Compressor vraag

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Hallo Allemaal,

Ik was al een tijdje op zoek naar een compressor voor gebruik van een tacker en wat klein spuitwerk. Na o.a. hier op het forum informatie opgezocht te hebben, had ik mijn oog laten vallen op de airpress HL425-50. Deze kon ik recent bij een uitverkoop op de kop tikken en bedacht dat ik de accesoires elders wel kon kopen. Inmiddels is een tacker van Ecotools onderweg (vanwege positieve reacties hier) en wil ik nog een olie/vocht afscheider plaatsen ivm het verf spuiten. Echter zijn er verschillende aansluitmaten en koppelingen en zie ik door de bomen het bos niet meer. De handleiding van de airpress zegt hier verder ook niet over.

Zijn er leden die ervaring hebben met deze compressor en mij in de goede richting kunnen helpen?

Alvast bedankt voor de hulp :)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Volgens mij is alle airpress Euro aansluiting en niet Orion

Wil je nog andere dingen weten, moet je even duidelijk aangeven welke koppelingen je bedoeld
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Als je de compressor mobiel gebruikt , dan is het handig om de vocht afscheider aan de compressor te monteren,
Maar het is dus een vocht afscheider en een olie vernevelaar , en daar moet je dus mee oppassen.
De olie vernevelaar zorg er dus voor dat je lucht gereedschap een heel klein beetje olie krijgt. en die nevel zit dus ook in je slang.
Dat geeft bij verfspuiten een special paint effect waar je niet op zit te wachten.
Dan het je voor het spuiten dus alleen een vocht afscheider nodig en een aparte slang voor je verfspuit.
Voor de aansluiting , draai je het makkelijkst even een nippel eruit en neemt die mee daar de aansluitnippels winkel
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Volgens mij is alle airpress Euro aansluiting en niet Orion

Wil je nog andere dingen weten, moet je even duidelijk aangeven welke koppelingen je bedoeld

De compressor beschikt over twee aansluitingen, waarvan een via een reduceerventiel loopt. Beide zijn een soort bajonetsluiting, maar ik heb werkelijk geen idee of het Euro or Orion aansluitingen zijn. Staat niet in de handleiding :(

Zit op mijn werk dus kan even geen plaatje plaatsen helaas.

Omdat ik tussen de 4 en 6 bar kom, leek het me logisch om op de aansluiting met het reduceerventiel een olie/vocht afscheider te plaatsen en van daaruit de luchtslang. Op de airpress website hebben ze verschillende modellen in de maten 3/8", 1/2" en 3/4" en verschillende koppelstukken. Ik zou verwachten dat ik dus aan de ene kant op de afscheider een aansluiting plaats, zoals de luchtslang ook heeft, zodat deze op de uitgang van de compressor kan, en aan de andere kant eenzelfde aansluiting als de compressor, zodat de slang erin kan, maar ik heb werkelijk geen idee of het nu Euro of Orion aansluitingen zijn. Ook handig dat airpress dat in zijn handleiding zet ...

Zag op de website ook een contact adres, dus heb ze maar ff een mailtje gestuurd. Zullen het zelf wel het best weten denk ik :)

Bedankt zover!
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Ik heb een HL310/25, dus een maatje kleiner. Bevalt prima. Mij is verteld dat de gecomprimeerde lucht geen olie bevat, dus een olieafscheider is dan niet nodig. En het vocht uit de aangezogen en gecomprimeerde lucht verzamelt zich in de buffertank. Af en toe condens af laten lopen, messing aansluiting onder de tank. De luchtaansluiting links (als je tegen de snelkoppelingen aankijkt) is de gereduceerde druk, rechts de volle tankdruk. Heb ook geen gebruiksaanwijzing gekregen, wel uitvoerige uitleg bij aankoop.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Ik heb een HL310/25, dus een maatje kleiner. Bevalt prima. Mij is verteld dat de gecomprimeerde lucht geen olie bevat, dus een olieafscheider is dan niet nodig.

Misverstand hier, denk ik. Het gaat om een olievernevelaar. Als je de gereedschappen die dat nodig hebben gewoon voor en na gebruik een druppeltje of twee olie in de bek gooit, heb je geen vernevelaar nodig en hoef je ook geen toestanden te bedenken en maken om verfspuiten en luchtpistolen olievrij te houden (met een geolied luchtpistool je spullen schoonblazen is niet lollig).

Ik zou trouwens altijd alle gereedschappen en aansluitingen standaardiseren op één systeem. Euro of Orion, maakt niet veel uit, maar door elkaar gebruik levert enkel frust op.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Elke goedkope compressor geeft vocht, en wanneer deze oliegesmeerd is ook oliedamp. De website van Airpress is waardeloos, daar staat niets op, maar op de foto's zie ik een peilglas, dus er zal wel olie in zitten. De bewering dat het wel schoon en droog is kun je vergeten, er wordt slechts een deel uitgehaald, lang niet alles.

Voor verfspuiten, zeker de watergedragen, is lucht bijna altijd te vuil wat uit een compressor komt.

Hoever je wil gaan om een goed resultaat te krijgen hangt af van je budget en wat je wil gaan spuiten.
Gebruik nooit een olievernevelaar, je slangen raken vervuild en dat krijg je er nooit uit, tenzij je aparte slangen gebruikt voor schoon werk. Alleen persluchtgereedschap heeft olie nodig, en je kunt dan rechtstreeks op het gereedschap een vernevelaar plaatsen, zoals deze: https://www.toolstation.nl/shop/Aut...ppelingen+&+Slangen/sd410/Olienevelaar/p13448

Koppelingen zijn meestal Euro of Orion profiel, waarbij Euro mijn voorkeur heeft, de doorlaat is groter, en koppelingen hebben altijd weerstand. Deze koppelingen passen op beide, kan soms handig zijn: https://www.toolstation.nl/shop/Aut...en/sd410/GAV+luchtkoppeling+universeel/p35199

Voor het filteren kan ik geen passend advies geven, de kosten om lucht echt goed schoon te krijgen, en dan nog geeneens op ademluchtkwaliteit, kunnen fors oplopen, en overstijgen ver de aanschaf van jou compressor. Wanneer je alleen terpentinebasisverf gebruikt, zal het wat minder kritisch komen als bij watergedragen verf.

De maatvoering maakt niet veel uit, je koppelingen bepalen de aansluiting, of je slang 6, 8 of 10 mm doorsnede heeft hangt van de lengte en het gebruiksdoel af. Zelf heb ik goede ervaringen met de soepele blauwe 8 mm slang van Ecotools, die is erg fijn in gebruik en met het oprollen: https://www.ecotools.nl/10-meter-luchtslang-8-x-13-5-mm/
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Universeel koppelingen heb ik zelf geen goede ervaring mee
Aan de buitenkant zal je niet 123 zien of het euro of orion is, de kans is het grootst op Euro (bij airpress dan)
Neem gewoon een slang of tool met die aansluiting, dan weet je het snel genoeg
klikt het niet vast, is het geen euro (als je tool euro is) of andersom
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Hallo Allemaal,

Dank voor alle reacties! Het begint me langzaamaan wel wat duidelijker te worden. De aansluitingen lijken inderdaad Euro te zijn. Ik heb de koppeling van de vandaag bezorgde tacker geprobeerd en die klikt inderdaad mooi in de aansluiting en lijkt ook goed vast te zitten. Als ik hem eruit haal, wordt ie er wel krachtig uitgeduwd. Is dat normaal, of juist een teken dat het toch de verkeerde aansluiting is.

Van Airpress al een reactie gekregen, dus snel zijn ze wel. Zij geven aan dat het gemonteerde ventiel een reduceer/reiniginscombinatie is en ik verder geen olie/vocht afscheider nodig heb. Maar ik zie niets op de compressor dat ook maar in de verste verte lijkt op de los verkrijgbare modellen. Ik twijfel er dan ook erg aan of dat klopt. Je zou ook verwachten dat dat in de handleiding staat, dan wel in de verkoop wordt gebruikt, want zover ik heb kunnen vinden is dat bij de meeste compressoren niet standaard aanwezig?

@trilliwilli: De lucht hoeft zeker niet perfect schoon te zijn, zulke hoge eisen kan ik me als hobbyist niet permitteren (anders kocht ik wel een echte cleanroom :) ), maar hoe schoner hoe beter lijkt evenzogoed wel op te gaan. Die tip voor die olievernevelaar is geweldig, daar ga ik ook even achteraan. Voor die paar euro hoef ik dan niet steeds na te denken of ik de tacker wel of niet geolied heb :)

Nogmaals dank aan iedereen voor het meedenken!
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
>>Ik heb de koppeling van de vandaag bezorgde tacker geprobeerd en die klikt inderdaad mooi in de aansluiting en lijkt ook goed vast te zitten. Als ik hem eruit haal, wordt ie er wel krachtig uitgeduwd. Is dat normaal, of juist een teken dat het toch de verkeerde aansluiting is.

Bij de 'normale' aansluitingen is dat zo. Maar er zijn ook 'veiligheids'aansluitingen die eerst wat lucht weglaten zodat de boel niet al te heftig uit elkaar knalt.

>>Je zou ook verwachten dat dat in de handleiding staat, dan wel in de verkoop wordt gebruikt, want zover ik heb kunnen vinden is dat bij de meeste compressoren niet standaard aanwezig?

Handleidingen zijn in deze branche notoir slecht ofwel afwezig. Ook wel logisch — het gaat om basiskennis die je geacht wordt al te hebben vanuit een opleiding.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Handleidingen zijn in deze branche notoir slecht ofwel afwezig. Ook wel logisch — het gaat om basiskennis die je geacht wordt al te hebben vanuit een opleiding

Mmm. De logica daarvan ontgaat me een beetje. Evenals de legaliteit - volgens mij is een goede handleiding gewoon verplicht, ook voor professioneel gereedschap, en ook als dat professionele gereedschap dus (officieel althans) alleen maar aan bedrijfsmatige klanten verkocht wordt...
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
@henkverhaar Voorbeeldje: in de gebruiksaanwijzing van de Schneider compressor die ik vorig jaar kocht staat wél dat je geregeld condenswater moet laten wegstromen (ik vertaal dat even uit de losse pols, want NL is er niet bij…), en toont ook nog de lokatie van het desbetrefende ventieltje, maar geeft verder geen info over hoe dat ventiel te bedienen (het blijkt dat je die moet indrukken, vertelde een helpdesk-meneer me). Dat is dan toch op 2 punten een slechte manual: a, geen NL, b. ontbrekende info.

Festool gebruiksaanwijzingen zijn gemiddeld ook heel beroerd, heb ik ervaren. Gelukkig zijn er aardige mensen die dat op YouTube en middels 'aanvullende manuals' verbeteren.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Maar Festool is wel heel behulpzaam aan de helpdesk heb ik dan weer ondervonden
Op een specifieke vraag werd een zelfde model even uit het rek gepakt en gedemonteerd om mijn vraag te beantwoorden
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Klopt: Festool biedt uitstekende service. Beschikbaarheid over langere periode van onderdelen is ook heel gunstig.

Terug naar de kern van wat ik denk te beweren: hoe professioneler de gebruikersgroep, des te beperkter de informatie in de manual. Of ook: een gebruiker krijgt andere informatie dan een installateur (denk aan cv-ketels).
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
De handleiding is inderdaad uiterst beroerd, maar ja, daar heb ik na aanschaf dan niet zoveel meer aan :).
Inmiddels met de tips hier en na flink wat googlen, besloten om maar gewoon eens wat te gaan doen en kijken hoe het uitpakt.
Bij de Cranenbroek voor weinig geld een vochtafscheider gehaald. Ze hadden geen versie zonder reduceerventiel, maar die heb ik gewoon vol open staan en regel dat op de compressor zelf. Inclusief de benodigde 3/8"euro koppelingen, teflontape en 5m PU slang (6x8mm), was ik 25,- armer... daar kan een mens nog eens voor experimenteren.
Ondanks de hitte in het weekend alles in elkaar gedraaid en met de tacker aan de slag gegaan. Dat ging prima. Compressor bouwt snel druk op dus da's mooi. Wel een boel herrie, maar ja, dat doet wel meer gereedschap :)
Verfspuiten ga ik proberen als de warmte weg is. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat dat best aardig gaat lukken. Enige dat ik nog ga aanpassen is de slang, dat gedraaide PU ding blijft overal achter haken :)
Maar om te testen is het prima.
Denk dat ik hier de komende jaren aardig wat plezier van ga hebben.

Nogmaals dank voor alle tips en mag wat mij betreft een slotje op!!
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Beter je druk wel op de reduceer na de vochtafscheider regelen. De afscheider zelf geeft enig verlies, en de koppelingen ook, maar je weet niet hoeveel. De juiste volgorde is eerst de lucht behandelen, en daarna de druk reduceren, zodat je altijd met de juiste druk op je toestel aansluit.
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Mag ik dan ook even een compressor vraagje stellen? Ik overweeg de aankoop voor het opblazen van fietsbanden en zwemband, luchtmatras enz., uitblazen van uitgeholde draaiwerken (tijdens het werken) en aansluiten van een hobby airbrush voor het draaiwerk te schilderen.
Kom ik dan toe met een basis compressor uit de bouwmarkt en heb ik ook iets nodig dat vocht/olie uit de leidingen houdt?

De inhoud van de tank lijkt mij voor dat gebruik niet zo belangrijk.
De filtering is vooral voor de airbrush van belang vermoed ik ��.
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Een vochtafscheider hoort er eigenlijk standaard op, en dan zo dicht mogelijk bij de compressor, dan houd je de leidingen / slangen schoon.
En ja zo,n € 79 bouwmarkt ding zal het wat betreft opbrengst meer dan genoeg kunnen doen, en dat zo,n ding waarschijnlijk geen 1000 uur meegaat is ook geen ramp.
Alleen die direct aangedreven dingen maken nogal een rot herrie, een V snaar aangedreven pomp loopt veel langzamer en dus veel minder geluid.
Maar dan kom je weer met een ding te zitten wat voor jou toepassing wel heel veel capaciteit over heeft.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.