Grote vaas in coniferenhout

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
690
28
Vlaams Brabant (be)
Deze vaas is nog niet helemaal afgewerkt, ik laat de vorderingen in een reeks van berichten zien in deze topic.
Ik heb ze gemaakt met als voorbeeld de prachtige grote vazen van Jurriaan.
De hoogte zal een goeie 60cm worden.
Hier de eerste foto, veel vaas is er nog niet te zien.
Ronny
P1010660 (Medium).jpg
 

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
690
28
Vlaams Brabant (be)
Dit stuk stam was erg zwaar, alleen kon ik het niet tillen, het hout wordt natgedraaid.
Deze momentopname is bij het afruwen, in het begin was het stuk heel ongelijk, ben begonnen aan minder dan 100 toeren / minuut.
Het afruwen is gedaan met een Sorby afruwbeitel, deze uit de 6 beitel kit, is eigenlijk wat te licht voor dit werk.
De buitenkant is verder in vorm gebracht met de Crown Cryo 16mm schalenguts.
Ronny
P1010661 (Medium).jpg
 
Laatst bewerkt:

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
690
28
Vlaams Brabant (be)
Hier is de vaas bij het boren, de zelfgemaakte bril is in positie.
Tweede foto laat het begin zien van het boren, de eerste 10 tot 15 cm met een 50mm Forstnerboor, dieper met een 32mm forstnerboor met rotastop verlengstukken, ik boor tot maximum 15cm per keer, dan uithollen.
Ronny
P1010774 (Medium).jpgP1010695 (Medium).jpg
 
P

Pel

Guest
Ziet er goed uit Ronny, zal denk ik niet mee vallen door dat smalle gat om hem met de beitel uit te hollen? Welke beitel gebruik je daarvoor?

Groet Pel.
 

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
690
28
Vlaams Brabant (be)
Van het uithollen zelf niet echt fotos, wel heb ik een paar fotos door het gat proberen te nemen toen ik iets meer dan halfweg de diepte was.
Het uithollen is vooral gedaan met de rechte Woodcut Pro Forme beitel, voor het diepere werk heb ik er een tweede handvat achteraan opgezet. Enkel boven onder de schouders heb ik de Rolly Munro beitel gebruikt.
De houtkrullen haal ik met een latje naar het gat, en hark ze dan met een eetvork naar buiten.
De ongelijkheden binnen heb ik wat weggewerkt met de lange Simon Hope shear scraper, en ook een beetje geschuurd met de Pro Sander met superlange steel van dezelfde webwinkel.
Ronny
P1010776 (Medium).jpgP1010778 (Medium).jpg
 

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
690
28
Vlaams Brabant (be)
Tijdens het uithollen heb ik nog snel een diktemeter gemaakt.
Heeft er iemand weet of er in de handel licht metalen diktepassers van 60cm lang verkrijgbaar zijn?
Ronny
P1010783 (Medium).jpg
 

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
690
28
Vlaams Brabant (be)
Omgekeerd ingespannen om de buitenkant te schuren, de kop en schouders zijn al fijngedraaid, geschuurd, en in de olie gezet (verbeterde Danish Oil).
Ronny
P1010782 (Medium).jpg
 

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
690
28
Vlaams Brabant (be)
Hier is de vaas, uitgezonderd de onderkant, afgewerkt en in de olie. Deze moest even van de draaibank, omdat er een ander blok dringend de draaibank op wilde.
Ronny
P1010784 (Medium).jpg
 
P

Pel

Guest
Mooie vaas Ronny, petje af voor jou, het zal nog een tijd duren alvorens ik mij daar aan ga wagen, altijd gedacht dat coniferenhout maar saai hout is, maar die gedachte zal ik maar snel laten varen. Heel mooi die verschillende kleur nuances op de vaas.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.