Seekies slijpmethode

tuoh

Oud hout
Je kan je beitel ook een laatste polijstbeurt geven op een stuk hout.
Wij deden dit gewoon op een vlak stukje van de werkbank (met een droge beitel) en het werkt nog ook, Beuk voldoet hier prima voor.

Goedkoper kan je het niet maken.

Mvg,

André
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik gebruik nog wel eens een stuk mdf wat ik inwrijf met de polijstpasta van Flexcut (baptist). Gaat A2 staal zelfs van glimmen. Chroompoets uit de tube zal ook wel gaan, maar het blok polijstpasta trekt niet zo in het mdf. Je kunt ook tubetjes met hele fijne diamantpasta kopen. Dat kun je ook op mdf gebruiken maar ik las ergens dat het mdf dan eerst een dag in de deense olie ligt en daarna een tijdje moet drogen/harden.

jaap
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik heb nog een oude leren tas liggen die verder helemaal aan gort is. Daar zou ik een mooie strop uit kunnen snijden. En ik heb weleens gelezen dat de tubetjes metaalpolish van Simichrome heel goed zijn.

Aan de andere kant, de Naniwa 8000 superstones mogen dan een beetje traag slijpen, ze produceren wel hoogglans. Het is echt ongelofelijk hoe mooi die slijpen.
 
A

Anonymous

Guest
Onderdeel nrs van de leren riem en pasta.
Van links naar rechts.
Origineel Elu,kan nu via DeWalt volgens mij.

20f5k48.jpg
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Los van alle logica, alle hulpmiddelen en berekeningen, loepen en stenen, diamand schijven etc.

is de beste methoden denk ik dat je voeld naar een braaam...

Je kunt een 2e vouw op de slijpmachine in een paar seconden schoon slijpen waarna je een paar halen op 800 dan belgish of amerikaans afwetten, stroppen met wat polijstrotzooi op een leren strop en scherper kan niet met de meeste staalsoorten.

Het is het zelfde resultaat als de afstand methoden met slijphulp maar dan zonder prep en inc de mogenlijkheid om op locatie ook te kunnen slijpen.

Het is niet verkeerd om alles logisch te willen kunnen controleren, mar het werkt ook verlammend. Het is vergelijkbaar met een meubelmaker die niet me handgereedschap werkt omdat het niet zeker is van precisie en daarmee zijn creatieve geest inruild voor een voorgeschreven regime.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Je hebt helemaal gelijk. Ik beschouw dit als een soort levensfase. Uiteindelijk hoop ik ook uit de vrije hand te kunnen slijpen. Tot dan is het wel lekker als je met een minder geoefende hand toch scherpe beitels krijgt, en vooral ook reproduceerbaar scherpe beitels.

De braam voelen gaat heel goed met de 1000 steen, maar met de 8000 voel ik absoluut geen braam. Misschien zijn mijn vingers te eeltig of te ongevoelig.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Eerder niet eeltig genoeg!

de eelt op je vingers is harder dan je huid, daarom kun je beter voelen omdat lichtere aanraking aan je zenuwen word doorgegeven.
zonder eelt buigd je huid meer mee en voel je het dus pas later, met meer druk.
Het is niet zozeer dan kan ik uit de hand slijpen, je moet het gewoon doen, kan weinig mis gaan. Ik heb echt niet altijd de zelfde hoek hoor, klooi net zoals jij, alleen weet hoe ik handelingen moet aanpasen als er geen braam komt of het niet goed gaat. gaat vanzelf nu uiteraard.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Gewone beitels wetten doe ik vaak wel uit de hand. Die zijn zo dik dat je ze lekker op de steen kunt laten steunen. Dus misschien leer ik het nog eens. Erg handig ben ik er nog niet in.

Ik snap wat je bedoelt met die braam voelen. Eigenlijk doe ik hetzelfde maar dan met die slijphulp. Kijken en voelen. Het voordeel van de slijphulp, als je eenmaal goed zit met de 1000 steen, zit je ook goed met de fijnere stenen. Een slijphulp op zich is niet genoeg, je moet wel weten dat je echt de snede scherper staat te maken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik slijp en wet alles uit de hand, zonder slijphulp (heb ik (nog) niet). Een beitel scheermesscherp krijgen lukt probleemloos (1000/8000 stenen). Maar het probleem is om de vouw vlak te houden. Een beitel met een bolle vouw werkt niet goed. Mijn beitels waren scherp, maar nadat de docent ze hol had geslepen op de slijpmolen en afgewet gingen ze duidelijk beter. En als de beitel hol geslepen is, kan je hem ook zonder problemen onder de juiste hoek houden op de wetstenen.
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Seek zei:
Ten slotte de hulpmiddeltjes. Een simpele Eclipse slijphulp. Af en toe het wieltje smeren, verder werkt hij prima. Een loep, gebruik ik heel vaak om te kijken waar ik slijp en of ik wel genoeg slijp. En tenslotte het instelplankje voor de slijphulp. Dit is echt handig om heel snel je beitel op de gewenste diepte in de slijphulp te kunnen zetten. Ik heb er nog een paar shims bij gemaakt, om wat te kunnen varieren in slijphoek. Om nu bij elke beitel de laatst gebruikte hoek terug te vinden schrijf ik tegenwoordig netjes op wat ik heb gebruikt.

Weet iemand waar ik die afstanden kan vinden voor het instelplankje voor bijbehorende slijphoeken, of wordt dat weer de SOSCASTOA uit de kast halen? :D

Alvast dank.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Het makkelijkste is om de hoek met een geodriehoek op een stukje karton te tekenen en dat dan met een loensend oog naar de beitel in de Eclipse te transformeren. Vervolgens gebruik je de beitel in de Eclipse om het afstandblokje op de goede plek te plakken,

Grappig om dit weer eens terug te lezen. Ondertussen slijp ik meestal uit de losse hand en dat is inderdaad minder moeilijk dan ik had gevreesd. Alleen bij schaafbeitels die ik echt recht wil hebben, gebruik ik nog een slijphulp. Vooral met beitels is het heerlijk om even snel tussendoor flits flats op de 8000 steen weer een vlijmscherpe snede te krijgen.

Nu nog een leren strop.
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Bedankt voor de tip, klinkt ook wel logisch eigenlijk.

Er zijn zelfs apps voor de smartphone die voor je aan de hand van de gewenste hoek en gegeven beiteldikte de afstand uitrekenen. Erg grappig om te zien, het komt dus eigenlijk gewoon neer op: aanliggende zijde=overstaande zijde/tangens gewenste hoek

Attached files
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Seek zei:
Ik heb nog een oude leren tas liggen die verder helemaal aan gort is. Daar zou ik een mooie strop uit kunnen snijden. En ik heb weleens gelezen dat de tubetjes metaalpolish van Simichrome heel goed zijn.

Dat heb ik inderdaad ook gedaan, een oude schooltas versneden. Ik gebruik het in combinatie met Flexcut pasta. Erg prettig werken vind ik het nog niet. Doordat het leer bijna geen weerstand geeft heb je gauw de neiging om meer te polijsten dan noodzakelijk, wat resulteert in een bolle vouw.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hmm, inderdaad wel een mooie benadering. Ik weet niet meer wie ik geloven moet met dat slijpen. Ik probeer er mijn eigen weg in te vinden, anders blijf je aan de gang.

PS: ik gebruik mijn strop vooral voor draaibeitels en gutsen, en die moeten geen bolle vouw hebben, want die zitten in de weg bij nauwe bewerkingen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.