Nog meer Festool imperfecties

therut

Nieuw lid
6 mei 2009
24
0
Als ik dan toch bezig ben met klagen over Festool (zie mijn vorige post over Precisio inserts) wil ik het volgende ook nog even kwijt.

Haaks zagen met de Festool invalcirkelzaag en de geleideliniaal is niet zo makkelijk als het lijkt: als je het liniaal op het werkstuk legt en vervolgens vastklemt of wat druk naar beneden uitoefent als je de zaag er overheen duwt dan is de snede niet meer haaks. Dat komt omdat de rubber-anti-slip-strips aan de onderzijde verder "indeuken" dan de harde antisplinterstrip! Dus het perfect haaks afstellen van het zaagblad tov de onderzijde van de cirkelzaag zelf (en dus ook tov het bovenste vlak van het liniaal) heeft eigenlijk geen zin... Probeer maar.

En nog meer klagen: de linialen zelf zijn NIET recht. Hou er maar eens een rei langs, zowel aan de zijde waar de antisplinterstrip zit als aan de tegenoverliggende zijde. Ik garandeer een duidelijk zichtbare kromming!

Oplossing: echt recht aftekenen met een rei, vervolgens 1 millimeter "te lang" afzagen met de cirkelzaag en daarna met een rijschaaf (waarom is dit geen reischaaf?) daadwerkelijk recht schaven op de juiste maat.

Zo, dat moest er even uit...

Voor de rest ben ik zeer tevreden met Festool!
 
A

Athanor

Guest
Re: Nog meer Festool imprefecties

therut zei:
Oplossing: echt recht aftekenen met een rei, vervolgens 1 millimeter "te lang" afzagen met de cirkelzaag en daarna met een rijschaaf (waarom is dit geen reischaaf?) daadwerkelijk recht schaven op de juiste maat.

Sterker nog: de originele benaming is: reischaaf! Kwestie van afbrokkeling van het taalgebruik, dat zullen we met de toenemende sms-cultuur wel meer gaan meemaken :( Dus, gebruik maar gewoon de originele benaming. Overigens verschuift het taalgebruik hier wel vaker naarmate wij als hobbyisten in het domein van de vakmensen gaan meepraten. Zo lees ik steeds meer het begrip "beitelen", waar vaklui zullen praten over steken of afsteken, afgeleid van het woord steekbeitel.

Fons
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Ja deze is idd heerlijk, NOT.

Sta ik daar met een invalzaag op een festool geleide mijn mooie gemaakte massief eiken paneel te zagen...

De aanname gedaan dat het helemaal strak is. Ja niet dus he..;.

Nooit meer aannames doen... :-(

Typisch eis dat naarmate je meer gebruik maakt van Festool je meer en meer de fouten in ontwerpen tegen komt.

Neem je frees bijvoorbeeld. De 1400, daar zit een kanten geleide bij. Waarom kun je die kunstof strips niet gewoon 90 graden draaien? Als je dat wilt doen moet je eerst in die blauwe geleiders gaan hakken omdat het anders niet blijft zitten...

Die zwaaihoek van Festool om je rails in de juiste hoek te zetten ?

Knikker maar weg... je krijgt het er gewoon niet haaks mee. De aanduiding is gewoon te grof en de speling op de rails waar je het mee vast zet doet de rest.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Als ik de rails koppel check ik altijd met het lange waterpas of de rails recht staan. Ik heb 3 rails: 190 cm, 140cm en 80 cm, ik kan die rails nog niet betrappen op kromheid.
Over mijn precisio ben ik zeer tevreden, de enigste imperctie die ik heb kunnen ontdekken is dat als je de zaag op 45 graden zet de buis waar je de afzuigslang opzet tegen het frame komt. Je kunt een mobiele tafelzaag natuurlijk niet vergelijken met een stationaire pur sang werkplaatsmachine. Zelf ken ik de scheppachzaagtafels, maar ik durf te wedden dat makita, bosch of de walt geen zaagtafel hebben die bij de precisio in de buurt komt. Ik heb ook een electrabeckum afkortzaag gehad, qua precisie was dat ding niet te vergelijken met de precisio.
Zelf heb ik meerdere soorten gereedschap, alle festoolmachines die ik ooit gekocht heb doen het nog, zonder ooit een keer gerepareerd te zijn, dat is bij m'n makita, bosch, metabo en hitachi machines wel anders. '

mvg, bjorn
 
A

Anonymous

Guest
therut zei:
Als ik dan toch bezig ben met klagen over Festool (zie mijn vorige post over Precisio inserts) wil ik het volgende ook nog even kwijt.

Haaks zagen met de Festool invalcirkelzaag en de geleideliniaal is niet zo makkelijk als het lijkt: als je het liniaal op het werkstuk legt en vervolgens vastklemt of wat druk naar beneden uitoefent als je de zaag er overheen duwt dan is de snede niet meer haaks. Dat komt omdat de rubber-anti-slip-strips aan de onderzijde verder "indeuken" dan de harde antisplinterstrip! Dus het perfect haaks afstellen van het zaagblad tov de onderzijde van de cirkelzaag zelf (en dus ook tov het bovenste vlak van het liniaal) heeft eigenlijk geen zin... Probeer maar.

En nog meer klagen: de linialen zelf zijn NIET recht. Hou er maar eens een rei langs, zowel aan de zijde waar de antisplinterstrip zit als aan de tegenoverliggende zijde. Ik garandeer een duidelijk zichtbare kromming!

Oplossing: echt recht aftekenen met een rei, vervolgens 1 millimeter "te lang" afzagen met de cirkelzaag en daarna met een rijschaaf (waarom is dit geen reischaaf?) daadwerkelijk recht schaven op de juiste maat.

Zo, dat moest er even uit...

Voor de rest ben ik zeer tevreden met Festool!

Als ik het goed begrijp ben je teleurgesteld in bepaalde dingen van Festool.
Vergeet echter niet dat het een massa produkt is,en de fabrikant bepaalde dingen niet te perfect kan
maken,omdat anders de dingen onbetaalbaar worden voor de doorsnee houtbewerker.
Ik heb diverse festoolies,maar neem de " gebreken" op de koop toe.
Je hebt ook andere merken,niemand dwingt jou om Festool te kopen.
Krommer reien zijn een fabeltje,ik heb er al 6 gehad,nooit last,en deze werken voor hun geld.
De enige die last gaf was 305 cm lang,en dan kan het wel.
Kortom,leer er mee leven,er zijn ergere dingen.

:cool:
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
als ik platen zaag voor een kast zijn de naden altijd dicht.

Zolang deze niet open staan kan ik er ook gewoon mee leven.

Ben nog niet merk gebonden.

Maar kijk ook naar de prijs van iets.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
bij een kleine kast waar de naden in verstek gezaagd worden zijn ze zelfs nog dicht.

Heb pas een bed voor mijn dochter gemaakt en de naden zitten gewoon dicht.

Ik weet niet hoe jullie de geleiders op bergen???
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
De geleiders hang ik NU idd steeds op aan een spijker in de muur.

Ik was zo stom om een 140 en een 80 aan elkaar te laten zitten tijdens een klsu die wat langer duurde. Ik had ze vaker nodig in die lengt en was te lui om ze steeds los/vast te maken.

Als ik ze niet nodig had stonden ze aan elkaar schuin tegen de muur..

yep, idd hoe licht ze ook zijn, dan gaan ze langzaam een beetje buigen en worden dus krom...

eigen schuld dikke bult.

Maar het punt is, hoe goed festool ook is, het is echt niet perfect.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
dat zal ik ook nooit zeggen maar denk wel dat er slechtere merken bestaan.

Heb mijn geleider van begin af aan hangen.
Dus daarom heb ik mischien ook geen last van.
Of ik heb geen maandag morgen productie
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Een van de belangrijkste reden waarom ik Festool koop is de service.

je kunt zonder enig probleem dat ene knopje los opnieuw bestellen.

Daarnaast is het gereedschap dat toch wel redelijk zijn waarde houd voor verkoop.
 

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
Van Makita of DeWalt kun je ook elk schroefje of onderdeeltje zo bestellen hoor, met die heb ik in elk geval prima ervaringen.
Zal niet voor elk merk zo zijn, maar het is zeker niet uniek voor Festool!
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Dit kan bijna bij ieder merk.

Dit is meer afhankelijk welke leverancier/dealer je hebt.
Want al is de service goed van de merken.
Je blijft toch afhankelijk van de leverancier/dealer.
 

betyar

Actieve deelnemer
30 jan 2011
43
0
Gereedschap zal zich nooit aanpassen, je kunt het wel bewerken naar je eigen.
Als je wilt dat het gereedschap zich aan jou gaat aanpassen kom je van een koude kermis thuis en het kost bakken met geld. Perfect gereedschap bestaat immers niet, goed gereedschap wel. Maar het is altijd de vakman zelve die het gereedschap gebruikt en instelt.
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Daar zeg je een waar woord :lol:

De eerste keer dat ik met festool aan de slag ging hadik de gedachte, zo en nu maak ik de dingen helemaal perfect.... ik heb immers perfect gereedschap...

hoezo koude douche :D
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
betyar zei:
Gereedschap zal zich nooit aanpassen, je kunt het wel bewerken naar je eigen.
Als je wilt dat het gereedschap zich aan jou gaat aanpassen kom je van een koude kermis thuis en het kost bakken met geld. Perfect gereedschap bestaat immers niet, goed gereedschap wel. Maar het is altijd de vakman zelve die het gereedschap gebruikt en instelt.

Zal een vakman ook niet met meer respect naar zijn goede gereedschap kijken en begrijpen hoeveel tijd in ontwikkeling en engineering het heeft gekost om het fabriceren. Juist in zijn handen laat dit gereedschap zien waar het toe in staat is. Daarbij komt dat je went aan de eigenaardigheden van je eigen gereedschap, zeker als je het veel gebruikt. Ik denk dat de grote merken geen slechte spullen verkopen en het is mooi dat je de vrijheid van keuze hebt (mits het budget het allemaal toelaat) om die spullen te kopen die het beste bij je passen. Op je meubeltje staat straks niet, "made with makita" hoogstens een mooi stempel of een plaatje, " gemaakt door.......... met dank aan alle collega's op woodworking.nl" ha ha :lol: :lol: .
De autospuiter in Joure waar ik wel een kwam gebruikte festool elektrische schuurmachines, de oudste en eerste, een ETS 150/3, was al 9 jaar oud en werd elke dag gebruikt. Nooit geen storing en klonk nog als nieuw!! Dat maakte wel weer indruk

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.