iemand ervaring met felder/hammer 5 voudige combimachine?

nickklomphaar

Actieve deelnemer
20 jan 2018
31
0
hoi,

Na veel problemen vergunningen en dergelijke komt er een werkplaats van 6x7,5 in plaats van 7x10.
Het oorspronkelijke plan was een felder formaatzaag maar dan hou ik te weinig ruimte over.
Heeft er iemand ervaring met de hammer c3 41 perform? dit leek mij wel een goede machine omdat ik naast deze machine alleen maar een lintzaag kolomboor en stofafzuiger nodig heb(en uiteraard een werkbank en handgereedschap)
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
723
30
BE / Tienen
Ik heb geen ervaring met deze specifieke machine, wel met het werken op combinatiemachines van verschillende merken (waaronder felder).

Is zeker al vermeld op het forum: werken met '2 halve combiné's' (d.w.z. zaag- en topie in één machine, vlak-vandikte met eventueel langgatboor in de andere), werkt een stuk makkelijker dan alles in 1 machine (zaag en vlak-vandikte kunnen los van elkaar opgesteld blijven en aangepast worden). Een klassieke combi gaat ook, maar vraagt een zorgvuldigere planning van de werkzaamheden.

Als je voor Hammer gaat, letten op de parallelaanslag van de zaag: bij sommige machines staat de langsgeleider bevestigd op een alu profiel, bij andere is het een volwaardige volle stalen buis zoals bij een paneelzaag. De laatste variant is stukken stabieler dan het alu profiel.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
Ik ben al 7 jaar een tevreden gebruiker! In dit topic vind je veel indrukken en reacties van forum leden over de Hammer. Overigens denk ik ook dat ik nu voor twee separate machines zou kiezen, waarbij ik de zaagmachine inderdaad met de stevige geleider zou nemen. Overigens ondervind ik geen problemen met de de zaaggeleider op de combimachine, alleen de fijnregeling neemt wat meer tijd. Wat aan te bevelen is, dat je de verlengde zaagas gelijk bijbesteld voor toekomstige groefzagen. Ook is zagen met de grote geleider van de vlakbank niet handig. Voor het afkorten heb ik ook snel een afzonderlijk afkortgeleider bijbesteld. Dan kun je de oplegtafel en de swingarm wat vaker afkoppelen, waarmee je nogal wat extra ruimte om de machine wint. Hier nog een topic met zinvolle info,

Fons
 
Laatst bewerkt:

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Ik heb de Felder KF 700, de vorige reeks, en de Hammer A3 31. De Felder is met voorsprong de beste machine waar ik in mijn hobbyleven al mee gewerkt heb. De zaagas is heel stabiel in zoverre dat zelfs zonder voorrits melamine platen heel zuiver gezaagd zijn. Ook de geleider - een constante bron van ergernis op mijn vorige combi - is heel stug en stabiel.

Ik heb ook bewust gekozen voor twee aparte machines en ben daar heel tevreden mee.
 

nickklomphaar

Actieve deelnemer
20 jan 2018
31
0
Weet iemand wat het kost om een felder machine te automatiseren? wil graag de geleider automatisch instellen.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik heb een Hammer B3 en een A3 31 en veel te weinig ruimte.
Ik heb voor deze oplossing gekozen omdat een C3 best diep is. En je een A3 kan je naast een B3 zetten. En ik denk zelfs dat het daardoor compacter is. Je moet daardoor wel de B3 opzij rijden om bij de A3 te kunnen.
Ben ik te vreden. Ik heb echt te weinig ruimte dus ik moet hem iedere keer opnieuw opbouwen en alles zit met boutje en moer aan elkaar vast en dat is niet heel duurzaam. Dat vind ik wel een beetje jammer. Weet niet of dat bij andere machines beter is.
Verder is de wielenset van de B3 en A3 toch wel een beetje beperkt. Je kan ze verplaatsen maar mobiel wil ik het niet echt noemen.
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Verder is de wielenset van de B3 en A3 toch wel een beetje beperkt. Je kan ze verplaatsen maar mobiel wil ik het niet echt noemen.[/QUOTE]

evs, is een pompwagen dan niet veel handiger? Je hebt er dan maar 1 nodig en ze zijn er ook met korte lepels. 80 of 90 cm dacht ik En dan zet je in de loop van de tijd alles op op maat gemaakte pallets (zelfs een kast of werktafel)
Gr, Hendrick
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
De palletwagens met korte vorken zijn te kort om een B3 op te tillen vrees ik, ik kan het altijd even nameten indien gewenst.
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Ha Petrolhead, ja, zou goed kunnen hoor. Maar na de suggestie start enige zelfwerkzaamheid van degene die er mee aan de slag wil. :<) Gr, Hendrick
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
723
30
BE / Tienen
Ik werk met een transpallet (palletwagen of pompwagen in Nederland) in een kelder en wil misschien toch enige kanttekeningen maken bij de handigheid hiervan.
Ikzelf moet mijn machines zelden verplaatsen en vond de transportinrichtingen vrij duur, zeker gezien ik een transpallet staan heb. Heb eerder machines van o.a. Rojek en Casadeï staan gehad, nu Felder.
Transpallet wordt gebruikt voor het ter plaatse brengen van de machines en voor die zeldzame keer dat ze toch verplaatst moeten worden, alsook voor het verplaatsen van bouwmaterialen op kleine palletten (moeten door een deur kunnen), het verplaatsen van werktafels etc.

Wat de machines betreft: transpalletten bestaan niet alleen in verschillende lengtes, maar ook in verschillende breedtes. Heel wat kleinere combinatiemachines kun je niet zomaar rechtstreeks opheffen met een palletwagen omdat deze te breed is om eronder te passen. Onder heel wat machines kan je ook maar in één richting onder rijden met een palletwagen. Onder een KF700 van Felder kan je met een min of meer standaardbreedte palletwagen van 55 cm enkel in de lengte. De verplaatsing die je het meest moet maken in een kleine werkplaats is deze in de breedte (dichter bij of verder weg van een wand zetten). Je zal dus wat heen en weer moeten manoevreren (en die plaats moet dus ook vrij zijn). Een paneelzaag van Altendorf is meestal voorzien om vanuit iedere richting te onderrijden met een palletwagen. (Misschien toch eens een klein minpuntje aan het adres van Felder, komt niet zo vaak voor op het forum :))
Een vlak- vandiktebank van Felder is te smal om een standaard palletwagen van 55 cm onder te plaatsen (uitsparing is een goeie 45 cm bij een AD 741 of een AD 941). Bij het binnenbrengen in mijn werkplaats is het met wat tussenstappen gegaan (opkrikken van de machine, balken op blokken.... Machine rechtstreeks op de poten van de palletwagen geplaatst.... Eens ter plaatse de handleiding gelezen en vastgesteld dat er wel een oplossing voorzien is van Felder uit: aan de achterzijde van de machine kan je een paar draadstangen door bussen in het machineframe schroeven, dan kan je de machine laten steunen met een poot van de palletwagen onder het frame, en de andere poot onder deze draadstangen. Heeft tot gevolg dat de transportbreedte wel toeneemt. Heb het zelf nooit geprobeerd. Installateur die in opdracht van Tema ter plaatse kwam, zij niets te weten van die mogelijkheid en zij dat het volgens hem niet kon.

Verder i.v.m. kleine palletten in een kleine werkplaats: om een pallet op te nemen met een palletwagen, moet de ruimte voor die pallet vrij zijn, om met de palletwagen te kunnen rijden en manoevreren. Hetzelfde voor werktafels etc. Op de momenten dat de werkplek netjes opgeruimd is, en mits de werkplek doordacht is ingericht, gaat dit prima. In mijn werkplek is dat helaas niet alle dagen het geval en staat er al vaak eens iets in de weg...

Dit alles gewoon om even te schetsen dat de mobiliteit met een palletwagen in een kleine werkplaats toch ook een zekere relativiteit kent.... Al blijft het voor mij wel het beste systeem.
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
In dit topic kun je zien hoe ik mijn Hammer C3 31 op wielen heb gezet.

Ik heb een palletwagen geleend om de machine omhoog te tillen, waarschijnlijk een met een langere vork.

Fons

521C1D83-9EC9-49F7-A672-5405C2014F6C.jpg
 

nickklomphaar

Actieve deelnemer
20 jan 2018
31
0
sorry voor lang weggeweest(was met vakantie) Heb hier veel informatie gelezen. Weet nog niet wat het word mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar losse machines.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.