Steigerhout balken bewaren onder dekzeil?

Rakward

Nieuw lid
8 dec 2016
7
0
Ik heb een tijd geleden zelf mijn dak gerenoveerd, mijn stelling had ik gebouwd met metsersschragen en steigerhouten balken van 50*150mm (4,8m lengte, buiten de verzaagde stukken).

De balken zijn naderhand in de schuur gelegd maar deze schuur zou ik nu ook willen renoveren en naderhand gebruiken als werkplek/opslagplaats voor andere spullen.

Nu vraag ik me af, kan ik de balken buiten opslaan als ik op de grond een zeil leg (anders liggen ze recht boven het gras, lijkt me niet geweldig qua condens) dan op de schragen en dan gewoon een dekzeil erover?

De balken zijn onbehandeld gekocht, hebben een klein jaar buiten gelegen(ja het heeft lang geduurd eer dat dak af was) maar naderhand heb ik ze met hogedruk afgespoten en behandeld met product tegen schimmels/insecten dat ik van de houthandel mee had gekregen.

Natuurlijk liggen ze dan veel meer in de hitte/kou dan in de schuur en als ik ze over 2 jaar moet weggooien dan kan ik ze beter verkopen nu .... (Wou ze hergebruiken als we uitbouw van het huis doen).

De balken zijn volgens de factuur "RND 50*150 VI FINS"

Wat denken jullie? Qua plaats in de tuin is het geen probleem, tuin is groot genoeg. Maar praktisch volledig gras. Alle ideeën zijn welkom.


Foto van het hout:
https://imgur.com/a/CWmd8X8
37534602_10155900094344163_3923332713704062976_n.jpg
 

tuoh

Oud hout
Gewoon een paar betonblokken in de tuin leggen, best op volle grond, dus anders niks eronder, zo blijft het hout een eind weg van de grond.
Blokken best een 150 à 200 mm hoog.
Plaats tussen de blokken en de opgelatte steigerplanken telkens een stuk hout van verschillende dikte, dat geeft afwatering aan de afgedekte stapel hout.

Hout nooit afdekken met een zeil, dat geeft enkel verstikking bij langdurige opslag. Veel beter is wat stukken golfplaat of iets dergelijks.
Zelfs buitenplanken van een dosse gezaagde stam hout voldoen perfect hiervoor, daar kan je anders toch niks mee, tenzij er brandhout van maken.
De wind moet door de stapel kunnen waaien. Eventueel nat worden bij een regenbui is dan ook geen probleem.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.