Lijmen hout/ijzer

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
Beste collega's forumleden,

Onlangs heb ik ijzeren onderstellen van tuinstoelen kunnen kopen.
Na deze ontroest en terug in de verf gezet te hebben wil ik het zit- en rugvlak bekleden met padoek plankjes.
Deze heb ik vastgehecht met inox vijsjes (door het hout en het metaal om de planken op hun plaats te houden) en krachtlijm.
Het resultaat geeft niet 100% voldoening. Op sommige plaatsen lost de lijm.
Daarom had ik gedacht een twee component epoxy lijm aan te brengen.
Heeft iemand hiermede ervaring of hebben jullie een suggestie die me verder kan helpen?
Dank bij voorbaat.

Groeten

Bert
 
P

Pel

Guest
Normaal gesproken wordt er geen lijm gebruikt om plankjes op een ijzeren onderstel te bevestigen, en zijn RVS boutjes voldoende. Misschien kun je een foto plaatsen dat geeft wat meer duidelijkheid?

Groet Pel.
 

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
Beste Pel,

Zie hieronder een foto van het onderstel.
20180805_191739.jpg
Ik probeer de vijzen in aantal te beperken en zo klein mogelijk te houden daar ze achteraf moeten opgevuld worden en zichtbaar blijven.
Ook vangt de lijm de kleine oneffenheden op tussen de plank en het ijzer.

Groet

BErt
 
P

Pel

Guest
Gewoon met RVS slotboutjes met moertjes door en door bevestigen kan geen kant meer op.

Groet Pel.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Je frame is nooit zo stijf dat het geheel niet gaat bewegen en daarmee zal de lijm zeker gaan loslaten omdat het bezwijkt. Ik zou ook voor een boutverbinding gaan, RVS slotbout aan de bovenkant van de zitting is netjes en eventueel nog in de kleur van het Frame verven?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
een verzonken metaalschroef met een moertje kan ook als je ze vlak wilt houden met de zitting.
eventueel een dopmoer
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.