18mm multiplex buigen

Smeigel_12000

Nieuw lid
25 jan 2017
20
3
Beste houtvrienden,

Ik wil binnenkort een kastje gaan bouwen met ronde hoeken. Ik zal met 18mm berken multiplex werken. Hebben jullie ideeën hoe ik de ronde hoeken kan realiseren? De binnenradius zal ongeveer 40mm moeten zijn. Ik heb al gekeken naar gebogen multiplex, maar dit is vrij prijzig en liever vind ik een manier om alles zelf te doen.

Benieuwd naar jullie ideeën.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
932
Leeuwarden
Een serie groeven aan de achterkant inzagen tot 15 à 16mm diep en dan buigen, probeer eerste eens met een proefstuk wat de beste diepte is.

Succes! Fons

 
Laatst bewerkt:

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Als je per se met multiplex wilt/moet werken, kan er ook overwegen/onderzoeken om meerdere lagen van dunner mp te gebruiken. Die zijn per stuk gemakkelijker te buigen. Maar dat luistert wel zeer nauw. De bochten moeten exact op elkaar passen.

Groet,
Arjaan
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.761
146
Rotterdam
Is een bocht van 40mm binnenradius niet heel erg krap. Zelfs voor buigtriplex?
Als je dan allemaal sleuven gaat zagen, heb je weer kans dat het hout bij een van die sleuven gaat scheuren.

Je zou ook een balk rond kunnen frezen of schaven.
Dan met domino's de 18 mm platen aan die balk vast maken, waarbij je de domino's in de balk vast lijmt, en in de 18mm plaat met een houten pennetje.
Daar overheen een 2 mm dikke triplex plaat lijmen. Die hoeft dan alleen de 76 mm radius te overbruggen. (40mm + 2 x 18mm)
Of gewoon de balk zichtbaar houden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.