Dakbeschot garage: OSB, underlayment?

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Ik ben een renovatie van mijn garage dak aan het uitdenken. Mijn huidige dakbeschot is van spaanplaat (heb ik niet bedacht) en deze is na 40 jaar in een niet al te beste staat, tevens heeft men een aantal gordingen doorgezaagd om iets te grote dakramen te plaatsen. De hart op hart afstand vd gordingen is 85cm en de overspanning ca 3,2m. De hellingshoek is 45 graden.

Omdat ik het dak niet in één keer wil vrij maken en toch een beetje snel wil werken, zit ik te denken aan zgn één mans (244x59-61cm 18mm) OSB 3 of underlayment (bv Pellos, Jongeneel) platen als vervanging. Daarna wil ik het (buiten) afwerken met Renovatie dakisolatie bv Reno plus van ISO bouw.

Zijn beide materialen hier voor geschikt?

Het prijsverschil is niet zo groot, het gaat me vooral om de kwaliteit. De zichtzijde (binnen) ga ik niet verder afwerken, het is immers een garage (berg/gereedschap) zolder.


Gewoon een nette strakke stevige nieuwe zolder.
 
Laatst bewerkt:

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Waarom niet de Isofix platen van IsoBouw? Ben je in 1 keer klaar! 2 Platen op elkaar is dubbel werk. Je kunt deze platen op maat bestellen, makkelijk te verwerken, isolerend en snel klaar! Heb mijn werkplaats ( 4.5x7.5}hier ook mee bekleed. Samen met mijn vrouw in +/- 1.5 dag klaar. Wil je meer info ,kun je altijd contact opnemen.
Groeten, Ernie
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
OSB is prima. Werkt snel met tand en groef. Voordeel is dat oppervlak ruw is/splintert, dat houd de isolatie een beetje op zijn plek :)
Verspringend verleggen en waar mogelijk de naden op de balk.
Kijk wel goed of de blaken nog voldoende draagkracht hebben, als de vorige eigenaar iets te enthousiast gezaagd heeft. Niet dat je straks je dak in je nek krijgt.

Ik heb PIR platen erop gelegd en dan met EPDM rubber als dakdekking. Geen gedoe met branders e.d. gewoon erop lijmen, goed aandrukken en klaar. Was destijds (7 jaar geleden) wel duurder aan materiaal, maar hierdoor kon ik de klus wel zelf doen zonder het risico de boel af te fikken.
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Ik heb bij de bouw van mijn werkplaats ook gekozen voor Isobouw. Een fantastisch product.
Je bent ,et het plaatsen inderdaad zo klaar en het is niet veel duurder dan alle plaatmateriaal, isolatie en folies.

Groet, Rene
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Ik heb inderdaad mijn oog laten vallen op ISOBouw in het bijzonder de Reno plus versies. Ik wil eerst de garage doen om er slag van te krijgen en dan het woonhuis. Het dakbeschot van mijn woonhuis is echter wel in goede staat (planken) maar daar heeft men tengels gebruikt van ....spaanplaat.

De belangrijkste reden om het in 2 stappen te doen (althans dat overweeg ik), is dat ik het alleen moet doen. Dus eerst OSB of underlayment leggen en daarna een Renovatie systeem erover. Nu zijn de lengten voor de garage beperkt tot ca 3m en voor het woonhuis ruim 4 meter.

Ik heb me al behoorlijk ingelezen bij ISObouw, omdat mijn woonhuis 2/1 kap is en de buren niet mee doen en ik daar waarschijnlijk ook zonnepanelen ga installeren en daar heeft ISObouw ook in-dak systemen voor. Zo zijn er ook systemen om de dakgoot op dezelfde hoogte te houden (ivm de buren).

Maar het ging nu even over de garage, waar gebruik je het best OSB voor en waar underlayment?
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Voor het dak van mijn tuinhuis heb ik halve osb3 plaatjes gebruikt. zijn makkelijk te tillen. Ik heb underlayment platen gezien die door een te vochtige locatie erg zijn gaan werken en bobbelen. Een vloer zou ik altijd maken van underlayment is veel sterker en duurzamer.
Dat iso bouw is wel erg piepschuimplasticerig. Mijn keuze zou dat niet zijn, bij het verwerken onstaan erg veel micro plastic deeltjes die in het milieu kunnen belanden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.