Grijze stukken in grenen lamp - schimmel?

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Allen,

Een kennis van mij heeft een wandlamp gemaakt van grenenhout. Het was eerst een keukentafel, die is verzaagd in stroken. Hout was absoluut droog.
Er zit een twist in, dus de naam is Wokkel gewonrden. De lamp heeft een laklaag gekregen die uiteindelijk te donker was voor de kleur van de wand waarop hij gemonteerd moet zijn. Dus na 2 jaar hangen gaat de laklaag eraf, dus vrolijk aan het schuren geslagen. Wat we nu zien zijn grijze delen in het hout. Is dat iets om ons zirgen over te maken of is het gewoon ten gevolge van de reactie met de lak?
20180721_100712.jpg 20180721_100727.jpg
Wat is straks het beste, eerst sealen met een cellulose sealer voordat we een laklaag gaan aanbrengen?


Alle tips zijn uiteraard welkom.

Groeten,

Reinier
 
Laatst bewerkt:

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Mijn vermoeden is dat het hout een keer nat is geworden in zijn vorige leven. Dat krijg je er niet meer uit is mijn persoonlijke mening.
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Dank voor de informatie allemaal.

Het was idd een donkere laklaag.Tegen donkerbrons aan.
De verkleuring zit ook op de stukken in lengterichting, al was die er redelijk goed uit te schuren. Dat kops hout dieper intrekt had ik zelf ook moeten verzinnen. Zo zie je maar, een frisse blik helpt :)
Ik zal overleggen of we een expiriment doen met oxaalzuur. Als het van de lak af komt zal het niet helpen, is het verkleuring dan wel.

Stel dat ik het er allemaal afgeschuurd krijg, is het dan beter om met een cellulose sealer te behandelen, en dan pas te lakken?
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
misschien kun je ook het volgende proberen: neem gelijke delen ammonia (25% oplossing) en waterstofperoxide (25% oplossing) en giet die bij elkaar. Het gaat een beetje bruisen. Sop het werkstuk met een verfkwast rijkelijk in met dit mengsel en laat het een tijdje 1uur intrekken. Je ziet het hout verbleken en er komt wat schuim op. maar het is dan nog nat. Daarna rijkelijk met water afspoelen, laten drogen en de volgende dag schuren. Mij bevalt het prima op berken, esdoorn, essen als ik dat superbleek wil hebben. Je zult wel beschermingsmaatregelen moeten nemen omdat ook je vingers gebleekt worden. De gebleekte laag is diep genoeg om daarna te schuren zonder er doorheen te komen. Succes. Ik heb geen ervaring met eerder geverfde of gelakte oppervlakken. Daar zal het niet zo gemakkelijk intrekken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.