Schraapstaal bij houtdraaien.

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Vandaag was ik bezig met een grote walnootschaal te schuren die ik een paar maanden terug "dun" heb gedraaid.
Het schuren viel echt tegen omdat er 1 "dikke" strook in de schaal zit. Heb tijdens het draaien niet netjes gedraaid :(…. (leermoment)
Verder moest ik schuren met de draaibank stil omdat de schaal best wel vervormd is.
Tot grote maat van ramp ging ook nog mijn accuboormachine kapot..... grrrr.

Aangezien ik gereedschapverslaafd ben heb ik een jaar of 2 geleden een setje schraapstalen met de kerst gekregen (nog nooit gebruikt :eek:)
Nu dus wel..... Na een beetje pielen om er een mooie braam aan te krijgen, viel me op dat het met dit schraapstaal die strook er veel sneller uit is dan met een schuurschijf korrel 80.
Ook is er minder herrie en minder stof en meer controle om hout weg te halen op de plaatsen waar het nodig is.

Zijn er mensen die dit ook al een hebben gedaan of zelfs mensen die dit met regelmaat doen ?


20180721_122039_resized.jpg
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
... Niet met houtdraaien want ik heb geen draaibank, maar verder wel voor afwerking.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ja, ik heb ook die ervaring. Veel sneller en efficiënter, zeker ook als het hout nog niet droog is. Ik gebruik ze vooral bij schalen, potten en vazen met natuurrand. Ik maak de schraapstalen op maat. Heb er ook voor kleiner draaiwerk

groeten
Ornament
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
ik gebruik alles wat eingzins scherp is, verf krabbers, afbreekmesjes, japanse plamuurmessen van de ascetion. Nog nooit een echte schraapstaal gebruikt. Staat wel op mijn' to do' lijst om te maken.
Bij de afwerking van het mallen maken in gips voor keramiek zijn lomers erg geschikt. Dit komt enigzins overeen met houtbewerking maar een echte braam (of scherpte) is voor hout wel noodzakelijk.

https://www.keramikos.nl/webwinkela...MIuNf1wv6x3AIVbbHtCh1I-Qj0EAQYASABEgL77_D_BwE
 
Laatst bewerkt:

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Ja, ik heb ook die ervaring. Veel sneller en efficiënter, zeker ook als het hout nog niet droog is. Ik gebruik ze vooral bij schalen, potten en vazen met natuurrand. Ik maak de schraapstalen op maat. Heb er ook voor kleiner draaiwerk

groeten
Ornament

Hoi Ornament. .. ik neem aan dat als het hout nog niet droog is je goed moet opletten dat je met de draad mee schraapt. ...toch ?
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
ik gebruik alles wat eingzins scherp is, verf krabbers, afbreekmesjes, japanse plamuurmessen van de ascetion. Nog nooit een echte schraapstaal gebruikt. Staat wel op mijn' to do' lijst om te maken.
Bij de afwerking van het mallen maken in gips voor keramiek zijn lomers erg geschikt. Dit komt enigzins overeen met houtbewerking maar een echte braam (of scherpte) is voor hout wel noodzakelijk.

https://www.keramikos.nl/webwinkela...MIuNf1wv6x3AIVbbHtCh1I-Qj0EAQYASABEgL77_D_BwE

Hoi Blom.... afbreekmesjes gebruik ik om de resten brouwerspek van hout af te schrapen.
 
P

Pel

Guest
Een schraapstaal is een onderschat stuk gereedschap wat in de meubelmakerij veel gebruikt wordt, daar kan echt geen schuurpapier tegenop.

Groet Pel.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Een schraapstaal is een onderschat stuk gereedschap wat in de meubelmakerij veel gebruikt wordt, daar kan echt geen schuurpapier tegenop.

Groet Pel.

Hoi Pel.... dat deze onderschat is lees je op www en zie je op filmpjes. Maar als je het zelf ervaart komt het toch echt binnen.

Maar. .... het is toch nog altijd beter om zuiver te draaien ;)
Met drogen werkstukken lukt dit prima maar dun nat draaien moet ik echt nog oefenen.
 
P

Pel

Guest
Ik denk dat het komt, omdat al gauw gedacht wordt wat moet je toch met zo'n onnozel stukje plaatstaal, het ziet er inderdaad ook niet hi tech uit. Maar je kunt er wonderen mee verrichten, en het hout spiegelglad maken, een stukje gebroken glas wat een beetje rond is werkt ook prima.

groet Pel.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ik denk dat het komt, omdat al gauw gedacht wordt wat moet je toch met zo'n onnozel stukje plaatstaal, het ziet er inderdaad ook niet hi tech uit. Maar je kunt er wonderen mee verrichten, en het hout spiegelglad maken, een stukje gebroken glas wat een beetje rond is werkt ook prima.

groet Pel.

Bovenstaand is zeker een reden. Maar onderschat ook niet de schuurpapiermaffia, die de verkoop van schraapstalen tegenwerkt ;)
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hoi Ornament. .. ik neem aan dat als het hout nog niet droog is je goed moet opletten dat je met de draad mee schraapt. ...toch ?

Ja , bij voorkeur , of wat schuin , Je komt er snel achter wat kan en niet.

Na iedere haal wordt de positie van het schraapstaal of richting van het schrapen (of beide) veranderd. Zo neem je steeds de toppen af .

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Niet tijdens het draaien, wel na het draaien.

Even zeker zijn dat het niet verkeerd is begrepen
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Vanmorgen weer lekker in de weer met alle 3 de schraapstalen die ik heb. Slijpen, wetten, vijlen en weer wetten. .... vanalles heb ik uitgeprobeerd. Ik heb alleen nog geen aanzetstaal, ik gebruik nu nog een schroevendraaier. .... hoe lang nog tot kerst ?;)

Gaat al een heel stuk beter als gisteren een ik hoor nu ook wanneer hey tijd is om te slijpen.
Begin er echt plezier in te krijgen :cool:

20180723_105716.jpg
 
P

Pel

Guest
Maakt weinig tot geen verschil Peter, een aanzetstaal of een schroevendraaier.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.