Nieuwe stofafzuiger in gebruik

tiz

Nieuw lid
22 jul 2017
16
0
Als ik dit zo zie dan wordt het voor mij waarschijnlijk ook een felder voor mijn Harvey.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
De oorspronkelijke vraag ging over de geluidsdruk. Iemand antwoordde dat die dingen nu eenmaal geluid maken en dat je gewoon goede gehoorbescherming nodig hebt. Ik denk dat dat de kern van het antwoord is.
Tenzij je in een onverwarmde ruimte werkt is het buiten opstellen van de afzuigunit geen goed idee omdat je dan immers al je kostbare verwarmde lucht wegblaast.
In een met isolatiemateriaal gevoerde kast plaatsen zal zeker helpen maar als je geen goed microfilter of goede zak hebt, wordt het in de kast natuurlijk een zootje.
Zo'n apparaat moet zijn lucht kwijt kunnen (aanzuiging door de buizen is geen probleem). Als je de kast verder goed dicht maakt kun je in de kast misschien openingen maken met microfilterdoek (zie elders op dit forum).

Ik heb zelf nu eenmaal al een HBM met Microfilter maar zou ik nu een spanenzuiger nodig hebben dan zou ik gaan voor een Cycloon. Zelfbouw is nog een best een uitdaging, zeker als je begint met de hobby. Aanschaf is helaas wat duur (zie bijv. Jet) maar wel de moeite waard. Maar nu dwaal ik ook af van de oorspronkelijke vraag.
(Zijn Dick en Els Wools ook actief op dit forum? Zie hun verhaal over de zelfbouw van een Cycloon stofzuiger en het succes dat ze er blijkbaar mee hebben.)
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
De oorspronkelijke vraag ging over de geluidsdruk. Iemand antwoordde dat die dingen nu eenmaal geluid maken en dat je gewoon goede gehoorbescherming nodig hebt. Ik denk dat dat de kern van het antwoord is.
Tenzij je in een onverwarmde ruimte werkt is het buiten opstellen van de afzuigunit geen goed idee omdat je dan immers al je kostbare verwarmde lucht wegblaast.
In een met isolatiemateriaal gevoerde kast plaatsen zal zeker helpen maar als je geen goed microfilter of goede zak hebt, wordt het in de kast natuurlijk een zootje.
Zo'n apparaat moet zijn lucht kwijt kunnen (aanzuiging door de buizen is geen probleem). Als je de kast verder goed dicht maakt kun je in de kast misschien openingen maken met microfilterdoek (zie elders op dit forum).

Ik heb zelf nu eenmaal al een HBM met Microfilter maar zou ik nu een spanenzuiger nodig hebben dan zou ik gaan voor een Cycloon. Zelfbouw is nog een best een uitdaging, zeker als je begint met de hobby. Aanschaf is helaas wat duur (zie bijv. Jet) maar wel de moeite waard. Maar nu dwaal ik ook af van de oorspronkelijke vraag.
(Zijn Dick en Els Wools ook actief op dit forum? Zie hun verhaal over de zelfbouw van een Cycloon stofzuiger en het succes dat ze er blijkbaar mee hebben.)

=> De oorspronkelijke bedoeling was verslag te doen van mijn zoektocht naar een goede stofafzuiging met behulp van luchtsnelheidsmeting en de bijkomende vraag was inderdaad wat te doen aan geluidsdruk
=> met de opslossing van nu ben ik zeer tevreden en het geluid moet ik even voor lief nemen (met gehoorbescherming)
=> alle spanen en schuur of zaagstof komen in een plastic zak, ook die van het houtdraaien en schuren dus das best een hoop, maar voor mij praktisch genoeg
=> mij lijkt een clean air oplossing met afzuiger achter de filters nog wat beter maar daar heb ik geen ervaring mee en bovendien duurder

Met vriendelijke groet, Hans
 
Laatst bewerkt:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Ik ga even wat foto's plaatsen van de huidige situatie met de afzuiging in de werkplaats. Zoals eerder beschreven is er geen cycloon, maar wel een fijnstof filterpatroon. De afzuigsnelheid bij de zuigmonden ligt op 20 a 25 m/sec als ze beide open staan en dat is ruim voldoende.


1. Aansluiting lintzaag , 100 mm met spiraalslang, ruim 1 meterP1050684.jpg

2. Schuifafsluiter 100 mm

P1050685.jpg

3. Verloop 100 naar 160 mm

P1050686.jpg

4. Aansluiting op horizontale streng, via T stuk 45 grd en 3* 160 mm, deksel voor inspectie/schoonmaken

P1050687.jpg

5. Broekstuk voor aansluiten van twee horizontale strengen op afzuigventilator, 3 * 160 mm

P1050688.jpg

6. Aansluiting aan afzuigventilator AF16 met spiraalslang 160 mm

P1050689.jpg

7. De tweede streng voor de houtdraaibank, idem als lintzaag, met 45 grd bocht in PVC

P1050692.jpg

8. De opvangbak onder de AF16 (idee Tafel van Hendrik, aangepast)

P1050693.jpg

9. De beugel om de opvangbak onder de AF 16 te klemmen.

P1050695.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Je zou nog wat winst kunnen halen als je 160mm schuifafsluiters in je systeem kan opnemen als vervanging voor de plastic afsluiters.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Dank voor de tip, dat zou inderdaad kunnen, ik had die nog liggen uit het vorige systeem. In de streng naar de lintzaag zit geen afsluiter meer. De ventilator heeft voldoende capaciteit om beide open te houden dus voor de lintzaag kan die er ook uit.


Je zou nog wat winst kunnen halen als je 160mm schuifafsluiters in je systeem kan opnemen als vervanging voor de plastic afsluiters.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Ja een centrifugaalpomp in zijn werkgebied houden werkt het beste. Ik heb ook beide aanzuigopeningen open staan, maar bij mij is er een aanzienlijk lengte verschil tussen de twee aanzuigpunten, dus ik gebruik de afsluiter in de korte leiding om de aanzuigweerstand te balanceren. Jouw systeem volgt de aanbevelingen van pentz, wat betreft de leidingen. Het zou interessant zijn om jouw systeem ook te kunnen testen met een cycloon, met dezelfde pomp en filter. Dan zou je goede data hebben over de verschillen.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Mmm, even voorzichtig beantwoorden.. ik heb nog (steeds) geen goede reden voorbij zien komen om in een cycloon te investeren qua ruimte en geld. Op dit moment verwacht ik daar drukverlies van (min 5 cm waterkolom of meer .. zie Bill Pentz) en verplaatsen van de houtkrullen uit de bak naar een vat of ton. Op termijn zou het fijnstoffilter baat kunnen hebben van een cycloon (heb ik begrepen) maar dan zou je de investering in een cycloon af kunnen zetten tegen de vervanging van het filter. En ik heb geen ruimte (over) voor de cycloon met onderbouw..

Als ik wat mis dan hoof ik het graag.

Ps Op een bouwstofzuiger heeft de cycloon wel degelijk nut omdat die krullen en spaanders voor verstopping zouden gaan zorgen..

Ja een centrifugaalpomp in zijn werkgebied houden werkt het beste. Ik heb ook beide aanzuigopeningen open staan, maar bij mij is er een aanzienlijk lengte verschil tussen de twee aanzuigpunten, dus ik gebruik de afsluiter in de korte leiding om de aanzuigweerstand te balanceren. Jouw systeem volgt de aanbevelingen van pentz, wat betreft de leidingen. Het zou interessant zijn om jouw systeem ook te kunnen testen met een cycloon, met dezelfde pomp en filter. Dan zou je goede data hebben over de verschillen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Ik denk langs de zelfde lijn als jij, maar het zou gewoon leuk zijn om de verschillen te meten. En jouw installatie is in mijn ogen het beste wat je in een kleine werkplaats kan maken met een redelijk budget. Als karangetang een cycloon af heeft met een 150mm aansluiting wil ik best een keer een ritje naar jouw werkplaats doen. Karangetang woont vlak bij mij. Dan is er de kans om met twee verschillende afzuigers aan de zelfde installatie te meten, met de zelfde meetapparatuur. Daar heeft iedereen op het forum wat aan. Misschien is er ook nog een test te bedenken, waarin je kan meten hoe snel je filter vervuild en je zuigkracht afneemt bij verschillende soorten stof. Het zou goed kunnen dat karangetang zijn cycloon hier grote voordelen bied.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Kar heeft al een cycloon met 150mm....lol.....die staat bij mij....:p

Voor mij dient de cycloon ook om de grote krullen niet door mn motor te laten gaan.
Verder wil ik me niet met de gedetailleerde discussie bemoeien hahaha.

Ik heb m staan....en ben er heel blij mee.....dus dat is prima toch?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Puff, ik had dat even gemist, dat jouw cycloon 150mm was. Ik zag een mooie kans om de discussie van wat meetgegevens te voorzien. Volgens mij is dat ook waar karangetang naar op zoek is. Ik heb zelfs geen problemen met zijn manier van uitdrukken. Op een forum zitten nu eenmaal mensen met verschillende uitdrukkingsvaardigheden. Men heeft soms ook moeite met mijn manier van reageren. Ik vind het alleen jammer dat hij niet de moeite wil nemen om serieus op relevante vragen te reageren.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
De cycloon van Puff nog in mijn werkplaats

cycloon 1.jpg

Puff heeft altijd netjes anwoord gekregen toch?



PS Hoe kijg ik die dwarsliggende foto weg?
 

Bijlagen

  • cyclool proto1  klaar.jpg
    cyclool proto1 klaar.jpg
    55,4 KB · Weergaven: 138
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Mooi, gaan we nu wat organiseren om relevante meetgegevens te verkrijgen? Je hebt een cycloon gebouwd, die goed overdacht is. Misschien kunnen we er ook nog zo'n chinees ding bij testen Ik vindt het gewoon boeiend hoe veel verschil er in de praktijk is en of dat nou in het voordeel van het een of het ander is, maakt me echt niet uit.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Ik zet in mijn topic nog even de karakteristieken van de AF16 (met AF14 en AF12) en een vraag...

Ik leid hieruit af dat de AF16 bij 50 Hz van max 2250 Pa onderdruk zakt naar ongeveer 1500 PA bij het werkpunt van 20m/sec (ongeveer 1400 m3/uur) bij 160 mm. Dat betekent dat je maar ongeveer 7,3 cm H2O kolom tot je beschikking hebt voordat het lucht debiet zakt onder je nominale volume.

Dat is erg weinig en volgens mij merk ik dat al als ik een meter meer slang of buis heb aangesloten.

Wat verwachten /weten jullie van een cycloon qua drukval bij dit debiet?


20200404 AF16 data 1.jpg20200404 AF16 data.jpg
 
Laatst bewerkt:

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Dan presteert mijn Holzmann van minder dan half zo duur dan de Felder AF16 en maar 1500kW eigenlijk bijna net zo goed
max onderdruk van 1900 pA (gemeten) 32m/sec (ook gemeten) bij een debied ca 1400 , 125 mm pijp 3 meter 3 bochten 45 en spruitstuk. pvc, druk in lucht stroom bij open uiteinde ca 800 pA. (dit zonder cycloon die cijfers komen nog)

Ik vroeg je nog, wat deed je AF16 bij 60 Hrz (je had toch een frequetie regelaar) daar is hij voor ontworpen toch,
zeker, meer lawaai net als de Holzmann. Zuigt die dan harder ?
 
Laatst bewerkt:

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Even voor de goede orde......los van het cycloon vraagstuk ik meet met mijn 1.5 kw afzuiger (uit mijn topic...zal dit topic niet vervuilen met foto's)
Max 13m/s op mijn 150mm buizen.

De snelheden die jullie noemen haal ik bij lange na niet......stof en houtsnippers gaan er zeer goed doorheen.....maar bijvoorbeeld een afgeknipt stukje koperdraad van stroom blijft ratelen in de buis.

Ik neem aan als ik 100mm of 125mm zou hebben dat de snelheid toe zou nemen......maar ik denk dat ik voor het mooie ook moet streven om naar de 20 a 25 m/s te gaan.....
Ik zal proberen morgen eens te meten direct aan de inlaat van de motor.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Karangetang.. bij 60 Hz Inderdaad, ca 20% meer, kijk op de grafiek, bovenste lijn voor de curve bij 60Hz.
 
Laatst bewerkt:

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Puff

Ik neem aan als ik 100mm of 125mm zou hebben dat de snelheid toe zou nemen......maar ik denk dat ik voor het mooie ook moet streven om naar de 20 a 25 m/s te gaan.....

Ben nu even druk Puff, maar zeker zal ik een mooi vloeiend verloopstuk maken van 150 naar 125
je zal dan op 18 m/s komen mits het perfect wordt uigevoerd uiteraard. Verder ben ik nog
opzoek naar de ideale betaalbare ventilator oplossing. Dat zal wat langer gaan duren.
Dan moet je al in je 150 pijp op ruim 20/s moeten kunnen komen dan zit je al aardig goed
je zal het dan ook moet gaan zoeken in hoe de luchtsroom in je machines optimaal benut wordt;
daar gaat het ook vaak mis, In mijn zaagmachine is het in iedergeval knudde ..
het mag bij de fabrikant niks kosten natuurlijk. Overigens Wijk heeft een 2.2kw 3 fase motor.

Inderdaad, ca 20% meer, kijk op de grafiek, bovenste lijn voor de curve bij 60Hz.

dat is best veel! en het lawaai? heb je een db meter ? die kan je downloaden op je smartphone.

Wat verwachten /weten jullie van een cycloon qua drukval bij dit debiet?

Weet ik over een weekje


Ik heb ook een vraag

Er zijn afzuigers met 220 v 2 fase, met 220 3 fase, en 400 v 3 fase
Wat zijn de vershillen en rendement ? welk zal het hartste zuigen bij het zelfde vermogen bv 1500W
 
Laatst bewerkt:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Prima, kunnen we dit bij jouw topic terug zien komen? ik wil best een reactie / vraag stellen geven maar liever niet hier. Niet onaardig bedoeld..


Even voor de goede orde......los van het cycloon vraagstuk ik meet met mijn 1.5 kw afzuiger (uit mijn topic...zal dit topic niet vervuilen met foto's)
Max 13m/s op mijn 150mm buizen.

De snelheden die jullie noemen haal ik bij lange na niet......stof en houtsnippers gaan er zeer goed doorheen.....maar bijvoorbeeld een afgeknipt stukje koperdraad van stroom blijft ratelen in de buis.

Ik neem aan als ik 100mm of 125mm zou hebben dat de snelheid toe zou nemen......maar ik denk dat ik voor het mooie ook moet streven om naar de 20 a 25 m/s te gaan.....
Ik zal proberen morgen eens te meten direct aan de inlaat van de motor.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.