Advies klopboormachine voor houtbewerking

MacRob

Nieuw lid
5 mei 2014
16
0
Beste leden,
Zoals zovelen ben ik een schuur aan het bouwen van douglas balken. Voor de pen-gat verbindingen wil ik een stabiele krachtige (hoog koppel) boormachine aanschaffen om icm een boorstandaard te gebruiken. Echter heeft mijn oude groene bosch hammer ook net de geest gegeven. Voor het schroef en boorwerk uit de hand heb ik al een goede accuschroefboor.
Ik zoek nu dus een klopboormachine met als hoofdzaak netjes boren in hout en als 2e redelijk in steen kunnen boren. Budget €150 - €200,-. Ik heb natuurlijk een voorselectie gemaakt:
Makita HP2051F
Bosch GSB 21-2 RE
Hitachi DV20VD

Ik nijg naar de Hitachi, gewoon onderbuik gevoel. Bosch is populair, maar is prijs kwaliteit echt beter dan de rest?
Makita, sober maar meestal wel erg degelijk.
Iemand ervaring met deze machines of met andere recente vergelijkbare machines?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Ik heb een Bosch. Gebruik hem niet heel vaak, maar niets te klagen. Koppel is meer dan voldoende.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Heb toevallig die bosch, ding is zo sterk als tien paarden en het is maar goed dat hij automatisch remt zodra je polsen dreigen te breken.

Alleen die versnellingbak is een beetje vaag, soms moet je als je van 2 naar 1 gaat even 'tappy tap tap' met een hamer.
 

MacRob

Nieuw lid
5 mei 2014
16
0
Beste Sang, bedankt voor je reactie. De versnellingsbak heeft denk ik geen synchronisatie waardoor de tanden soms tegen elkaar komen in plaats van langs elkaar schuiven. Helpt het als je de boorkop met de hand iets links/rechts draait terwijl je de schakelaar voor de versnelling bedient? Ik vraag dit omdat ik dat normaal zou vinden, met een hamer bedienen niet;)
 

MacRob

Nieuw lid
5 mei 2014
16
0
Het is een Hitachi DV22 geworden. Die stond ineens voor 119E ipv 229E te koop. Dat was erg veel kracht en functionaliteit voor dat geld. De eerste test gaat dit weekend plaatsvinden maar gevoel is goed. Mooi afgewerkt product, fijne controle van toerental en brute kracht
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Heb ook een hitachi gehad. Vooral de ratelende boorkop om boren vast te zetten vond ik goed. Is helaas gestolen. Nu een makita maar vond de hitachi fijner
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.