Kandelaar

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Ik heb onlangs weer een kandelaar gedraaid uit eikenhout. De kandelaar is gedraaid langs 3 assen, met behulp van extra vurenbalkje.
De balkmaat van het eikenhout was 55x65 mm. De maat van het hulphout dus ook.

De uiteindelijke diameter is 48 mm geworden, gelijk aan de maat van de druppelvanger. Het profiel van de bovenkant van het eikenhout, onder de druppelvanger is gelijk aan dat van de druppelvanger, maar dan bol naar boven. De totale hoogte is iets meer dan 25 cm. Het gedeelte, dat met 3 assen gedraaid is, is 15 cm breed. Het ronde onderste stuk 70 mm en het ronde bovendeel is dus 30 mm. Afgewerkt met Glitsa.

Kandelaar.jpg

Even drie tekeningen van het draaien langs 3 assen.
Bij de eerste keer draaien is het rotatiemiddelpunt het rode kruisje, en ontstaat de rode boog. Daarbij is A het afvalhout, en E het eikenhout.
Kandelaar-tek-1.jpg

Bij de tweede keer draaien is het rotatiemiddelpunt bij het groen kruisje, en ontstaat de groene boog.

Kandelaar-tek-2.jpg

En bij de derde keer draaien draai je alleen het eikenhout, met als middelpunt het blauwe kruisje, en krijg je de blauwe cirkel.

Kandelaar-tek-3.jpg

Aan de onderzijde is een gat geboord van 40 mm diep en met een diameter van 25 mm. Dat gat is weer opgevuld met lood, om het zwaartepunt omlaag te halen.

Met groet,
Bert Rosbach.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Mooi werkstuk en duidelijke uitleg. Hoe bevestig je het hulphout? Ik heb het eens met hotglue geprobeerd maar dat werd geen succes. Groeten, Hans
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
1. mooie kandelaar
2. ondanks dat ik weet hoe het moet snap ik werkelijk niks van je uitleg/tekeningen :)

Bevestigen met houtlijm hans, dat draai je daarna wel weg
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Om de beide balkjes met elkaar te verbinden heb ik 2 lange schroeven gebruikt. In dit geval 5x70. Gaatjes voorboren en een kind kan de was doen. Dat gaat vlugger dan met houtlijm.
Bij de eerste twee keer draaien ligt de draaias precies tussen de beide balkjes, in het midden van de lijn waar ze elkaar raken, bij het rode en groene kruisje.

Met groet,
Bert.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.