Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

Nieuwe stofafzuiger in gebruik

Hallo, ik heb een nieuwe stofafzuiger Felder AF16 in mijn compacte werkplaatsje van 17m2 geinstalleerd en moet waarschijnlijk nog iets doen om de geluidsdruk wat te beperken, iemand daar ervaring mee?

Via Spiro/Spiraliet buizen (Wildkamp, Ventilatieland) zijn er drie verschillende apparaten aangesloten (lintzaag RP400, Festool basis combimachine met frees, zaag en bandschuurder, houtdraaibank Nova) en zijn er twee vrije kanalen boven de werkbank. Het systeem van 100 mm lag er al en moet misschien iets worden vergroot omdat de AF16 beter werkt met dia 160 mm.

De afzuiger (2,2 Kw, 230V 3Ph) is via een omvormer aangesloten op 230Volt 1Ph en dat werkt prima. Zo wordt ook de aanloopstroom beperkt en de afzuigcapaciteit kan omhoog of omlaag worden geregeld.

Uit de documentatie viel mij op dat de maximale capaciteit (volumestroom en onderdruk) waarmee wordt geadverteerd hoort bij 60Hz (USA) , en met de normale 50Hz dus al zeker 20% lager ligt. Ik had getwijfeld tussen de AF14 en AF16 en ben op zich dus wel tevreden met deze zwaardere variant, hoewel ik het een beetje boerenbedrog vindt. Of ik had dat al eerder kunnen oppikken.

Voor de houtdraaibank werkt het systeem al prima, zowel voor het draaien als het schuren ben ik een eind opgeschoten met een eenvoudige vierkante trechter onder het bed van de draaibank die met slang is aangesloten.

Groeten, Hans

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Heb je de afzuiging in de werkplaats staan Hans? Ik heb heb mijn zelfbouw afzuiging buiten de werkplaats onder een afdak staan, heb wel de pijp door de muur moeten maken, waardoor ik dan ook geen last van geluid heb.

Groet Pel
    Laatst gewijzigd door Pel; 05-08-18 om 12:31.
    Pel; Hout wirktj.

Hallo Pel,

Hij staat binnen en neemt plm 0,6 m2 vloeroppervlakte in. Buiten is voor ons geen goede mogelijkheid te vinden maar ik kan wellicht binnen nog plek maken op een soort van vliering hoewel de hoogte van het apparaat dan een punt van aandacht zal worden.

Ik ben toch wel nieuwsgierig naar evt omkasting (ervaring met isolatiemateriaal).

groeten, Hans

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Een geïsoleerde omkasting van bv tempex scheelt altijd om het geluidniveau te reduceren, wel zorgen dat hij zijn lucht aan kan zuigen. Als je hem op de vliering zet, zal het legen van de spanenzak een probleem zijn denk ik?

Groet Pel.
    Pel; Hout wirktj.

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Ik heb ook een AF16 en vind de geluidsoverlast meevallen; dat kan eraan liggen dat mijn werkruimte groter en hoger is, maar het kan er ook mee te maken hebben dat ik geen 'harde' kanalen heb — alles wordt afgezogen via flexibele slang.
    Die slang is trouwens 120 doorsnede. De Hammer machines die ik heb zijn voorzien van 120 aansluitingen. De AF heeft gelijk onder de afzuiger een spruitverdeler 160 naar 120/60 (de 60 is nu nog afgedopt). Dit alles op advies van de heren in Barneveld.
    Zpi je ervoor kiezen je afzuiger op hoogte te gebruiken, had je beter een daarvoor geschikte machine kunnen aanschaffen, denk ik. Het verwisselen van de spanzakken wordt dan trouwens echt een ding — de laatste die ik verving was gevuld met eiken spaanders en in mijn eentje nauwelijks te tillen...

Dank je wel, ik had nog niet gedacht aan die zware zakken.. dus de vliering valt af. Ik zal het geluid verder maar eens ervaren en dan verder kijken wat te doen staat.

Dag Hans,
    ik heb een AF14 op krachtstroom in mn atelier tbv een Hammer vlakvandiktebank. Voldoet goed, geluid valt me mee.
    Ik had steeds ruzie met de zakken en heb nu van 6 mm MDF een container gemaakt met een maatglas zodat je kunt zien hoe/leeg vol die is.
    De container trek ik met 4 eenhandslijmtangen vast rond de opening op de plek waar de afvalzak normaliter hangt. Container staat op wieltjes.

Mocht er ooit een koele zomerdag komen zet ik er nog ff een foto bij 1 foto zegt meer dan 1000 woorden :<).

Groet, Hendrick

Ik zet altijd mijn Peltor op als ik een stofzuiger aanzet (Festool, Flex, of de goedkope impeller spanenzuiger van de HBM). Bij stofzuigers is het niet eens zozeer het geluid van de machine zelf dat ik irritant vind, maar vooral het geruis van de lucht door bepaalde zuigmonden.

Dag Hendrick,

Graag een fotootje (hier is het weer droog na een onweersbui).. over hoe die container aansluit op de opening zodat het stof niet om je oren vliegt.. of heb je de zak daarin gehouden? de AF16 heeft trouwens een rechthoekig snelspansysteem onder de ronde afvoer. Gebruik jij een super filterpatronen of de ballon filter zak?

groeten, Hans

Ik heb een AF14 en heb na een jaar die zak vervangen door een filterpatroon ding. Dat was echt wel nodig, die zak leek het in eerste instantie wel te doen, maar de hoeveelheid stof in mijn werkplaats was gewoon niet leuk meer na verloop van tijd. Ook om die zak op de machine lag altijd binnen de kortste keren een heel dikke laag fijnstof. Nu met die nieuwe filter lijkt het beter te gaan. Maar als ik ooit rijk word dan koop ik een 'zuivere lucht' systeem. Moet ik alleen nog even bedenken waar ik die dan kan plaatsen...

Lawaai maken ze allemaal. Gewoon goede gehoorbescherming gebruiken, het is niet anders.

gr., -maarten

Forum Rechten