Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 41

Nog meer Festool imperfecties

Als ik dan toch bezig ben met klagen over Festool (zie mijn vorige post over Precisio inserts) wil ik het volgende ook nog even kwijt.

Haaks zagen met de Festool invalcirkelzaag en de geleideliniaal is niet zo makkelijk als het lijkt: als je het liniaal op het werkstuk legt en vervolgens vastklemt of wat druk naar beneden uitoefent als je de zaag er overheen duwt dan is de snede niet meer haaks. Dat komt omdat de rubber-anti-slip-strips aan de onderzijde verder "indeuken" dan de harde antisplinterstrip! Dus het perfect haaks afstellen van het zaagblad tov de onderzijde van de cirkelzaag zelf (en dus ook tov het bovenste vlak van het liniaal) heeft eigenlijk geen zin... Probeer maar.

En nog meer klagen: de linialen zelf zijn NIET recht. Hou er maar eens een rei langs, zowel aan de zijde waar de antisplinterstrip zit als aan de tegenoverliggende zijde. Ik garandeer een duidelijk zichtbare kromming!

Oplossing: echt recht aftekenen met een rei, vervolgens 1 millimeter "te lang" afzagen met de cirkelzaag en daarna met een rijschaaf (waarom is dit geen reischaaf?) daadwerkelijk recht schaven op de juiste maat.

Zo, dat moest er even uit...

Voor de rest ben ik zeer tevreden met Festool!

Athanor
    Guest

Re: Nog meer Festool imprefecties

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door therut

Oplossing: echt recht aftekenen met een rei, vervolgens 1 millimeter "te lang" afzagen met de cirkelzaag en daarna met een rijschaaf (waarom is dit geen reischaaf?) daadwerkelijk recht schaven op de juiste maat.
    Sterker nog: de originele benaming is: reischaaf! Kwestie van afbrokkeling van het taalgebruik, dat zullen we met de toenemende sms-cultuur wel meer gaan meemaken Dus, gebruik maar gewoon de originele benaming. Overigens verschuift het taalgebruik hier wel vaker naarmate wij als hobbyisten in het domein van de vakmensen gaan meepraten. Zo lees ik steeds meer het begrip "beitelen", waar vaklui zullen praten over steken of afsteken, afgeleid van het woord steekbeitel.

Fons

Re: Nog meer Festool imperfecties

Kijk, dat is nog eens leerzaam!

thanks!

Ja deze is idd heerlijk, NOT.

Sta ik daar met een invalzaag op een festool geleide mijn mooie gemaakte massief eiken paneel te zagen...

De aanname gedaan dat het helemaal strak is. Ja niet dus he..;.

Nooit meer aannames doen... :-(

Typisch eis dat naarmate je meer gebruik maakt van Festool je meer en meer de fouten in ontwerpen tegen komt.

Neem je frees bijvoorbeeld. De 1400, daar zit een kanten geleide bij. Waarom kun je die kunstof strips niet gewoon 90 graden draaien? Als je dat wilt doen moet je eerst in die blauwe geleiders gaan hakken omdat het anders niet blijft zitten...

Die zwaaihoek van Festool om je rails in de juiste hoek te zetten ?

Knikker maar weg... je krijgt het er gewoon niet haaks mee. De aanduiding is gewoon te grof en de speling op de rails waar je het mee vast zet doet de rest.

Als ik de rails koppel check ik altijd met het lange waterpas of de rails recht staan. Ik heb 3 rails: 190 cm, 140cm en 80 cm, ik kan die rails nog niet betrappen op kromheid.
    Over mijn precisio ben ik zeer tevreden, de enigste imperctie die ik heb kunnen ontdekken is dat als je de zaag op 45 graden zet de buis waar je de afzuigslang opzet tegen het frame komt. Je kunt een mobiele tafelzaag natuurlijk niet vergelijken met een stationaire pur sang werkplaatsmachine. Zelf ken ik de scheppachzaagtafels, maar ik durf te wedden dat makita, bosch of de walt geen zaagtafel hebben die bij de precisio in de buurt komt. Ik heb ook een electrabeckum afkortzaag gehad, qua precisie was dat ding niet te vergelijken met de precisio.
    Zelf heb ik meerdere soorten gereedschap, alle festoolmachines die ik ooit gekocht heb doen het nog, zonder ooit een keer gerepareerd te zijn, dat is bij m'n makita, bosch, metabo en hitachi machines wel anders. '

mvg, bjorn

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door therut
    Als ik dan toch bezig ben met klagen over Festool (zie mijn vorige post over Precisio inserts) wil ik het volgende ook nog even kwijt.

Haaks zagen met de Festool invalcirkelzaag en de geleideliniaal is niet zo makkelijk als het lijkt: als je het liniaal op het werkstuk legt en vervolgens vastklemt of wat druk naar beneden uitoefent als je de zaag er overheen duwt dan is de snede niet meer haaks. Dat komt omdat de rubber-anti-slip-strips aan de onderzijde verder "indeuken" dan de harde antisplinterstrip! Dus het perfect haaks afstellen van het zaagblad tov de onderzijde van de cirkelzaag zelf (en dus ook tov het bovenste vlak van het liniaal) heeft eigenlijk geen zin... Probeer maar.

En nog meer klagen: de linialen zelf zijn NIET recht. Hou er maar eens een rei langs, zowel aan de zijde waar de antisplinterstrip zit als aan de tegenoverliggende zijde. Ik garandeer een duidelijk zichtbare kromming!

Zo, dat moest er even uit...

Voor de rest ben ik zeer tevreden met Festool!
    Als ik het goed begrijp ben je teleurgesteld in bepaalde dingen van Festool.
    Vergeet echter niet dat het een massa produkt is,en de fabrikant bepaalde dingen niet te perfect kan
    maken,omdat anders de dingen onbetaalbaar worden voor de doorsnee houtbewerker.
    Ik heb diverse festoolies,maar neem de " gebreken" op de koop toe.
    Je hebt ook andere merken,niemand dwingt jou om Festool te kopen.
    Krommer reien zijn een fabeltje,ik heb er al 6 gehad,nooit last,en deze werken voor hun geld.
    De enige die last gaf was 305 cm lang,en dan kan het wel.
    Kortom,leer er mee leven,er zijn ergere dingen.

8-)

als ik platen zaag voor een kast zijn de naden altijd dicht.

Zolang deze niet open staan kan ik er ook gewoon mee leven.

Ben nog niet merk gebonden.

Maar kijk ook naar de prijs van iets.

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2008

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door primera
    als ik platen zaag voor een kast zijn de naden altijd dicht.
    en aan de achterkant?

zie je de achterkant?

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2008

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Surfie
    zie je de achterkant?
    laat ik het zo zeggen; als de achterkant van het paneel de binnenkant van een kast is wel

Forum Rechten