Afzuigingstips voor kleine werkplaats

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
mobiljet 120.JPG

Heeft er iemand ervaring met deze machine: de Al-ko / Gjerde Mobil jet 120? Ik las een enthouasiast verhaal van een gitaarbouwer die de 100 versie gebruikt en zweert bij het feit dat het een gesloten systeem is. Ik zag deze op eBay staan. 1100 euro is volgens mij geen gigantisch koopje, maar nieuw kosten ze ongeveer het dubbele. Wat denken jullie hierover?
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Hangt bij ons op één van de locaties aan een Elcon wandzaag. Daar zijn verder geen bewerkingsmachines die afzuiging nodig hebben, dus is daar voor deze oplossing gekozen. Prima afzuigers, en Al-ko is een gerenommeerd bedrijf op het gebied van kleine tot hele grote afzuiginstallaties.

Metabo heeft hem ook een tijdje onder eigen merk gevoerd, kom je gebruikt sporadisch ook wel tegen. Erg handig hier is de ketel, die zakt naar beneden om te legen, dat werkt erg fijn.
 

Jensioo

Actieve deelnemer
1 mei 2015
76
2
Ik moet er nog mee aan de slag, maar ik ga een 3pk ventilator van een HBM afzuigunit (met dubbele zakken) gebruiken in samenwerking met een Super Dust Deputy XL van Gereedschappro. Deze schijnt 3900 m3/uur te verzetten. Dan eens kijken hoe e.e.a. werkt.... is dat niet voldoende, dan ga ik voor een zwaardere afzuiger of maak er zelf een volgens syteem Pentz. Hopelijk volgende maand een verslag hiervan op het forum:rolleyes:

Fons

@fons ik ben zelf heel erg benieuwd naar je verslag!
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Ja, dat begrijp ik als ik mijn optimistische verwachting teruglees:rolleyes: De realiteit is echter anders...... ik heb de planning toch wat omgegooid. Eerst de onderhoudsklussen aan het huis, veel schilderwerk aan onze Finse Logbouw woning. En voor de reorganisatie van de werkplaats ben ik momenteel een flinke ladekast aan het bouwen, waar ook nog een verslag van komt;) dan wil ik nog een werktafel ontmantelen en een werkbank verplaatsen. Zo is er ruimte om mijn machines op een andere plek te zetten en dan ga ik de leidingen voor de afzuiging plannen en de afzuiger installeren. Tussendoor nog mijn vrijwilligerswerk o.a. op de klusbus 65+ doen, dus zul je kunnen begrijpen dat het verslag nog even gaat duren. Maar het komt zeker!

Fons

Sneak preview van de ladekast:
CF8A8929-6D6D-4C82-BD22-4FA8D7A50304.jpg
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Hallo Fons en Hendric,

Na een uren lezen op de website Bill's Cyclone Dust Collection Research - Home Page en de 22 pagina's van de link van Fons ben ik weer een beetje wijzer geworden! De hoeveelheid informatie op Bill's website is licht intimiderend :)

Het luchtfilter Record heb ik besteld en ik heb besloten om een systeem aan te schaffen of bouwen dat de grote deeltjes in m'n werkplaats verzameld en de fijnstof via een opening naar buiten afvoert. Mijn conclusie was dat je apparaten als de Jet met fijnstoffilter op termijn je (fijnstof) probleem (als ze al hard genoeg zuigen om alles bij de bron te vangen) alleen verplaatsen. Allicht dat ze bij aanvang toereikend werken maar het feit blijft dat geen filter 100% van de fijnstof tegenhoudt, filters op termijn toch schoon moeten worden gemaakt of vervangen... in dat geval vervang ik liever een klapraampje voor een uitlaatbuis en laat ik moeder natuur het filterwerk doen (en zet ik indien nodig mijn verwarming ietsje hoger).

Liefst zou ik daarmee een filterloos systeem als die van Bill aanschaffen (1400 USD ex), maar om dat helemaal uit de VS te laten komen lijkt wel wat ver te gaan. Het lijkt erop dat ik ook gewoon een Oneida Super Dust deputy kan kopen bij Gereedschappro, er een motor aan koppelen die 1500 m3/u zuigt met een buis naar buiten.

Maar de vervolgvraag is uiteraard: welke motor is het meest geschikt? Al speurend door de verschillende draadjes op dit forum vond ik iemand die had geconstateerd dat wietplantages ook goede en stille afzuiging nodig hebben.

Zo is er deze. In een multiplex doos, geveerd en geïsoleerd opgehangen... maar om eerlijk te zijn ziet het er ook wel een beetje houtje touwtje uit en twijfel ik over brandveiligheid. Schijnen wietplantages sowieso een beetje bekend om te staan, toch?

Of deze. Een stille S vent, zonder amateuristische doos of een centrifugaal motor maar om eerlijk te zijn heb ik geen idee waar ik echt naar moet kijken.

Weten jullie toevallig of er ook hier een draadje over te vinden is op het forum of hebben jullie nog andere tips?

groeten,

michel
Die fijnstof filters werken wel met een electrostatisch filter ❤️
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.