Schuurblokje zonder klittenband.

P

Pel

Guest
Een handig schuurblokje waar je makkelijk het schuurlinnen, of schuurpapier verwisseld.

Een plaatje multiplex van 10 mm en 10 x 7 cm groot, en een blokje hout 10 x 7 cm x 2.5 cm hoog
schuurblokje 1.jpg
Zaag een hardhouten latje van 10 mm x 20 mm aan een kant onder 45° schuin, en lijm ze taps op het multiplex plaatje. Schroef de twee andere latjes ook taps toelopend op het blokje hout, en schaaf wat er aan beide zijde oversteekt gelijk met het blokje hout.
schuurblokje 2.jpg
Snij een stuk schuurlinnen of schuurpapier op lengte zodat er voldoende tussen het blokje hout en het multiplex plaatje zit.
schuurblokje 3.jpg
Schuif het blokje over het plaatje multiplex en het schuurlinnen zit muurvast.
schuurblokje 4.jpg

schuurblokje 5.jpg

schuurblokje 6.jpg

schuurblokje 7.jpg

schuurblokje 8.jpg

Groet Pel.
 

Deepo

Nieuw lid
15 sep 2016
10
0
Turnhout (B)
Deze post helpt me eraan te herinneren dat het met kurk beklede schuurblokje van m'n vader zaliger aan vervanging toe is. Zie foto.

Picture1.jpg

Weet iemand of dit model nog ergens te koop is? Google geeft me niet direct iets vergelijkbaar, maar ik vond wél deze interessante link: https://westfarthingwoodworks.com/heirloom-sanding-block-tutorial/

heirloom-sanding-block.jpg

Zo'n gedetailleerde tutorial geeft je gelijk zin om zelf aan de slag te gaan.
Naast de kurken bekleding heeft zo'n eenvoudig schuurblokje natuurlijk het voordeel dat je supersnel schuurpapier kan wisselen of 90° draaien.
2.6.0.02.6.0.02.6.0.0
 

Deepo

Nieuw lid
15 sep 2016
10
0
Turnhout (B)
Ondertussen heb ik uit restmateriaal twee nieuwe schuurblokjes gemaakt en hierbij de hoger vermelde tutorial gevolgd.
Omdat deze nogal 'over-the-top' is, heb ik voor mezelf enkel de relevante aandachtspunten genoteerd:
1. De randen van het vlak waarop de kurk komt mogen NIET geschuurd worden. Logisch, want net dààr moet de kurk goed ondersteund zijn.
2. Een dunne egale lijmlaag aanbrengen op het hout en dus NIET op de kurk.
3. Voor het gedeelte kurk dat uitsteekt na het lijmen te verwijderen heb ik de bovenfrees gebruikt (vlakfrees met kogellager) en daarna nog met korrel 180 mooi vlak geschuurd. Dit gaat prima en vooral: snel. Kurk netjes doorsnijden met een breekmes (zoals in de tutorial wordt voorgesteld) is een merde, zeker als het wat dikker is.

Zo, hier kunnen we weer 'n paar jaar mee verder.

Picture2.jpg2.6.0.0
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.