Zwevende vloer garage

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Hoi
Achter ons huis hebben we een enkelsteens garage van 3x7m welke ik wil gaan inrichten als werkplaats. De muren, dak en deuren worden geïsoleerd. Nu liggen er tegels op een zandbed en ik zit in dubio over de nieuwe vloer. Ik heb nog een hele partij eiken planken die ik wil gebruiken als vloer. Maar de ondergrond ben ik nog niet over uit. Ik kan piepschuim + beton met daaroverheen het eiken. Aan de andere kant kan ik ook kiezen om het zand wat verder uit te graven en daar worteldoek overheen. Palen slaan en houten liggers er tegenaan als drager. Op de liggers niet ik dan de eiken vloer. De tussenruimte opvullen met bv EPS korrels.

Nog tips of verdere overwegingen?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Als geld geen rol speelt, dan zou ik persoonlijk kiezen voor isolatie met beton erover. Je kan er nu straks goed bij, en je krijgt een drogere vloer dan worteldoek met zand en hout. Dat laat altijd een beetje vocht door.

Kies je voor beton, leg dan wel dampdichte folie onder de isolatie. Dit voorkomt dat eventueel vocht naar boven kan trekken. En kies voor een hardere piepschuim of pir platen. Deze zijn drukvaster. Dan heb je een mooie ondergrond waar je je houten vloer overheen kan leggen. Eventueel op latten als het beton niet helemaal egaal is.
 

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Geld is wel een van de overwegingen. Beton (2m3) is te weinig voor een wagen en lijkt me ook redelijk veel om met een molentje aan te maken. Is op zich wel te doen natuurlijk.

Zou Epdm folie i.p.v. worteldoek een optie zijn evt?
 

mpvanloon

Nieuw lid
10 sep 2018
10
0
Schiedam, Zuid-Holland
2 kuub beton met een molentje draaien, tja das een beetje veel ja. Maar aan de andere kant, 2 kuub beton laten storten met een wagen kost je €450 schat ik snel (berekend via www.onlinebetonbestellen.nl), maar gaat wel veel sneller waardoor je ook geen last heb van het feit dat wat je als eerste stort al bijna droog is als je het laatste stort. Neem dat ook even mee in je overweging. Daarnaast: 2 kuub (grofweg 4.500 kg) is zo'n 160 zakken beton van 25 kg. Afhankelijk van de grote van het molentje kun je er 3 tot 5 per keer in doen, oftewel minimaal 30 tot 40 ladingen. Reken rustig 10 minuten per lading (zakken in de molen doen, water er bij doen, molen minuut of 5 laten draaien, in kruiwagen storten, uitstorten op de juiste plek), dan kom je op 5 tot 7 uur non-stop doorwerken. Je kan natuurlijk ook zelf zand, grind en cement kopen en dit met water in een molen mengen. Zal wat goedkoper zijn dan met kant-en-klare zakken werken. Al is het verschil niet heel groot, zeker als je een aanbieding bij de bouwmarkt pakt (nu bv €2,55 per zak bij de Gamma). Dan kom je op €450 euro uit, hetzelfde als laten storten vanuit een betonwagen. Daarnaast is de vloer dan echt van meerwaarde voor je woning en dat betaalt zich absoluut terug als je het huis in de toekomst verkoopt! Qua onderconstructie van hout zul je waarschijnlijk ook al gauw enkele honderden euro's kwijt zijn. Ik zou het wel weten en lekker met beton aan de slag gaan!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb ongeveer hetzelfde gehad toen ik een buitenkeuken ging bouwen, uiteindelijk ben ik bij een betoncentrale terecht gekomen op 20 minuten rijden van hier
Aanhanger met dubbelzeil ingelegd, voor een paar tientjes had ik de aanhanger vol (tandemasser) gemend en wel, ik kon het er zo inscheppen
Ideaal en een stuk goedkoper dan een betonwagen OF zelfmengen met zakken

BTW. als je toch zelf wil mengen, je kan het ook in bigbags kopen ipv 25 kg zakken

Maar als ik jou was ging ik even goed kijken of er een beton centrale in de buurt is, dat scheelt je heel veel werk
 

rugzak

Nieuw lid
3 dec 2014
4
0
Xps platen met daarop dampdichte folie. Xps is dampdicht dus grondvocht komt er niet doorheen.
Folie OP de platen voorkomt het weglopen van beton tussen de naden.
 

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Dat is idd wel een goeie, om langs de betoncentrale te gaan. Beton is an sich niet zo heel duur denk ik.

ik neem aan, dat het goed gaat qua belasting, als het beton+eps even zwaar is als het zand wat ik uitgraaf.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Als je de beton met een paar man in het weekend wil storten, twee betonmolens en vier kruiwagens regelen en zelf draaien. Heb je hulp op een doordeweekse dag, mixer laten komen. Twee man kruien, een man afwerken. Met 4.5 ton natte beton in je aanhanger rijden gaat hem voor de meeste mensen niet worden denk ik. Voor het afreien kan je aan weerskanten een 2"x3" aan de muur schroeven. Hou de onderkant van de balken een cm of vier boven de afwerkhoogte van je vloer en pas je afrei balk daar op aan. Nu kan je de kanten onder je balk mooi afwerken met je schuurbord.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.