scherpere hoeken dan 45 zagen

pjerdulac

Actieve deelnemer
12 jul 2010
81
0
Bonjour,

Wie heeft er in z'n trucendoos een mooie truc om hoeken groter dan 45 graden te zagen. Voor een zolder een aantal boekenplanken. De hoek van het dak is zo'n 30 graden, de planken moeten netjes aansluiten. Maak me gek.

Attached files .jpg]
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Je zou een mal kunnen maken, maar dat lijkt me in het geval van lange planken niet praktisch, handzaag ? :roll:
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Hangt er van af wat voor gereedschap je hebt om te gebruiken en hoeveel schappen het zijn.
Je kunt een schegstuk maken voor onder je festoollineaal of op het oplegblad van je afkortzaag zodat je schuiner dan 45 graden kunt zagen. Bij 4 schappen zoals op tekening zou ik ze waarschijnlijk met de handzaag zagen.

mvg, bjorn
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Langs de andere kant zagen. De som van de hoeken is altijd 90°, dus als je een kant op bijvoorbeeld 30° zaagt, zal het andere stuk automatisch 60° zijn. Dus gewoon kwestie van stuk op de juiste manier op de tafel te leggen, en goed kijken wat afvalt, en welk stuk gebruikt gaat worden. Stel dat je de zaag 30° naar links kantelt. Het stuk aan de linkerzijde zal dan met een hoek van 30° afgezaagd worden, weglopend van de bovenkant. Het stuk rechts zal 60° hebben, maar dan weglopend van de onderkant. Is enkel bepalen welke kant onder of boven moet, en links en rechts.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Vier mogelijkheden: een handzaag en een schaaf gebruiken; een futselplank maken waarmee je op 30° kunt schaven; hulpstuk maken zodat je de plank rechtop kan zagen; of niet proberen zo'n scherpe hoek te zagen. Is het acceptabel om langs de dakkant een extra plank te maken waar je de einden van de plank kunt inlaten? Kun je een sierlijst om de uiteinden leggen?

Ik denk dat de vierde optie de beste is. Je bent dan namelijk ook niet zo afhankelijk van een exacte passing.

Arthur
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
mathieu zei:
Langs de andere kant zagen. De som van de hoeken is altijd 90°, dus als je een kant op bijvoorbeeld 30° zaagt, zal het andere stuk automatisch 60° zijn. Dus gewoon kwestie van stuk op de juiste manier op de tafel te leggen, en goed kijken wat afvalt, en welk stuk gebruikt gaat worden. Stel dat je de zaag 30° naar links kantelt. Het stuk aan de linkerzijde zal dan met een hoek van 30° afgezaagd worden, weglopend van de bovenkant. Het stuk rechts zal 60° hebben, maar dan weglopend van de onderkant. Is enkel bepalen welke kant onder of boven moet, en links en rechts.

Dit gaat niet werken, als je een plank schuin door zaagt zijn links en rechts van de zaag beide hoeken gelijk!
Wil je een hoek van 60 graden zagen dan zul je je hout rechtop door moeten zagen en dan klopt jouw theorie wel.
Ik denk dat de beste en veiligste optie met de handzaag is.
Netjes aftekenen, zagen en 1x na schaven.
Eerst overal een hoek van 60 graden aan maken en daarna je planken pas op lengte afkorten.
Dan kun je het altijd nog een keer op nieuw proberen.

Suc6
 

pjerdulac

Actieve deelnemer
12 jul 2010
81
0
Ik ga voor de optie om een constructie te maken onder mijn Festool liniaal en dan de kopse kant in te zagen onder een hoek van dertig graden. Effe lekker Willy Wortellen. POst een foto als het gelukt is.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Dan zou ik wel eerst de schuine kanten zagen en daarna de plank aan de haakse kant op lengte afkorten.

mvg, bjorn
 

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
ok zal even een poging wagen, heb destijds in mijn schoolloopbaan een mal moeten maken voor een scherp verstek van een design meubeltje.(staat trouwens nog te koop op marktplaats)
het is wat werk maar als je er meerdere moet zagen misschien toch de moeite, als je geen al te grote zaag voor hande hebt maak je de mal en ga je ermee naar een houthandel/zagerij en zaag je het daar op hun machine, zo doe ik het toch altijd.

foto's.....






Attached files
 

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
Wel even opletten, door verder dan 45graden te zagen ga je direct een heel hoge zaagsnede creeren. opgelet bij de diameter van het zaagblad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.