Pyrografie met weerstandsdraad?

JDbaas

Nieuw lid
28 jul 2018
1
0
Ik vroeg mij af of het mogelijk is om een vorm te maken met weerstandsdraad en deze vervolgens in te branden op hout d.m.v. een accu. Dit wil ik doen omdat ik de vraag kreeg van mijn zus (die bij een kinder dagopvang werkt) of ik iets leuks met hout wou doen met de kinderen. (4 tot 9 jaar) Het is dan uiteraard de bedoeling dat hun leuke vormen maken en ik ze inbrand op hout.

Is dit mogelijk?/heeft iemand hier ervaring mee?/hoe sluit ik de accu aan? (Toch gewoon volledige stroomkring of krijg je dan ook kortsluiting?) En hoeveel OHM weerstand is geschikt?
 
Laatst bewerkt:

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
212
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
mooi idee, maar .....

Om in hout in te branden heb je minstens 200graden nodig, schat ik. Die temperatuur moet de draad die je wil gebruiken ook blijven houden als hij in contact met het houtoppervlak komt.

Wat het vereiste vermogen moet zijn om dit te bereiken is moeilijk te berekenen, er zijn teveel onbekende invloeden. Dus zou je dat moeten uitproberen.

Conrad verkoopt weerstandsdraad, in kleine en grotere hoeveelheden en diameters. Daarvan hoef je niet arm te worden. Je kunt dit prima op een 12V accu aansluiten, maar wel met stevige aan- en afvoerleiding, bijv een startkabelset. Maak geen echte kortsluiting want dan klapt de accu mogelojk uit elkaar! Verbind de aan en afvoerleiding met je stukje verwarmingsdraad, en kijk hoe heet het wordt. Veiliger lijkt me om een acculaadapparaat als voeding te nemen, dat heeft een beperkte stroom (kortsluitvast).

Maakt een kind bijv. een figuurtje met een draadlengte van 20 cm, en gesteld dat je 1Ampere stroomsterkte nodig hebt, dan moet de weerstand van dat stukje weerstandsdraad 12 Ohm zijn, dus draad van 60 Ohm per meter. Maar als het figuurtje kleiner is heb je weer dunner draad nodig. Dus dat gaat niet echt werken.

Is het niet verstandiger om pyrografie”soldeer”boutjes te nemen, daar kan een kind van die leeftijd vast wel onder begeleiding mee werken.

Maar dan heb jij niets te doen!
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
572
283
Wanneer je een soldeerbout pakt kom je ook al een heel eind, dat zou ik eerst s proberen, dat is ook wat veiliger vasthouden. Wanneer je toch iets zoekt om een draad het te maken kan je eens een oude föhn slopen.
Wanneer je met kinderen werkt, zorg dan wel dat het veilig is, ook al bedien jij het apparaat. Veel afleiding om je heen zorgt snel voor onveilige situaties ook al heb je nog zo goede bedoelingen.
 

Hermanusb

Actieve deelnemer
20 sep 2018
74
2
Je mag wel enorm oppassen dat die kinderen dan niet gewond raken want dan ben je serieus de sjaak.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.223
646
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Mijn ervaringen:

een soldeerbout (en goedkope pyrografiedingen die daar direct van afgeleid zijn) hebben een veel langer heet stuk ijzer dan echte pyrografieapparaatjes, en in ieder geval bij goedkope wordt het handvat na zeg 15-20 minuten ook veel te heet.

200 graden lijkt me aan de koude kant. Om mijn schalen en vazen te signeren wordt het draadje van mijn Razertip SK (zie http://www.sutacelot.nl/razertip1.htm) vaak gloeiend. Dat lijkt me dus eerder 600 graden.

Persoonlijk denk ik dat je beter bij 8 jaar ofzo kunt beginnen, je kunt iemand van 4 niet uitleggen dat iets heet is en dat hij/zij het toch moet gebruiken en niet per ongeluk in het buurkind moet prikken.

Heb je

http://carverscompanion.com/Ezine/Vol2Issue4/Menendez/PyrogForChildren1.html/kids_p1.html
http://carverscompanion.com/Ezine/Vol2Issue4/Menendez/PyrogForChildren2.html/kids_p2.html
http://carverscompanion.com/Ezine/Vol2Issue4/Menendez/PyrogForChildren3.html/kids_p3.html
en de vele links daarop al gelezen? Die gaan over pyrografie met kinderen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.