zaag slijpen

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Heeft iemand hier ervaring met het zelf slijpen van zijn zagen? Op YT ben ik alleen een uitgebreide tutorial van Paul Sellers tegen gekomen, en puur uit interesse wil ik wel eens proberen om zelf een zaag te slijpen.
Dat lijkt me een mooie aanvulling van mijn kennis en kunde en ik heb soms ook geen zin om mijn electrische gereedschap erbij te pakken. Teveel lawaai, teveel werk en en teveel stof:)
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Ja hoor, in het verleden veel gedaan. En recent heb ik ook weer wat herslijpbare zagen aangeschaft. Het is wat werk, maar niet echt heel erg moeilijk.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb Stanley en bahco/ skandvik zagen, hoe zie je of hij herslijpbaar is?
je s

Als de tanden blauw zijn, zijn ze gehard en in principe niet herslijpbaar. Vrijwel alle zagen die vandaag verkocht worden in de gewone ijzerwarenhandel hebben geharde tanden en zijn dus wegwerpzagen. Maar je zou het toch kunnen proberen. Ik heb met succes een zaag met geharde tanden opnieuw gevijld.
Je kan ook op zoek gaan naar een oude zaag met ongeharde tanden (even vragen bij vrienden of familie gaat vast een geschikt exemplaar opleveren).
Of je kan een nieuwe herslijpbare zaag aanschaffen.
Als je een oude zaag geslepen heb, ga je ze waarschijnlijk ook moeten zetten. Een zettang ga je dus ook nodig hebben.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Als de tanden blauw zijn, zijn ze gehard en in principe niet herslijpbaar. Vrijwel alle zagen die vandaag verkocht worden in de gewone ijzerwarenhandel hebben geharde tanden en zijn dus wegwerpzagen. Maar je zou het toch kunnen proberen. Ik heb met succes een zaag met geharde tanden opnieuw gevijld.
Je kan ook op zoek gaan naar een oude zaag met ongeharde tanden (even vragen bij vrienden of familie gaat vast een geschikt exemplaar opleveren).
Of je kan een nieuwe herslijpbare zaag aanschaffen.
Als je een oude zaag geslepen heb, ga je ze waarschijnlijk ook moeten zetten. Een zettang ga je dus ook nodig hebben.

Heb ze allemaal even bekeken en bij vier van de vijf kun je zien dat het blad "blauw" is tot net onder de tanden. De vijfde is zo viezig dat niet veel te zien is. Gaan maar eens kijken wat wijsheid is, als ik teveel vrije tijd heb ga ik me toch maar vervelen:)
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Geharde blauwe tanden zijn uitstekend te slijpen met diamant vijlen, zowel hand- als lintzagen.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Het vervelende van zelf slijpen is dat je na iedere rommelmarkt en regelmatig bezoek aan de kringloop weer met een zaag thuis komt. Zagen die niet recht zijn laat ik liggen. Iemand zonder kennis zal zeggen, wat een zootje zagen. Maar vind het zonde om ze bij het oud ijzer te zien belanden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.