Gezocht Polystyreen plaat 15mm

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik ben voor mijn vrouw wat aan het knutselen, daarvoor wil ik sandwichpanelen maken ivm de isolatie
Polystyreen plaat wil ik daar voor gebruiken
10mm kan ik wel vinden, 20 is te dik, liever zou ik 15 gebruiken....echter dát krijg ik niet gevonden (en dan wel tegen een redelijk bedrag, geen 40 euro per pakje dus)

Iemand tips ? niet alleen kijk of daar eens, heb al veel bekeken, maar bij voorkeur een directe link/tip waar wel te koop
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
FF snel met google geeft een modelbouwshop met dunne platen (wist niet dat dat spul zo dun kon zijn). Niet ideaal, maar misschien ben je ermee geholpen?
15mm is zover ik weet geen standaard maat in de industrie, dus die zul je ook niet snel vinden denk ik.

Ik weet niet wat je wilt isoleren, maar anders misschien naar andere materialen kijken die redelijk op dikte te brengen zijn? Denk aan PUR of PIR platen, die nogal stijf zijn en goed te verzagen. Met een grote lintzaag wil dit misschien nog prima lukken.
Meer ideeen heb ik zo ook niet voor je :)

https://www.modelbouwenzo.nl/epages...Categories/Dioramas_etc/Evergeen/Styreenplaat
Wel handig om de link er dan bij te zetten...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Smeltdraad heb ik over nagedacht, maar is ook wel een ding om die te gebruiken, dan nog moet het wel perfect vlak zijn anders word het niks om daar sandwich panelen mee te maken
Zoals het er nu uitziet kan ik kiezen uit 10mm en dan blijf ik binnen de gewenste 22mm OF ik ga voor 20mm polystyreen maar dan word het een compromis en ga ik al snel richting de 28 of 30 mm totale dikte

Wat ik ga maken zijn bijenkasten voor mijn vrouw
Een geisoleerde kast heeft meerdere voordelen, beter bestand tegen extreme warmte en kou, een stuk lichter en veel minder last van condensering

De kasten die zij nu heeft (Dadant US) zijn gebouwd met 22mm dik, dat is dan ook weer de standaard voor die kasten
Nu zit ik niet heel erg aan die standaard vast, als de binnenmaat maar klopt (ivm raamwerk)
Zij hoeft niet met andere kasten uit te wisselen als je je eigen kasten bouwt, er is dus niet heel veel bezwaar om wat af te wijken (denk ik)

10mm polystyreen plaat (gewoon die pakken van de bouwmarkt) heeft een R-waarde van 0.25 en 20mm heeft een Rwaarde van 0.55
Het loopt dus best wel snel op, het mooi geweest om binnen de gebruikelijke standaard te blijven, maar zoals ik het nu zie word het 20mm polystyreen

Modelshop had ik ook gevonden, maar dat zijn geen leuke prijzen

@Henk, dat is afschot isolatie, als ik het goed begrijp loopt dat van 45 naar 30mm (15mm afschot) is dus niet wat ik zoek :)
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Je kunt natuurlijk ook de 20mm
Plaat in stroken zagen en herzagen op de lintzaag
Ik neem aan dat je die wel hebt
En met de houten platen lijm je toch alles weer aan elkaar
Succes
Mvg Leroy
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Kan je niet beter xps of pir gebruiken? Dat heeft een hogere isolatie waarde.
Wedi plaat kan ook, dikte vanaf 4 mm, 15 mm zie ik zo vlug niet, maar je zou ook de platen onderling kunnen verlijmen.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
XPS platen (drukvast en waterbestendig wat waarschijnlijk interessant is voor een bijenkast die buiten staat??)
vind je zelfs in bouwmarkt (Hubo, Gamma,...) en heb je in verschillende diktes, evt 3 platen van 5cm of 2 van 8cm verlijmen?
normaal hebben die platen tand en groef, weet niet of dit handig is

groeten
Wim
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ja dat denk ik wel, ik wil meerdere kasten maken
al is het maar 30 of 40 euro per kast, dat word me te gek voor een paar kasten, dan kan ik net zo goed gewoon afwijken van de standaard maat
MAAR ik ga de lintzaag proberen
Als dat werkt neem ik platen van 10cm dik, dan ben ik met 3 stroken per zijde klaar
Mocht dat niet naar mijn zin zijn dan ga ik voor 20mm dikte

Iemand wel eens polystyreen door een vandiktebank gevoerd of ga ik de eerste worden die dat gaat proberen :)
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.758
731
Enschede, Twente
Waarom niet kiezen voor een natuurlijk(er) isolatiemateriaal? Wol bijv. of cellulose? Wol zou je voor wat honing kunnen ruilen bij een schaapsherder.

Nu ik er even over nadenk — cellulose is vaak behandeld om muizen en ratten af te weren, dus wellicht niet zo goed voor bijen. Maar navraag kan geen kwaad.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Wol is zo een gek idee nog niet
Echter, ik had voor polystyren gekozen omdat dat middels epoxy prima te verlijmen is met het hout en daardoor wel een heel stevig geheel ontstaat
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
houden we in gedachten
Kan alleen niks vinden over de isolatie waarde... wel dat het (voornamelijk) voor geluidsisolatie is
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.