probleem met mirka tussen pads

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Wie heeft ervaring met de tussenzooltjes van Mirka. Ik gebruik ze op de festool rotex 90 mm en mijn metabo mirka kloon 150m m 5mm uitslag.
Ik gebruik ze met mirka schuurgaas p80 voor grof werk. Bij mijn rotex gaat de tussen pad nog geen 1 velletje mee. Bij mijn metabo viel de tussen zool er na 4 velletjes af. Ik had met die 4 velletjes alle muren van een 80m2 apartement geschuurd. Bij mijn rotex valt het gaas van de tussenzool af. Ik ging al twijfelen of ik ze niet verkeerd om gebruik maar dan kleeft er niets.
Zonder tussen pads werkt het allemaal prima. Doe ik wat verkeerd?
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik snap het probleem eigenlijk niet....wat gaat er dan fout?

Het is niet meer dan een extra laagje velcro, niet anders dan wat er op de standaard zool zit, dat ervoor zorgt dat de zool van je schuurmachine niet beschadigd. Slechts een paar mm dik en het zit strak op de velcro van de zool. Ik heb er een paar maanden geleden bij aankoop van mijn Mirka gelijk één opgedaan. En die ziet er na zo’n 10-20 abranet schuurvellen eigenlijk nog als nieuw uit. Als je vlak schuurt zie ik eigenlijk ook geen reden dat het erg zou slijten. De normale zool van je machine slijt toch ook niet echt?

Slecht exemplaar (of een Ali versie) wellicht?
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Het probleem is dat bij mijn ro90e van festool het mirka schuurgaas er bijna meteen van afvalt. Doe ik het rechtstreeks op de festool zool werkt alles perfect. Bij de metabo (deze word bij mirka gemaakt) is het probleem dat het tussenzooltje van de schuurzool valt. Weliswaar niet meteen maar naar 4 schuurgaasjes is dit te snel. Bij deze machine blijft het tussenzooltje niet op de machine zitten. rechtsstreeks op de zool geen probleem. Ali versie kan niet alles is origineel.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Dan snap ik er niets van..... net nog even naar die van mij gekeken. De beschermpad heeft een zachte en een harde zijde, de zachte zijde kleeft met volle kracht aan het velcro van de zool en aan de hardere zijde blijft ook het schuurpapier perfect zitten. Als ik dat eraf haal komt de beschermpad zelfs geen fractie los, die zit gewoon als een huis. Slijtage is ook nog niet te zien.

Als zelfs je schuurpapier niet plakt dan is er iets mis. Verschil tussen gebruik op de Rotex en Mirka lijkt ook vreemd, velcro is velcro en het gebruik is universeel.

Durf het bijna niet te zeggen, maar heb je ‘m niet verkeerd om gemonteerd. Dan plakt ie wel maar erg slecht.

2018-07-24 08.25.06.jpg
 
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Dan heb je wellicht een slecht exemplaar.... de mijne zitten als een huis op zowel 150 als 125 zolen en ook op mijn 125 Dewalt is er geen probleem.

Foto?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik heb op mijn Mirka met korrel 60 tot 320 gewerkt, voor een 6-tal maanden nu denk ik. Ook hier geen problemen met de tussenpad. (Ik heb tot nu toe wel enkel de 150mm gebruikt..) Lijkt mij idd op een slecht exemplaar neer te komen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Daar is in het geheel niets mis mee. Moet moeite doen om het eraf te krijgen. Als ik zonder de tussen zool schuur werkt alles prima.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik ga er wel een keertje mee naar gereedschappro. Daar komen de tussenpads en papier vandaan. Werkt Festool zonder de tussenpads?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Geef je misschien druk bij het schuren? Dan gaat het klitteband door de warmteontwikkeling kapot. Heb ik in het begin ook wel eens gehad. Bij het erop zetten van een schuurschijf moet je wel altijd even goed druk geven, maar dan staat de machine nog niet aan.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Zat net een stukje te lezen en dacht aan deze thread....

Blijkbaar is het “hook-and-loop” (de velcro dus) verschillend tussen Mirka en Festool. En ook is de verdeling van de gaten niet hetzelfde.
In het stukje dat ik las was de conclusie dat voor gebruik op de Festool machine Abranet standaard niet goed plakt en dat je een tussenzool moet gebruiken, meer specifiek de 57 gaten variant om te voorkomen dat de gaten waarbij de Festool blaast niet tegen de pad aankomen. Op de Mirka gebruik je een 67 gaten variant.

Lijkt een beetje in tegenstelling tot jou bevinding, maar het zal er vast mee te maken hebben.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.