaven heb ontdekt. Maar een eigen lintzaag(je) komt er nog.
Ondertussen gaat het steken en hakken steeds beter. Is een goede oefening.
 
A

Athanor

Guest
Helaas is "die kerel" al overleden :(

Het was een van de grootste amerikaans houtbewerkers, zeg maar rustig een Icoon! Hij heeft ook een prachtig eigen huis gebouwd, met een heel bijzondere trap in dezelfde stijl als de stoelen.

Fons
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Athanor zei:
....... en met de rasp!
Eindelijk, de rasp als gereedschap had ik bij dit onderwerp nog niet gehoord.
Prachtig spul om mee te werken en in allerlei vormen en groftes te verkrijgen.
Ik werk er veel mee om te modelleren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.