Tuinberging vervangen

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Hallo allemaal,

Een jaar of 20 geleden heb ik achter in de tuin een berging gemaakt van 3 bij 3,60, later nog een afdak eraan, zodat het overdekte deel totaal 5x 3 is. Toen mocht je van de gemeente niet verder dan 3 meter bouwen. De berging is voorzien van een zadeldak. Inmiddels zijn de regels voor bouwen veranderd en ik zou de halve achtertuin vol mogen bouwen. Dat gaat echter niet gebeuren, maar ik wil wel een nieuwe berging, werkplaats bouwen van 5 x 4 m. Hoog 2,70 tot 2,80 m. Plat dak.

Het zal in ieder geval een houten gebouw worden. Voor de huidige berging heb ik geen zware fundering gebruikt. Trottoirbanden van 10x10x100. Dit heeft in deze periode nooit problemen gegeven. Ik ben eigenlijk van plan om deze ook voor de nieuwe berging te gebruiken of zou het te licht zijn?

Voor het hout twijfel ik tussen vuren blokhutprofielen van 34mm onbehandeld, welke ik zou willen beitsen, als optie 1 of douglas 22 mm, ook te beitsen. De blokhutprofielen zou ik niet willen isoleren, terwijl ik dat bij het douglas wel wil doen, bijv. door witte tempex platen en osb of iets dergelijks aan de binnenzijde.

Welke van de twee zou de beste optie zijn, of zie ik nog een belangrijke optie over het hoofd. Het budget is voor het geheel een € 2.500 uitgaande van zelfbouw.

Groet,

Ad
 

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Interessant projectje, ik ben iets vergelijkbaars van plan met een iets kleinere afmeting en budget. Ik vraag me af hoezo je bij Vuren 34mm wilt, maar Douglas 22mm + isolatie? Ga dit topic zeker volgen om zelf ideeen op te doen :)

Wat betreft die trottoirbanden, geen slecht idee, deze heb ik zelf ook nog liggen, leuk idee, mits dit stevig genoeg is.

Heb je al iets van een tekening/schets, die je kunt laten zien?
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
@ chilltuup: Vuren 34 mm, dat is een maat van blokhutprofielen. Die kan je in verschillende lengtes kopen. Ik kan nooit zo goed tekenen en schetsen. Ik ben meer van het al werkende weg ontwerpen. Eerst een tijdje in het hoofd laten rijpen en dan gewoon beginnen.
 
Ik ben op dit moment ook bezig met een douglas tuinhuis, als fundering heb ik betonblokken gebruikt die in totaal 60cm de grond in liggen. Een behoorlijke fundering dus maar dat is omdat er een muurtje van 50cm hoog dubbelsteens op gemetseld staat waarop pas de houtconstructie begint. Als je toch aan douglas denkt waarom dan geen rabbatdelen gebruiken? Ik ben nu zelf dubbelwands aan het werken, buiten rabbat en binnen douglas vellingschroot van 18mm dik.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
De vraag is ook wat je (TS) wilt gaan doen met de berging.
Is het puur opslag van tuinmeubels, of wat gaat er allemaal in gebeuren. Want met dit formaat kan ik me voorstellen dat het meer wordt dan puur opslag van tuinspul.
Dan zou ik ook denken aan isolatie, zodat het vorstvrij blijft of te houden is. Dus niet een dun laagje maar gelijk voldoende.
Want waarom zou je de vuren delen niet isoleren en er bij de douglas planken wel isolatie en OSB achter te doen?

En ik zou zelf altijd voor douglas gaan. Vuren rot binnen een paar jaar weg als het niet goed behandeld is, douglas is iets duurzamer wat dat betreft. En er zijn bij zo'n schuur altijd stukken die je nu voor het in elkaar zetten goed te kunnen beitsen, maar waar je over een paar jaar niet meer bij kunt.
Maar sowieso altijd goed opletten dat je geen plekken creëert war water tussen kan kruipen en blijven staan.
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
De berging is zeker geen opslag voor de tuinmeubels, die passen er amper in. Nee, ik heb de ruimte nu als klusruimte in gebruik, maar is eigenlijk net te klein. Als meer dan een apparaat wil gebruiken moet je al snel naar buiten. (is daar ook nog wel een paar m2 overdekt.
Ik heb inmiddels inderdaad wel de neiging om naar douglas over te stappen. Wellicht de onderste twee lagen nog met een composiet in een donkere kleur. Staat fraai en de onderste lagen hebben toch het meest te lijden. Zou het nog nodig zijn om het Douglas al vanaf aanvang te beitsen??
 

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
De berging is zeker geen opslag voor de tuinmeubels, die passen er amper in. Nee, ik heb de ruimte nu als klusruimte in gebruik, maar is eigenlijk net te klein. Als meer dan een apparaat wil gebruiken moet je al snel naar buiten. (is daar ook nog wel een paar m2 overdekt.
Ik heb inmiddels inderdaad wel de neiging om naar douglas over te stappen. Wellicht de onderste twee lagen nog met een composiet in een donkere kleur. Staat fraai en de onderste lagen hebben toch het meest te lijden. Zou het nog nodig zijn om het Douglas al vanaf aanvang te beitsen??

Douglas beitsen: Wat betreft de bescherming of duurzaamheid kan ik je hierover vrij weinig vertellen, maar als je de kleur wilt behouden zou ik het direct doen. Ik heb oude rotte houten schotten boven mijn ramen vervangen met douglas planken, aangezien de ramen/kozijnen heel laat werden geleverd is een gedeelte erna pas geplaatst. Zie foto: Boven en beneden is ongeveer 5 weken verschil. (staat wel de hele dag de zon op ivm de ligging)

fUguGza.jpg
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Douglas vergrijst inderdaad heel sterk na verloop van tijd. Ik heb het bij hout wat ik een dag of 3 buiten had liggen al gezien dat er kleurverschil was tussen de zaagsnede die was afgedekt omdat er een andere balk op had gelegen en het stuk dat onder de balk erbovenop uitstak... Dus als je de zalmroze kleur wilt behouden inderdaad zsm beitsen.
En als je het als werkplaats gaat gebruiken, dan zeker goed isoleren. Dan blijft het lekkerder om in te werken. Je hoeft dan niet met een dikke jas en handschoenen te klussen in de winter (al lijkt me dat nu eigenlijk best aantrekkelijk moet ik zeggen :cool: ), maar vooral het is wat beter voor je gereedschap en je houtvoorraad omdat de temperatuur en vochtigheid wat beter op peil blijft.

Het is zeker goed om inderdaad na te denken over het materiaal dicht tegen de grond. Wordt daarom ook vaak eerst een paar lagen opgemetseld zodat het niet in contact komt met natte grond. En een grindrandje rondom doet ook wonderen om opspattend water te voorkomen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.