Bout langgatboor Roland x31

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.915
2.535
Als ik op de explosietekening kijk, zit deze kop op een cilindrische as met een spiebaan. Als het mijn machine zou zijn, zou ik deze kop vervangen door een standaard spantang. Dan kan je alle boren met een cilindrische schacht gebruiken.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Heb even nog een foto gemaakt ter verduidelijking hoe de boor wordt bevestigd tussen de bekken. Dit is trouwens het oude blokje maar het principe van de nieuwe is hetzelfde.

IMG_20180925_110405274.jpg
IMG_20180925_110149089.jpg

Ik zou de boorkop houder wel willen wisselen maar deze zit vast met een linksdraaiende schroefdraad, welke volgens mij machine specifiek is. Maar als iemand een link heeft of weet waar je een nieuwe kan bestellen dan graag
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.915
2.535
Het draadgedeelte van je huidige boorkophoud je gewoon. Je hakt de voorkant er van af en last er bv een hbm spantanghouder zonder de morseconus tegen aan.
 
P

Pel

Guest
Ik zie nu dat de klemblokjes rond zijn, en om de schacht klemmen, desondanks vind ik het cysteem zonder een extra borg voor de beitels niet veilig. Ik zou de tip van Chevy zeker in overweging nemen, met een spantang cysteem heb je deze problemen niet.

Groet Pel.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Ik snap volgens mij wat jullie bedoelen. Alleen de hele boorkop houder bestaat uit een geheel. Dus als ik het goed begrijp zal ik die af moeten zagen en een spantang houder op het afgezaagde deel lassen. Alleen ben ik bang dat ik de nieuwe houder nooit meer helemaal concentrisch krijg.
En anders moet ik iets laten draaien waar weer de spantang houder op gebout wordt. Alleen ben ik bang dat ik voor dat geld al aardig op weg ben voor een nieuwe machine.


IMG_20180925_134504676.jpg
IMG_20180925_134442591.jpg
 

tuoh

Oud hout
In de link die je gaf staat het antwoord: Put the chuck into the spindle arbor up to the end, check if the v-groove in the spindle matches with the holes in the chuck
Op jou foto zie ik dat de schacht glad is en niet is voorzien van een v groef!!!!
Op de tekening zie je de groef ook fig, 31 bladzijde 28 en 29 ik kan dus met zekerheid stellen dat de langgatboren die jij hebt en gebruikt niet met deze boorkop gebruikt kunnen worden de handleiding van de link is hier heel duidelijk over zonder v-groef schade aan boorkop!!
Dus of een ander systeem boorkop universeel of een bij de machine horende langatboren set bestellen.

Groetnis, Roeland

Roeland, de tekst verwijst naar het plaatsen van de boorkop op de schaafas, NIET naar het plaatsen van de boren.

Met het systeem zelf is niks mis, er word alleen een verkeerde techniek van boren gebruikt, en de boren zijn te lang voor de machine.
Diezelfde boorkop vind je trouwens ook op de Felder machines, en die gasten bouwen geen rommel:p
Gebruik al jaren langgatboren met gladde schacht (bij mijn weten bestaan er geen andere) en een kolf van 16mm, zowel op Robland machines als andere merken zonder enig probleem.

Robland geeft speciaal aan dat er enkel KORTE langgatboren mogen gebruikt worden. Koop een stel visbekboren en je probleem is opgelost, dat zijn korte boren die heel vlot verspanen en nauwelijks trillingen geven.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.915
2.535
Kortom de geleverde kop is ruk. Een robland zoals dit is bedoeld voor profi werkplaatsen. Dan mag je toch verwachten dat je een normale lengte langgatboor kan gebruiken. Zelfs mijn jaren 80 sicar 210, die voor de betere hobby houtbewerker bedoelt was, is voorzien van een degelijke spantang 16mm. En ik steek moeiteloos gaten in hardhout over de gehele lengte van mijn 16mm langgatboor
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Tuoh, bedankt voor je antwoord. Ik heb de visbekboren reeds besteld en verwacht ze deze week binnen. Zal voortaan ook alleen deze visbekboren nog maar gebruiken.


Alleen nog een paar vragen. Zit er nog veel verschil tussen een visbekboor met vier of twee snijkanten, welke boren rustiger?

Robland geeft inderdaad aan dat het beste korte boren gebruikt kunnen worden om trillingen te voorkomen, maar ik kan nergens vinden dat je geen lange langgatboor kan gebruiken en hoe zit het dan met een felder machine. Trillen daar lange boren ook los?
Of is dit omdat het toerental niet variabel is en te snel voor de grotere boren?

Is er nog iets simpels te bedenken zodat de bout minder makkelijk los trilt mocht deze alsnog een beetje gaan trillen?

En als laatste. Trilt en boor met een schacht van 16 mm minder makkelijk los dan een van 13 mm. Mijn gevoel zegt dat dit niks uit moet maken maar vraag het toch maar even.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Kortom de geleverde kop is ruk. Een robland zoals dit is bedoeld voor profi werkplaatsen. Dan mag je toch verwachten dat je een normale lengte langgatboor kan gebruiken. Zelfs mijn jaren 80 sicar 210, die voor de betere hobby houtbewerker bedoelt was, is voorzien van een degelijke spantang 16mm. En ik steek moeiteloos gaten in hardhout over de gehele lengte van mijn 16mm langgatboor

Een Robland is een hobby machine, zeker de kleinste types, deze machines zijn uit het niets ontworpen, de fabrikant had geen voorgeschiedenis in de constructie van houtbewerkingsmachines. Veel andere merken hebben dat wel, denk bijvoorbeeld aan de meeste Italianen in dit gamma, Sicar, Scm, MiniMax, Griggio, etc, allemaal bedrijven met een traditie in professionele machinebouw. Dat laat zich overal gelden, overbemeten onderdelen afkomstig van hun pro reeksen, schaafassen en lagering, boorkoppen, zaagophanging, etc...

De constructie van een Robland laat dat gewring met lange en zware langgatboren gewoon niet toe. Dan komt beter de boor los als het de spuigaten uitloopt, dan dat de lagering van de schaafas kapot draait.
Niettegenstaande dit kunnen ook die lichte Roblands gaten boren van 16mm en meer, als het maar met beleid gebeurt, en de grotere maten boren worden aangepast. Hiermee bedoel ik dat de boorkolf moet ingekort worden, anders passen ze niet tussen kop en boortafel.
 

tuoh

Oud hout
Tuoh, bedankt voor je antwoord. Ik heb de visbekboren reeds besteld en verwacht ze deze week binnen. Zal voortaan ook alleen deze visbekboren nog maar gebruiken.


Alleen nog een paar vragen. Zit er nog veel verschil tussen een visbekboor met vier of twee snijkanten, welke boren rustiger?

Robland geeft inderdaad aan dat het beste korte boren gebruikt kunnen worden om trillingen te voorkomen, maar ik kan nergens vinden dat je geen lange langgatboor kan gebruiken en hoe zit het dan met een felder machine. Trillen daar lange boren ook los?
Of is dit omdat het toerental niet variabel is en te snel voor de grotere boren?

Is er nog iets simpels te bedenken zodat de bout minder makkelijk los trilt mocht deze alsnog een beetje gaan trillen?

En als laatste. Trilt en boor met een schacht van 16 mm minder makkelijk los dan een van 13 mm. Mijn gevoel zegt dat dit niks uit moet maken maar vraag het toch maar even.

Zelf gebruik ik al jaren visbekboren met twee snijkanten, en die klaren elke klus met gemak.
Een Robland en een Felder kan je qua constructie niet met elkaar vergelijken, deze laatste is veel zwaarder gebouwd en gelagerd, maar ook deze machines hebben een grens, zoals elke machine trouwens.
Als de fabrikant in een handleiding aangeeft dat er enkel korte boren mogen gebruikt worden is er maar één conclusie mogelijk lijkt mij, dat lange boren NIET mogen gebruikt worden, dat spreekt toch voor zich?
De allesbepalende factor hier is NIET de boorkop, maar de lagering van de schaafas, die kan maar tot een bepaald punt belast worden.

Het toerental van de schaafas, en dus ook van de boorkop heeft ook zo zijn invloed, hoe sneller die draait hoe meer trillingen er gegenereerd worden. 6000tr/min is feitelijk teveel van het goede, 4500tr/min is al een stuk aangenamer werken. De meeste "echte" langgatboormachines draaien rond de dit laatste toerental.

En nog iets, hoe dikker de kolf van de boor hoe stijver het geheel. Bijna altijd worden langgatboren gebruikt met een kolf van 16mm!!!!

Je gaat ook merken dat bij gebruik van visbekboren het toerental WEL hoger mag liggen zonder dat dit extra trillingen gaat geven:p Hier mag ook de kolf dunner zijn zonder dat dit invloed gaat hebben, de snedegeometrie is totaal anders dan bij de klassieke langgatboor.

Een boor inspannen kent geen trucjes, bekken proper houden en de boor goed aanspannen met de bijgeleverde sleutel, meer is niet nodig, de rest hangt af van de man aan de machine.

Met klassieke boren worden eerst een reeks gaten naast elkaar GEBOORD, daarna word het resterende hout tussen de gaten weg GEBOORD, de kapjes die dan nog resten worden ook weer weg GEBOORD.
Pas als er een bijna effen gat ontstaan is word de boor heen en weer gehaald en telkens iets dieper in het gaat getrokken.

ER MOET GEBOORD WORDEN, niet gefreesd, met deze boren, het is als er teveel hout moet weg gefreesd worden dat de trillingen ontstaan.

FREZEN, doe je met een visbekboor, die is daar voor ontworpen, daarom dat dit type zo een loepzuivere en strakke gaten aflevert.

Met je machine is niks mis, ga je zelf ondervinden als je boortechniek wat bijschaaft word, of, als je overstapt op visbekboren:D
 
Laatst bewerkt:

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Het zal dus (zoals altijd) een combinatie zijn geweest van verschillende factoren. Het was een vrij grote boor (20 mm) en de as draait op 5400 tpm, wat zeker voor die grootte en zeer hoge snelheid is. Heb verder wel zoveel mogelijk geboord en pas als laatste de tussenschotje weg proberen te frezen en dan zelfs een centimeter diepte per keer, maar misschien had ik inderdaad nog meer moeten boren. En dan ook nog de kolf van 13mm

Feit is dat deze boren te groot en te lang zijn voor deze machine. Ik ga waarschijnlijk nog een nieuwe boorhouder bestellen en alleen nog maar de kortere visbekboren gebruiken om te frezen.
 
P

Pel

Guest
Fijn dat je nu dankzij nu touh weet wat het euvel is geweest, en dat het is opgelost, ik dacht dat het aan het klem systeem lag omdat de boren er uit trilde. Dat is soms het probleem met oude machines dat er maar summiere info over is, en in jou geval de juiste boren niet vermeld.

Groet Pel.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Inderdaad. Hartstikke bedankt allemaal voor het meedenken. Toch blijf ik het wel apart vinden dat je eigenlijk dus geen normalen (grotere) langgatboren kunt gebruiken, zelfs niet als je zeer langzaam boort. Ieder geval niet zonder risico dat ze los kunnen trillen. Ben ieder geval blij dat het duidelijk is nu. Toch jammer dat het zo wel een hele dure les is, maar nog wel goedkoper dan een domino:eek:. Ik kan de boorhouder in principe nog wel prima gebruiken voor boren met een schacht van 16 mm, daar zit de draad van de bout nog wel helemaal, echt ideaal is het niet maar een paar nieuwe visbekboren is toch nog goedkoper dan een nieuwe houder.
 

tuoh

Oud hout
Dat gaat dus wel degelijk, zoals ik al aangaf moet de kolf ingekort worden (bij de grotere diameters) om te passen op een kleine(ere) Robland.
Het is zoals met alles, elke machine heeft zijn grens, anders waren die grote en dure prof. machines niet nodig geweest:p



Hierbij een foto van een ingekorte boor, heb ik zelf jaren mee gewerkt op een kleine K210 van Robland, de goudkleurige, Hun allereerste type dat ze ooit gebouwd hebben. Kon op dat ding gaten boren tot 18mm!
Bovenaan de ingekorte boor (14mm) en onderaan een origineel exemplaar van 14mm.
De ingekorte kolf is juist even lang als de boorkop diep is, geeft een kleinere hefboomwerking tijdens het boren en dus ook minder trillingen.
Die trillingen worden trouwens veroorzaakt door spaanders die even opgesloten raken tussen boor en hout bij het links en rechts bewegen van de boor in het gat.
Kan je vergelijken met een reus die het uiteinde van de boor op en neer staat te wringen bij een draaiende machine!!! Hoe korter de boor hoe minder deze krachten zullen zijn.
IMG_1234.jpg


Ter vergelijking, de ingekorte klassieke boor en een visbekboor met dezelfde diameter. Deze laatste heeft een kolf van 13mm trouwens.
IMG_1236.jpg
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Hartstikke bedankt! Ik zal ieder geval de grote boren die erbij zaten inkorten en er zijn een aantal visbekboren onderweg. Als alles binnen is zal ik laten weten hoe alles werkt.
Werken de gedraaide langgatboren veel beter met het afvoeren van spanen vergeleken de rechte boren? Of maakt dat niet heel veel uit.

Ik had eerst een gewone spiraal houtfrees erin willen doen, echt diep hoeven de gaten toch niet te zijn en deze zijn zeker weten kort om de trillingen minimaal te houden. Heb geloof ik hier op het forum wel eens over gelezen dat iemand Metaalfrezen voor de langgatboor machine gebruikt. Alleen deze frezen zijn bijna niet te vinden in linksdraaiende variant. Of zijn deze frezen hier niet geschikt voor. Het is geloof ik ook niet meer echt nodig daar naar te zoeken als ik de visbekboren heb.
 

tuoh

Oud hout
Langgatboren met spiraal werken iets rustiger dan de rechte exemplaren, maar zijn vooral goed in het boren van kopshout.

Eens je visbekboren gebruikt hebt wil je niks anders meer, daar kunnen ook metaalfrezen niet aan tippen.

Ps: met visbekboren kan je enkel sleuven boren, geen cilindrische gaten! 'T is maar dat je het weet:p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.