Kleurverschil padoek?

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Terwijl ik 65x240 balken aan het verzagen was tot poten voor een tuintafel, viel mij het grote kleurverschil op tussen twee balken.

De tafel gaat onbehandeld gebruikt worden, gaat dit kleurverschil nog zo erg zichtbaar zijn eens het padoek mooi zilvergrijs geworden is?
Komen dergelijke kleurverschillen wel meer voor bij deze houtsoort, of gaat het hier om een andere afkomst oid.?

20180727_191403.jpg

20180727_191507.jpg
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Het is erg gevoelig voor (zon)licht. Met een beetje verschil in licht krijg je al heel snel kleurverschillen, grote kans dat die bij het vergrijzen minder worden.

Ik denk dat als je ze nu een paar dagen in de zon zou leggen dat er van het rode al weinig meer over is.
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Ik heb een tijdje terug een tafel gemaakt in padoek. Ik had één balk die echt veel lichter (ook lichter van gewicht) was van kleur en dat zie je nu nog wel... Maar het vervaagt ook wel deels.. de tafel staat ongeveer 3 maand buiten nu, het rood is al wat bruiner geworden en zal uiteindelijk helemaal grijsachtig worden..
Zie foto, 2e balk vanaf het huis is de lichte balk...

IMG_20180518_164411_1.jpg

Groetjes Christophe
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.