Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Onderwerp: verwijderen beits

verwijderen beits

Hallo forumleden,

ik heb hier een gebeitst tafeltje staan die erg lelijk gebeitst is. nu wil ik dit verwijderen, en heb al aan schuren gedacht, maar het zijn vele latjes en het hout is dun, dus vind ik dit geen optie.

nu mijn vraag; Wat kan ik wel doen en/of gebruiken?
    ik wil het er helemaal af hebben en daarna in de was zetten.

dank alvast voor de tips.

Re: verwijderen beits

Ik weet niet of het de beste optie is, maar ik zou in dit geval voor een schraapstaal gaan.

@ pepijn; wat is een schraapstaal? :roll: ben nog niet helemaal thuis in bepaalde termen...

enne gewoon afbijt, zou dat kunnen? of is dat alleen voor lak?

Wikipedia

Ik zie er staan dat je voor het verwijderen van beits of lak ook een stuk glas kan gebruiken, kan iemand me uitleggen hoe dat in z'n werk gaat ?
    Met afbijt zou je het ook kunnen doen, hier hebben ze afbijt die hout niet aantast (ik weet niet of andere merken dat wel doen).

Ik weet dat mijn vader altijd een stuk vensterglas achter de hand had om onze zeilboot (Vaurien) op te knappen. Zelf gebruik ik het af en toe om laagjes lak weg te halen.
    Je snijdt met een glassnijder een strook van ca 10 cm af en daarvan stukjes van ongeveer 5 cm.
    Je heb zo schraapglas van 5 x 10 cm .
    Zorg ervoor, dat het snijden met een lichte ronding gebeurd, dan steken de uiteinden niet in je werkstuk.
    Er is 1 zijde geschikt om te schrapen, dit is tegenover de kant waar de glassnijder snijdt; het breukvlak is messcherp en schraapt fantastisch. Als het schrapertje bot is , snij je een nieuwe en gooit de oude in de glasbak.

Kor

Klinkt wel interessant, ik zet het op m'n to-do lijstje

dank pepijn, ik had nog even niet door dat je op de woorden kon klikken...hahaha

zo'n schraper is in ieder geval het proberen waard, maar ben toch bang dat ik de afbijt ook ga proberen lijkt mij makkelijker. alleen moet ik nog wat goeds vinden

iemand ervaring met 'st marc'? dit is volgens mij alleen ontvetter.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Dat is inderdaad enkel bedoelt om te ontvetten.
    Wel fijn spul trouwens, gebruik het altijd voor het schoonmaken van schilderwerk.

tegenwoordig heeft bahco ook schraapstaaltjes die zullen niet al te veel kosten, geen super kwaliteit maar met glas werk is ook net niks. bovendien kan je een schraapstaal zelf weer scherp maken en die is vlak ,en dat zal nooit perfekt zijn met glas, suc 6

@houtenhart,

Heb je ervaring met glasschrapen?
    Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, een Japans schraapstaal heeft mijn voorkeur, maar met glas kan ik heel goed laklaagjes weghalen (restauratie) Glas op puur hout heb ik wat slechtere ervaring mee.

Groet,
    Kor

Forum Rechten