De Verloren Kunst Van Het Nagelen

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Wat je gaat zien is dat de dunne beplanking zal willen wijken wanneer een poort of deur een paar maal fors dichtklapt. De koploze spijkers worden gewoon door het hout heen getrokken. Dat gaat doorgaans niet in één keer gebeuren, maar elke nieuwe klap gaat zijn steentje bijdragen aan dit proces.

Vroeger werden bij opgeklampte deuren meestal gesmede spijkers met platte of bolle kop gebruikt welke aan de achterzijde omgeslagen en terug in het hout gedreven werden. Er ontstond zo een klinkverbinding die alle mogelijke klappen de baas kon. Niet voor niks dat dergelijke constructies bijna onverslijtbaar waren.

Een hedendaagse spijkerverbinding die wel aan bovenstaande problemen het hoofd zou kunnen bieden is het toepassen van geringde spijkers met platte kop, maar voor zichtwerk ziet dat er niet uit hé:p



Dat koploze spijkers niet gaan werken voor dergelijke planken was mij wel duidelijk. Koploze spijkers gebruik ik buiten alleen voor plafonds onder overstekken die geschilderd gaan worden, vol in het weer ben ik er geen fan van.

Bij opgeklampte deuren praat je meestal over planken op een dunnere (en minder harde) ondergrond, een wezenlijk verschil met een situatie als beschreven.

Tja, persoonlijk vind ik strakke kleine bolkopjes niet veel storender dan houtproppen, waarbij je waarschijnlijk de ene prop beter zult zien dan de andere.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Bij een correct gebruik van een schroef (voorboren & juiste type schroef) worden zijdelingse krachten opgevangen door de hoge wrijving tussen de 2 verbonden delen die naar elkaar toegetrokken worden.

En wanneer het hout uitzet tijdens een natte periode en weer krimpt tijdens een droge periode en dat een keer of wat? Iig periodiek vangt dan niet de wrijving eventuele zijwaartse belasting op. Waarmee ik niet wil zeggen dat schroeven niet goed zijn:)
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Die antieke gesmede spijkers werden gemaakt van welijzer, niet het constructie staal dat wij tegenwoordig overal voor gebruiken. Voordeel van welijzer is dat er lagen koolstof in zitten die het roestproces heel effectief tegengaan. Maar er wordt tegenwoordig geen welijzer meer geproduceerd, dus ik vraag mij af of die nieuwe gesmede spijkers wel een goede keuze zijn bij buiten gebruik.

De hoofdreden om een rvs bevestiging te gebruiken lijkt mij niet dat een bevestigingsmateriaal doorroest, maar meer om wat roest doet met je materiaal om de bevestiging heen. Zou je bv bij een welijzeren spijker geen roeststrepen krijgen op onbehandeld hout?
 

tuoh

Oud hout
Met "koploze" spijkers bedoel ik de klassieke RK spijkers (ronde kop) en niet het type (brads) dat nagelpistolen uitspuwen.

Zeker bij houtverbindingen buitenshuis die uitsluitend samen gehouden worden door spijkers, bouten, of schroeven, word RVS gebruikt om het wegroesten van die dingen te vermijden. Zeker spijkers zijn snel doorgeroest.
Verder zijn er ook verschillende houtsoorten die door hun inhoudstoffen zeer agressief zijn voor metalen bevestigingsmiddelen.
Eens doorgeroest is er van een verbinding geen sprake meer, dus dit is een prioritair punt.
Roeststrepen doen niks af aan de sterkte van het geheel, die zijn enkel minder gewenst uit visueel oogpunt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Met belangstelling heb ik alle reacties gelezen. Wat me opviel was dat er maar een paar leden zich bedienen van de juiste benamingen. De woorden spijker en nagel zijn wezenlijk anders.
Zoals al vermeld is een spijker gesmeed, vierkant en taps toelopend. Een nagel is dus rond en niet gesmeed. Voor mij is het verwarrend als de namen door elkaar gebruikt worden , maar ja niet iedereen is opgevoed in een ijzerwarenzaak :eek: Een ander vind dit misschien vakverdwazing maar als iemand bouten bedoeld en moeren vraagt dan krijgt ie van mij het verkeerde. Hiermee niet gezegd dat ik altijd de juiste benamingen gebruik maar ik doe mijn best.
 
P

Pel

Guest
Nog maar te zwijgen over de vele Engelse benamingen die vaak her en der gebruikt worden, terwijl we toch een mooie Nederlandse taal hebben. Maar ik begrijp het wel, de (kennis) wordt opgedaan via joep tjoep.

Groet Pel.
 

PetraD

Actieve deelnemer
29 okt 2015
70
11
België SKW
Ik dacht, in Nederland zeggen ze spijkers en in België nagels. Maar blijkbaar zijn het 2 verschillende dingen. Dank Wim. Weer wat wijzer. ��.
Groetjes Petra.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Met belangstelling heb ik alle reacties gelezen. Wat me opviel was dat er maar een paar leden zich bedienen van de juiste benamingen. De woorden spijker en nagel zijn wezenlijk anders.
Zoals al vermeld is een spijker gesmeed, vierkant en taps toelopend. Een nagel is dus rond en niet gesmeed.

Het zal wel weer tegen het verkeerde been zijn van velen hier... maar als het jargon belangrijker is dan de inhoud dan moet je in ieder geval dat jargon goed gebruiken. Volgens alle geldende definities is het enige verschil tussen een spijker en een nagel het wel/niet gesmeed zijn, de vorm en al het overige is niet relevant. En aangezien er tegenwoordig amper nog gesmeed wordt zijn het in de praktijk 2 begrippen die gewoon uitwisselbaar zijn.

Zelfs conservatieven als Naaijkens, die met zijn gortdroge oude opgewarmde boeken nog steeds veel studenten tot wanhoop drijft, is het daarover eens.

Nog maar te zwijgen over de vele Engelse benamingen die vaak her en der gebruikt worden, terwijl we toch een mooie Nederlandse taal hebben. Maar ik begrijp het wel, de (kennis) wordt opgedaan via joep tjoep.


Erg hè, zo’n platform waar mensen in niet al teveel tijd informatie uit vele bronnen kunnen vinden die verschillende inzichten uit de hele wereld laten zien. Het in stand houden van wat jargon dat voor slechts een paar duizend oude mannen (want dat is het in de praktijk) relevant is lijkt dan toch minder belangrijk.

Zou het niet gewoon beter zijn om het over houtbewerken te hebben en als iemand wat moeite moet doen om nederlands of engelse termen te begrijpen hij/zij dat dan maar gewoon doet?
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Heel veel van mijn "woodworking" kennis komt uit het Engels, dus ik heb ook veel moeite met de Nederlandse benamingen. Het verschil tussen spijker en nagel wist ik ook niet, en als ik even google dan zie ik dat veel mensen het verschil niet (meer) weten. Waar koop je tegenwoordig ook nog spijkers? Behalve de gesmede spijkers die uit Frankrijk komen en onder andere hier http://www.meubelrestauratieshop.nl/contents/nl/d67_klassieke_spijkers.html te koop zijn, zou ik het niet weten.
 

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Het zal wel weer tegen het verkeerde been zijn van velen hier... maar als het jargon belangrijker is dan de inhoud dan moet je in ieder geval dat jargon goed gebruiken. Volgens alle geldende definities is het enige verschil tussen een spijker en een nagel het wel/niet gesmeed zijn, de vorm en al het overige is niet relevant. En aangezien er tegenwoordig amper nog gesmeed wordt zijn het in de praktijk 2 begrippen die gewoon uitwisselbaar zijn.

Zelfs conservatieven als Naaijkens, die met zijn gortdroge oude opgewarmde boeken nog steeds veel studenten tot wanhoop drijft, is het daarover eens.



Erg hè, zo’n platform waar mensen in niet al teveel tijd informatie uit vele bronnen kunnen vinden die verschillende inzichten uit de hele wereld laten zien. Het in stand houden van wat jargon dat voor slechts een paar duizend oude mannen (want dat is het in de praktijk) relevant is lijkt dan toch minder belangrijk.

Zou het niet gewoon beter zijn om het over houtbewerken te hebben en als iemand wat moeite moet doen om nederlands of engelse termen te begrijpen hij/zij dat dan maar gewoon doet?

Mooi gesproken, ik heb dit al een paar keer gedacht, maar niks erover gezegd. Ik behoor tot een van de mensen die nou eenmaal veel in het Engels leest/kijkt, en tja, saw en zaag blijft toch echt hetzelfde in het echt...

Neemt niet weg, dat ik het ook wel interessant vond om te lezen, het verschil tussen en nagel en een spijker dus.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JoepKanters

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Ik zou zeggen lees het boek "Spijkers en draadnagels" eens hierin heel netjes de geschiedenis van de nagels en spijkers, benamingen, de soorten en hun ontwikkeling etc.
ISBN 9059970062
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.