Welke vlakheid moet het blad van een zaagtafel hebben?

Padoek

Nieuw lid
24 jun 2012
4
0
Arnhem
Beste mede-houtbewerkers,

Ik heb een combinatie gebouwd van freestafel/zaagtafel met een Incra LS paralelgeleider dat voor beide functies is te gebruiken.
Een geslaagde combinatie set, dat veel insteltijd bespaard en grote nauwkeurigheid levert. Bij de opbouw van he combinatie heb ik mij eerst geconcentreerd op de freestafel.
Het bovenblad is gemaakt van 25 mm Kuiperwhite, deze bleek toch iets minder vlak dan gehoopt. Met compensatie-latten aan onderzijde van het blad zijn de afwijkingen terug gebracht tot < 0,05 mm. Aan de randen heb ik 0,15 mm moeten accepteren, maar dit is ver weg van het normale werkgebied met de frees.
Zaagblad en freesblad moeten natuurlijk ook uitgelijnd zijn. Hier deed ik een merkwaardige ontdekking.
Het blad van de Mafell Erica 70 was verre van vlak! Over enkele centimeters kan het blad wel tot 0,3 mm in hoogte verschillen. Met name links en rechts van de zaag zaten verschillen. Dit resulteert in niet zuiver haakse sneden, wat met name in grotere houtdikten een rol gaat spelen. De afwijking van haaks is rond 1° en hangt varieert bovendien over de gemaakte zaagrand. Nu snap ik dat houtbewerken nooit volledig exact kan zijn, maar ervaar deze afwijkingen als storend en onbetrouwbaar t.a.v. het verkregen resultaat. Bij 40 mm dikte is dit b.v. 0,7 mm verschil met haaks.
De instelnauwkeurigheid van de Incra geleider ligt ongeveer op 0.05 mm, zodat het zaagresultaat (mits geen krom hout en goed aangedrukt) niet meer dan ongeveer 0.1 mm afwijkt van ingestelde maat. Dan is de afwijking in haaksheid in mijn beleving nogal groot t.o.v. de nauwkeurigheid in lengte of breedte van het zaagstuk.


DSC_0522 klein.jpg

Welke verschillenaccepteren jullie? Welke eisen/verwachtingen hebben jullie t.a.v. de vlakheidvan de zaagtafel?
Mijnzaagtafel is al twee maal terug geweest naar Mafell/Duitsland. Bij de tweedekeer is zelfs het blad vervangen, zonder noemenswaardige verbetering, helaas.Mafell schijnt dus niet beter te kunnen dan dit. Dit kan het gevolg zijn van dekeuze van geëxtrudeerd aluminium als bovenblad. Maar als Mafell DE keuze isvoor de kleine professional en de professionele amateur, dan verbaas het mij datik niet meer hoor over dit type onnauwkeurigheden bij kleine zaagtafels,speciaal met geëxtrudeerdaluminium als bovenblad.

Ben iknu een zeur of kan het en moet het beter?
Ik hoopte leren van jullie reacties, alvast bedankt.

Padoek
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Poeh, dat ziet er toch niet best uit. Mijn Elektra Beckum UK220 heeft ook een aluminium blad, maar heeft toch beduidend minder speling als ik het zo zie. Op zich is aluminium prima materiaal voor een vlak oppervlak te creeeren, het kan alleen minder druk weerstaan dan geitijzer (dus met zware werkstukken zal het wel wat doorbuigen). Gezien de prijs van een Mafell vind ik dit persoonlijk wel erg beroerd, maar ben zeker geen expert. Ik weet niet hoe het blad bevestigd is, maar mogelijk zit de oorzaak onder het blad en is het frame verbogen of iets dergelijks?
 
P

Pel

Guest
Voor een Mafell zaagtafel (gereedschap) vind ik dit niet kunnen, immers de prijs is hoog genoeg, echter in de hout wereld rekenen we niet in 0,5 mm. Er wordt vanuit gegaan dat het hout gezaagd en daarna precies op maat geschaafd wordt. Aluminium als blad of als aanslag op een vlakbank is m.i. dan ook niks, maar de fabrikant doet dit natuurlijk uit kosten besparing, een gietijzeren blad of aanslag is veel beter en ook nauwkeuriger maar ook duurder en veel zwaarder.

Groet Pel.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Aluminium als blad of als aanslag op een vlakbank is m.i. dan ook niks

Groet Pel.
dat lijkt me een beetje kort door de bocht Pel, de meeste (zoniet alle) Alu bladen hebben verstevigingsribben onder het blad en zo zwaar worden deze bladen ook niet belast. Je moet van goede huize komen om zo een blad door te buigen bij een normaal gebruik.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Precisie? Daar zijn futselplanken voor.

Serieus: kijk eens naar wat toch de meesters onder de houtbewerkers schijnen te zijn, de Japanse timmerlieden en meubelmakers. Zagen gaat op een lijndikte van een inktlijn of bamboe-pen, dus daar zit al snel een mm in. De precisie halen ze uit het afwerken met de schaaf en beitel.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Aluminium is duurder dan ijzer. Ik denk niet dat de toepassing van aluminium een kostenbesparing is, maar vooral als doel heeft om de mobiliteit te verbeteren. De geconstateerde afwijkingen lijken zo op de foto ook fors, weet je zeker dat de gebruikte rij wel recht is?
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Wat een bijzondere instelling.....passend maken op een futselplank of nauwkeurig zagen zijn verschillende dingen, het één sluit het ander niet uit.

Je moet gewoon streven naar een vlakke zaagtafel. Nu zijn de zaagtafels van Mafell wel primair ontworpen voor mobiel gebruik en dan zijn dit prima toleranties. Dus of de combi met de LS positioner nou wel zo’n gelukkige is.....Maar als ik het in een werkplaats zou gebruiken dan zou ik ook gewoon een helemaal vlakke tafel willen hebben. Nou zijn die ook wel redelijk eenvoudig zelf te maken natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Het is wel houtbewerking, geen metaalbewerking hè:p

Toleranties zijn inderdaad voor een mobiele zaagtafel uitstekend. Wanneer je strakker wil zagen, gaat de formaatzaag zijn nut bewijzen.

Een stabiele, stationaire machine met zwaar frame, en zware ophanging. Ook de roltafel, altijd van aluminium, is zuiver gelagerd en strak. Prijskaartje, tuurlijk, want je krijgt er een stukje mooie engineering voor terug, en dat kun je van een blikken opklapding, wat ook de Mafell in de basis is gewoon niet verwachten. Dit geeft overigens als hoofdzakelijke verbetering ten opzichte van de mobiele zaag een strakker oppervlak en haakse delen, wat vooral bij grotere delen (plaatwerk) nuttig is, en vooral meer efficientie en ergonomie waar een fabriek baat bij heeft.

Je kunt echter prima zagen op zo'n tafel, want 0,3mm afwijking op een paar centimeter is toch helemaal niet veel.

Heb je ooit hout gezien dat niet werkt, het is het samenspel en constructie dat het eindresultaat bepaald, niet het op de tiende zagen van één specifiek onderdeel.
 

Padoek

Nieuw lid
24 jun 2012
4
0
Arnhem
Aluminium is duurder dan ijzer. Ik denk niet dat de toepassing van aluminium een kostenbesparing is, maar vooral als doel heeft om de mobiliteit te verbeteren. De geconstateerde afwijkingen lijken zo op de foto ook fors, weet je zeker dat de gebruikte rij wel recht is?

De rij is gecontroleerd, bij test op referentievlak wilde de kleinste voelermaat uit de set er niet tussen. Afwijkingen in rij <0.03 mm.
 

Padoek

Nieuw lid
24 jun 2012
4
0
Arnhem
Mafell kwam net voor 2e keer terug van de fabriek. Als dit komt door verbuiging, dan is dit voor de derde keer en moet dit tijdens transport gebeurd zijn. Mafell zegt zelf niets over maatafwijkingen op moment dat machine bij hun in de doos gaat. Ik kan vanuit mijn positie geen onderscheidt maken wanneer deze fout in de machine is gekomen, tijdens extruderen van de aluminium bovenbladen, montage of transport.
Machine staat bij mij in temperatuurstabiele omgeving, is normaal voorzichtig behandeld tijdens plaatsen.


Heb je jouw Al-blad na gemeten. Als je inderdaad beduidend minder speling hebt, zou dat een aardige referentie zijn vanuit een ander merk zaagmachine met eveneens een Al-blad.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Mijn DW745 is ook niet vlak, toch geeft die prima zaagsnedes. Festool op werk idem.

Je moet je verwachtingspatroon voor deze machine bijstellen, Mafell levert een prima zaagmachine voor het werk waar die voor bedoeld is.

Je bent spijkers op laag water aan het zoeken.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Het zou mij ook storen als ik zo veel geld voor die machine uitgeef:confused: Het is geen bouwzaag waar je gebrek aan haaksheid kunt verwachten.... Als dit de consequentie is kun je toch beter voor een goedkopere machine gaan?

Fons
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Hier een foto van mijn blad (Elektra Beckum 220UK uit de jaren negentig). De rei is een veritas stalen rei met een maximale afwijking vlakheid over de gehele lengte van 0.001" (ongeveer 0,025 mm).
Er is nauwelijks speling, dus oftewel heeft Mafell wel hele grote toleranties, of er is echt serieus iets mis met het blad/de machine.

Ik ben het met Athanor eens, dat dit niet zou moeten mogen voor die prijs. Ze verkopen het ding notabene als precisiezaag, dan mag je toch op zijn minst verwachten (voor die prijs) dat de resultaten, zelfs voor houtbewerking, enigzins aan klasse 2 van de DIN (874 en/of 875) norm liggen. Bij een zaaghoogte van 75mm zou dit voor klasse II 28 micrometer bedragen, dat is ongeveer 0,02 graden uit het lood. Dit is wel heel nauwkeurig, maar 1 graad uit het lood is wel erg veel ruimer qua afwijking. Dat komt neer op 1,3 mm uit het lood.

Wat is het verhaal van Mafell hierbij?

@trilliwilli: ik vind dit geen spijkers op laag water zoeken. Een zaag voor mobiliteit is prima, maar in die prijsklasse (>2500,-) hoef je toch echt geen genoegen te nemen met de prestaties van een bouwzaag van 500,-. Daar is nauwkeurigheid van+/- 0,5 mm inderdaad prima, want die balk op het dak past dan ook wel.
Deze zagen zijn juist bedoeld voor nauwkeurig werken in combinatie met mobiliteit (net zoals mijn EB). Dat je niet moet verwachten dat die presteert aan een gietijzeren kolos ben ik met je eens, maar dit is wel heel beroerd.


20180722_185611.jpg
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Naar aanleiding van dit topic ben ik ook eens aan het meten gegaan, mijn Metabo cirkelzaag met een gietaluminiumblad is helemaal vlak. Maar het aluminumblad mijn Dewalt lintzaag is zo krom als een hoepel, de knik zit precies naast het lint, als ik het hout rechts van het lint aandruk dan is het haaks, echter links zit er een verschil van 2 mm op een afstand van 16 cm van mijn winkelhaak! Ik ga toch maar eens proberen of ik het met een beetje bol geschaafde keper met lijmklemmen terug kan buigen.

Groet Pel.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Zou TS gewoon eens een stuk willen zagen en het meten met een digitale zwaaihaak? Ik ben wel benieuwd wat er dan exact uit komt. En TS zou ook eens het blad moeten meten voor montage. Ik denk dat het in de praktijk weinig zal uitmaken. Massief hout wordt toch nadien geschaafd, als het voor meubels is. Plaatmateriaal schuift over een breder deel van het blad en zou er ook minder last van moeten hebben.
 
P

Pel

Guest
Doordat ik rechtshandig ben druk ik automatisch het hout ook aan op de rechterkant op het blad, daardoor heb ik altijd haaks kunnen zagen met de lintzaag. Nu ik weet dat het blad een knik heeft is dat toch om in het vervolg rekening mee te houden. Ik heb er een eiken balkje op geklemd gehad, toen was het blad vlak, echter het sprong weer in zijn oorspronkelijke vorm toen ik het balkje eraf haalde. Er zal waarschijnlijk niets aan te doen zijn om het recht te krijgen.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.