Nog meer Festool imperfecties

WR1944

Oud hout
Een oud Engels spreekwoord luidt: Een slecht vakman geeft de schuld aan z'n gereedschap. Vertaling zonder garantie.
Daarmee wil ik niet zeggen dat Festool perfect is. Er valt altijd wel wat te verbeteren. Een soms mag een goede oplossing niet gebruikt worden zonder royalties te betalen aan een ander bedrijf. Denk maar aan de zwarte plastic stopjes van de Domino terwijl de eerdere versies metalen pennen hadden als stop.
Leer met de imperfecties omgaan. En als een stuk Festool gereedschap klachten geeft dan ga je terug naar de leverancier. Misschien dat een kleine afstelling nodig is of dat het een productie-fout is. Meestal werkt Festool straight from the box maar nobody is perfect.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
303
Heelsum
WR1944 zei:
Een soms mag een goede oplossing niet gebruikt worden zonder royalties te betalen aan een ander bedrijf. Denk maar aan de zwarte plastic stopjes van de Domino terwijl de eerdere versies metalen pennen hadden als stop.

Bedoel je dat de metalen pennen niet gebruikt mogen worden zonder royalties te betalen of...

Wat is evt het voordeel van die zwarte nojes boven de metalen pennen dan? Ik was juist van mening dat het andersom was, dat de oude versie zwarte nokjes hadden en de huidige metalen pennen... of ben ik nu abuis?
 

betyar

Actieve deelnemer
30 jan 2011
43
0
jaap zei:
betyar zei:
Gereedschap zal zich nooit aanpassen, je kunt het wel bewerken naar je eigen.
Als je wilt dat het gereedschap zich aan jou gaat aanpassen kom je van een koude kermis thuis en het kost bakken met geld. Perfect gereedschap bestaat immers niet, goed gereedschap wel. Maar het is altijd de vakman zelve die het gereedschap gebruikt en instelt.

Zal een vakman ook niet met meer respect naar zijn goede gereedschap kijken en begrijpen hoeveel tijd in ontwikkeling en engineering het heeft gekost om het fabriceren. Juist in zijn handen laat dit gereedschap zien waar het toe in staat is. Daarbij komt dat je went aan de eigenaardigheden van je eigen gereedschap, zeker als je het veel gebruikt. Ik denk dat de grote merken geen slechte spullen verkopen en het is mooi dat je de vrijheid van keuze hebt (mits het budget het allemaal toelaat) om die spullen te kopen die het beste bij je passen. Op je meubeltje staat straks niet, "made with makita" hoogstens een mooi stempel of een plaatje, " gemaakt door.......... met dank aan alle collega's op woodworking.nl" ha ha :lol: :lol: .
De autospuiter in Joure waar ik wel een kwam gebruikte festool elektrische schuurmachines, de oudste en eerste, een ETS 150/3, was al 9 jaar oud en werd elke dag gebruikt. Nooit geen storing en klonk nog als nieuw!! Dat maakte wel weer indruk

jaap

Helemaal mee eens, de man achter machine bepaald uiteindelijk het eindproduct.
Ik bedoel ook dat jij je eigen aan het machine aanpast, je probeert het wel zo handig en precies af te stellen maar als het niet te verhelpen is koop je dan meteen nieuw gereedschap? Ik ga eerst zelf proberen naar een oplossing te zoeken, en vaak met succes waardoor het gereedschap vaak nog jaren mee kan.
 

Eddie Hillegers

Actieve deelnemer
10 feb 2011
71
0
www.ebonist.nl
Scheppie zei:
WR1944 zei:
Een soms mag een goede oplossing niet gebruikt worden zonder royalties te betalen aan een ander bedrijf. Denk maar aan de zwarte plastic stopjes van de Domino terwijl de eerdere versies metalen pennen hadden als stop.

Bedoel je dat de metalen pennen niet gebruikt mogen worden zonder royalties te betalen of...

Wat is evt het voordeel van die zwarte nojes boven de metalen pennen dan? Ik was juist van mening dat het andersom was, dat de oude versie zwarte nokjes hadden en de huidige metalen pennen... of ben ik nu abuis?

Grappig ik dacht dat de plastic stopjes een inovatie was, ik heb nog de metalen stopjes en
daar komt wel eens lijm in (snel nog even een gat aanpassen met bruislijm erin :roll: )
en dan ben je even bezig om ze weer werkend te krijgen
wat ik wel weet is dat je fouten of zwakheden kan melden aan festool. Vandaar dat ik
dacht dat het een inovatie was

groetjes Eddie
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
303
Heelsum
Nou leker, even googelen leert mij dat ik inderdaad abuis was :oops: en dat de metalen pinnen de oude versie was. Ik heb dus een nieuwe.... ben ik er blij mee ????? Met de domino wel maar had misschien liever een oude gehad met metalen pins.

Schijnt idd te maken te hebben met een Mafell patent wat geschonden werd.
 

WR1944

Oud hout
@Scheppie, zo is het gegaan.
Ikzelf was niet erg gek op beide versie. In Holland heb ik de versie met metalen pennen en in Amerika heb ik een nieuwere versie met de zwarte stopjes. De zwarte stopjes kan je tenminste blokkeren zodat ze niet in de weg zitten.
Als je de versie met metalen pennen gebruikt kan je ze ongewild in het zachte hout drukken en zo een afwijking krijgen. De pennen hebben een diameter van 5 mm en zijn dus ook niet te gebruiken met de 4 mm domino's. Ik werk met een potloodlijntje en dat gaat tot op heden goed.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
De nieuwe versie van de Domino (met de zwarte nokjes dus) heeft ook een aanpassing aan de geleider (fence) om 4mm mogelijk te maken. En er was geloof ik nog iets verbeterd in het ontwerp.
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Wat ik persoonlijk een zwak punt vind bij de domino is dat er geen standaard instelling is voor platen van 18mm, al bij al toch de meest courante maat voor plaatmateriaal. Ik heb dit weekend nog een kastje gemaakt en had te laat gezien dat mijn hoogteinstelling gezakt was, waardoor de boel niet meer klopte :evil: . Dat was even balen, maar heb het dan toch nog goed gekregen.
Dat het niet altijd moet tegenzitten heb ik vandaag ondervonden. Heb een festool bovenfrees 1400 op de kop kunnen tikken voor 150 euro. Ze ziet er echt nog helemaal als nieuw uit :D
 

wouter

Nieuw lid
11 dec 2008
21
0
dat is inderdaad vervelend dat er geen 18mm instelling op zit. ik heb er zelf een malletje voor gemaakt. stukje plaat van 18mm en met elk freesje een gat maken. en je kan hem zo afstellen.
maar ik zou niet meer zonder mijn festool machines kunnen ;) .

gr.
 

WR1944

Oud hout
Op diezelfde FOG site is het probleem van de zakkende geleider al minstens één keer aan de orde geweest. Even zoeken met de Engelse kreten (domino fence) en je komt een heel eind in de richting van een oplossing. Soms kan je het hendeltje een tandje terug zetten of het aanlegvlak waar de verstelling op klemt met schuurpapier opruwen.
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
wouter zei:
dat is inderdaad vervelend dat er geen 18mm instelling op zit. ik heb er zelf een malletje voor gemaakt. stukje plaat van 18mm en met elk freesje een gat maken. en je kan hem zo afstellen.
maar ik zou niet meer zonder mijn festool machines kunnen ;) .

gr.


Maar waar heb je dat voor nodig? Dan ga je uit van dat je het gat precies in het midden wil, maar wat schiet je daarmee op? Zolang je dezelfde hoogteinstelling gebruikt en dezelfde kanten als aanslag gebruikt heb je een perfecte verbinding. Dat laat een kleine ruimte voor fouten over omdat je je werkstuk niet kan omdraaien, maar vergeet niet dat platen vaak geen zuivere 18mm zijn, dus dan heeft bovenstaande methode meer zin dan proberen het gat te centreren.

Met de lamello is het precies zo, die heeft vaak ook een vaste hoogte instelling.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Waarom moet er perse een vaste 18mm instelling opzitten. Als je de vaste 16 of 20mm gebruikt zitten de domino's weliswaar uit het midden, maar als je de machine op alle werkstukken die je wil verbinden aan dezelfde zijde aanzet ligt alles toch gelijk.

Ed
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Als je alle verbindingen in één keer freest heb je gelijk. Dan maakt het niet zo veel uit of de domino nou precies in het midden zit.
Maar, als je de aanslag hebt verteld, omdat je andere domino's hebt gemaakt en later toch nog een matchende verbinding moet maken (de eerste bijvoorbeeld verprutst), dan kom je nooit meer lekker uit.

Bovendien, bij het maken van domino's in de kopse kanten van een plaat heb je een veel betere ondersteuning.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Dat kan ik niet helemaal volgen. Als je de vaste aanslagen van 16 of 20 gebruikt voor 18mm plaat, kan je toch altijd weer terug naar die instelling. Zelfs nauwkeuriger dan de maatstrepen op de aanslag. En een betere ondersteuning voor de kopse kanten ??? Dit heeft toch niets te maken met een instelling van 16,18 of 20mm. En als je kopse kanten freest door de plank en de machine gewoon plat op de werkbank te leggen dan is de instelling van de hoogte helemaal niet van belang. De maat van de zool van de machine tot aan de het freesje is vast. De variabele maat zit boven de frees.

Ed
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
@Borre, je hebt gelijk, het was een beetje warrig verhaal van me.

Kopse kanten verhaal: gaat (net) op voor 18mm, maar met 12 mm gaat het niet lukken door je domino op de werkbank te leggen. Ik vind het gebruik maken van de werkbank overigens niet ideaal. ben daar zelf door wat rommel (eigen schuld, dikke bult) eens mee de mist in gegaan.
Die domino plaat als hulpstuk zorgt dat je mooi kan aandrukken op je werkstuk en dat je voor 12 en 18 mm een vaste maat hebt (de plaat is omdraaibaar).

Het is waarschijnlijk persoonlijk; ik vind het met dat ding lekkerder werken, maar zoals bij alles: er zijn meer oplossingen. Je hebt immers ook helemaal geen Domino nodig :D
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
303
Heelsum
haasjetik zei:
Het is waarschijnlijk persoonlijk; ik vind het met dat ding lekkerder werken, maar zoals bij alles: er zijn meer oplossingen. Je hebt immers ook helemaal geen Domino nodig
Kun je ook verbindingen maken zonder domino dan :mrgreen:
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Hoezo? Schijffrees in de bovenfrees, ding in de freestafel en gaan. Zo heb ik althans de dubbelle veer in planken gezet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.