Gezocht linux nerd

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Hoort niet bij hout , dus maar hier.
Wil linux cnc gaan gebruiken.
Maar ben niet zo handig met computers, zoek dus iemand een beetje in de buurt van Vledder die voor mij in iedergeval linux wil / kan installeren.
Met linux cnc for lathe er bij op .
Remco
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Dag Remco,

Voor het installeren van Linux hoef je geen nerd te zijn.
Gewoon googelen op Linux mint download en Linux mint installatie en je kunt aan de slag.
Ook daarvoor hoef je niet handig te zijn met computers.
Je moet alleen wel kunnen lezen... maar dat gaat vast lukken.

Ik weet het, normaal gesproken heb ik ook een pest aan dit soort antwoorden, want het is geen antwoord op de vraag (gebeurd op dit forum redelijk veel).
Je vraagt iemand die het voor je kan / wil installeren.
Als je er echt helemaal niet uitkomt en je hebt echt alles zelf al geprobeerd, dan wil ik dat wel doen.
Maar nogmaals, gewoon goed lezen en het kan niet missen.

Succes en groet,
Jan

PS Mijn opmerking over het reageren op berichten maar geen antwoord geven op de vraag, zal ongetwijfeld reactie's oproepen.
Is prima, maar open dan een apart topic.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Het is inderdaad een beetje flauw.... maar het installeren van Linux is vooral een kwestie van er tijd in willen investeren en een beetje interesse. Als je daar geen zin in hebt dan moet je er helemaal niet aan beginnen. Zelfs als nu iemand alles hapklaar voor je installeert komt er snel een moment waarop je dingen aan moet passen en dan moet je dat alsnog doen.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
ahhhh linux, daar moet je wel stevig voor in je schoenen staan.

"you have no permission"
"Sudo verander permission naar full en alles"
"You have no permission to change the permissions as you are not the owner"
argh, laat mijn raspberry de factuur zien.. nog steeds geen permission, flikkert raspberry het raam uit
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Dank voor de antwoorden.
PC,s ik zie het als een noodzakelijk kwaad.
Het ding waar dus evt linux op komt te draaien zou ook alleen maar linux cnc for lathe op komen en verder niets.
Linux alleen maar omdat linux cnc gebruik maakt van 400 pulsen per omwenteling op de hoofdas. de windhoos cnc hobby programma,s gebruiken voor zover ik het kan vinden slechts 1 puls. Heb er nu al een ELS opstaan die ook 400 pulsen gebruikt, dus die gever zit er al op. En had al wat ervan op youtube gezien en dat leek wel redelijk.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Een poging kunnen we altijd wagen toch....
Maar, weet je ook welke linux je moet hebben, er zijn er verschillende, werken die allen met 'linux for cnc' ?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik begrijp dat linux-cnc inclusief distro komt (optioneel). Dan hoef je verder niks te doen, gewoon het hele pakket installeren. Wellicht draait het zelfs op een Raspberry Pi ;-) Anyhow, de installatieinstructies op de website lijken mij helder en eenduidig. Mocht ik het nodig hebben dan zou ik het gewoon volgens dat stappenplan proberen...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Linux staat er inmiddels al op, natuurlijk weer nieuwe uitdagingen, maar we zijn een stap verder

Grootste bottleneck was de bootvolgorde

ingesteld op DVD om te starten en installeren, dat gaf een foutmelding, geprobeerd van USB ook foutmelding
nieuwe schijf hielp ook niet
pas na dat alle boot opties waren uitgeschakeld behalve de cd/dvd lukte het wel
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat is bij spinningwheels het geval zeker niet
iemand die een zakcalculator kan bedienen is bij hem al een nerd :) Remco is nog van het stenen tijdperk ;-) maar nietemin maakt hij hele fraaie dingen
Onlangs heb ik samen met remco een serie beitelsteunen gemaakt, ik zal er eens een nieuw draadje over maken
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
't was niet bedoeld als aanval op TS hoor. Het is gewoon een leus die ik vaak tegenkom. En dat is wat ik bedoel dat ze er bij voorbaat al negatief tegenaan kijken.
Ergens in de draad hier een melding dat iemand de permissie niet heeft. En dat als negatief ziet.
Simpel om jezelf die permissie wel te geven onder Linux. Desnoods log je in als root. (beveel ik niet aan, maar het kàn wel)
Maar goed we dwalen af...ik hoop dat spinningwheels eruit komt!
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Ik kijk er niet bij voorbaat al negatief tegenaan, dan zou ik immers nooit aan linux gaan denken.
Maar ik leef zoals Toxix meld blijkbaar nog in het stenen tijdperk.
Ik heb gewoon n ietzo veel met dat hele computer gebeuren. ja een beetje op diverse forums, facebook en ik weet waar ik natuurfilms kan vinden.
Maar het gaat mij om linux cnc voor de draaibank, dat is toch wat mooier dan Eding cnc Maar het blijkt dat ik dan toch weer met fusion, autocad of iets dergelijks aan de gang moet. en ik wil iets simpels.
Wil geen 3d gewoon in een plat vlak de hartlijn en de outline tekenen . Bij iemand geweest die het liet zien in autocad, zag er wel eenvoudig uit, inderdaad outline tekenen radius aangeven maar kan het hier dus niet nadoen.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Is dit eigenlijk nog opgelost?

Ik zit niet echt bij je in de buurt (en heb al helemaal geen zin meer om een voet op nederlandse bodem te zetten maar dat terzijde)
Maar bijvoorbeeld het Ubuntuforum werkt met steunpunten. Daar zou dus iemand in de buurt kunnen zitten. En die hulp is niet per definitie alleen voor Ubuntu. (Ubuntu is een Linux versie, of netter gezegd Linux distro)
Probleem van het moment is wel dat het forum eruit ligt omdat de server van de HCC gestorven is ofzoiets. Ze zijn druk aan het opbouwen dus komen vast weer online.
Maar je schrijft dat je wel op facebook zit. ( Facebook is nou net iets waar ik niks van snap!) Wellicht is er iets op facebook te vinden van de ubuntugemeenschap en dat daar iemand kan helpen.
Dat ze behulpzaam binnen de Ubuntu zijn is niet vreemd. Het woord 'Ubuntu' betekent zoiets :rolleyes:
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
@Spinningwheels, heb je nu nog een concreet probleem dan?

Vledder ligt bepaald niet naast de deur voor me, dus langskomen zit er niet in, maar je mag me rustig mailen. Ik gebruikte al linux voordat ik ging houtdraaien...
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
zoals Toxix meld
WIE ????
Ga jij ff snel je mond spoelen met water en zeep

@Spinningwheels, heb je nu nog een concreet probleem dan?

Vledder ligt bepaald niet naast de deur voor me, dus langskomen zit er niet in, maar je mag me rustig mailen. Ik gebruikte al linux voordat ik ging houtdraaien...


Of dat veel goeds betekend ? was laatst een keer bij hem, had hij net zijn eerste schaaltje klaar ;);););)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.