Ervaring triton jof001>mijn ervaring slecht!

sanderm

Nieuw lid
11 mei 2014
19
0
Na allemaal lovende woorden over Triton ben ik overgegaan tot aanschaf van een JOF001 via Toolstation.

Ik wilde de frees gebruiken voor in een Freestafel.

Dit leek allemaal mooi te werken met de handle boven de tafel e.d.

Nu heb ik de frees binnengekregen maar viel het me in eerste instantie al op dat de frees niet soepel plunged.

Ook kwam ik er achter dat de veer niet te verwijderen was bij dit model.

Doordat de veer niet te verwijderen is kan ik hem totaal niet gebruiken in een freestafel, de frees is zwaar te verstellen met de handle en als ik de frees dan aan zet trilt deze vanzelf naar onder.

Iemand hier meer ervaring mee? Ik ben festool OF1010 gewend en die gaat toch een heel stuk soepeler en voelt degelijker aan.

Ik ga de JOF001 terugsturen naar Toolstation maar twijfel of ik het zwaardere model wil pakken waar de veer wel te verwijderen is of mijn geld terug... wat zouden jullie doen?

Mvg

Sander
 

ruudvk

Nieuw lid
7 mrt 2018
2
0
Nijmegen
Hier exact dezelfde problemen met de JOF001. Is zelfs al een keer omgeruild voor garantie, de nieuwe heeft echter hetzelfde probleem.
Frezen gaat wel erg goed, maar het afstellen is een ramp.

Ik ben zit in hetzelfde schuitje en ga denk ik ook terug sturen en upgraden naar een duurder model. Ik wil namelijk wel graag een Triton bovenfrees blijven gebruiken in combinatie met de TWX7 freesmodule.
Ik hoor graag de meningen van andere leden!

Gr, Ruud
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Geen ervaring met JOF001 bij de aanschaf van een bovenfrees wel gekeken naar dat model maar omdat ik de Triton in een freestafel wou gaan gebruiken de MOF001 aangeschaft deze is 1 stap zwaarder (1400W) en ook geschikt om te gebruiken in een freestafel.
Van dit model is de veer te verwijderen en met een slinger door het blad in hoogte te verstellen.
 

sanderm

Nieuw lid
11 mei 2014
19
0
Deze is ook met slinger in hoogte te verstellen alleen is blijkbaar de rest van de machine niet geschikt... Classic ontwerpfout dus
 

sanderm

Nieuw lid
11 mei 2014
19
0
Werkt het mechanisme met deze frees wel goed?dus geen verloop in frees hoogte door trillingen als je hem alleen met de slinger verzet? Verstellen met de slinger gaat soepel?
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Toen ik hem net had heb ik hem ook gebruikt als gewone bovenfrees en dat werkt goed met instellen grof en fijn instelling na de aanschaf van een OF1010 gebruik ik hem alleen in het (tijdelijke) freestafeltje en dit werkt allemaal erg goed.
Als ik de hoogte goed heb ingesteld vergrendel ik hem dat is volgens mij ook de bedoeling, ander gereedschap zet je ook vast als het is ingesteld.

Wel vind ik de bediening van dit soort gereedschap minder als je hem in een freestafel gebruikt, aan en uit zetten met de schakelaar en het vast zetten van de hoogte instelling op de machine daar moet je even over nadenken hoe je hem vast zet dat het nog bedienbaar blijft.
Dit is wel iets wat ik nog ga aanpassen als ik een andere freestafel ga maken.
 

sanderm

Nieuw lid
11 mei 2014
19
0
Ik weet zo net nog niet of dat de bedoeling is... Leek mij juist van niet aangezien je dan nog onder de tafel bezig bent. Dan kun je toch net zo goed ook daar de hoogte instellen?verloopt de frees als je hem niet vast zet? Zonder dat de veer er in zit?
 
P

Pel

Guest
Ik had op mijn freestafel eerst deze stekker schakelaar, daarna heb ik bij Alie een machineschakelaar gekocht, en een bevriende elektricien heeft het voor mij aangesloten.

Groet Pel.

stopcontact-doorvoer-met-schakelaar-wit-met-randaarde-219974.jpg
 

sanderm

Nieuw lid
11 mei 2014
19
0
Voor de schakelaar is inderdaad een machineschakelaar handig. Maar zou zeggen dat het locken van de hoogte niet nodig zou moeten zijn..
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Je zult toch elke keer onder de tafel bezig moeten dat voorkom je niet of je moet de beveiliging eruit halen dan hoef je er minder onder maar dat schijnt niet verstandig te zijn :)
Onder de tafel moet je de machine dus aan en uit zetten als je de frees wilt wisselen dan moet de machine in uit stand staan anders is die niet volledig naar boven te draaien.

In de handleiding kan ik zo snel niet zien als je die vergrendeling nou wel of niet moet gebruiken.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Vermogen van de frees is groter dan wat die schakelaar mag schakelen.

Edit: net even gekeken, ik heb er een in gebruik dit 3500 watt mag schakelen, dan is het geen probleem, de meeste kunnen dat niet.
Het is geen nullastschakelaar, maar ik ben van een bouwjaar dat die nog niet verplicht waren.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Ronald, ik heb even gekeken, maar er staat 3500 watt op de stekker, mijn frees is 1400 watt, dus daar zit m.i. geen probleem, ik moet er wel bij zeggen dat ik een totale leek op electronica gebied ben. Nu ben je in geheim taal aan het schrijven Ronald (nullastschakelaar)?

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Pel, ik had mijn bericht net aangevuld voor je reactie.
Ik heb een aantal van de schakelaars in gebruik, het merendeel mag maar 10 A schakelen. 1400 watt is ongeveer 7 A, maar met de aanloopstroom erbij brand de schakelaar dan toch wel in.

Nullastschakelaar: als de stroom uitvalt als de machine aanstaat, en je schakelt de stroom daarna weer in, dan loopt hij niet aan. Een beveiliging dus.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Een schakelaar als deze is gmaakt voor zogenaamde ohmse belastingen, zoals verlichting. Dit is een zuivere afname van de stroom.
Motoren geven een inductieve belasting, door het werkingsprincipe van verdraaiende velden krijg je faseverschuiving, waardoor je belasting op het net, zeker bij inschakelen vele malen zwaarder is.

Het gebruik van gewone huis tuin en keukenschakelaars moet je dan ook mee uitkijken, deze kunnen op den duur door branden.

Een nullastschakelaar, of nullastbeveiliging zorgt ervoor dat bij afvallen van de spanning het apparaat wordt uitgeschakeld, zodat het niet automatisch weer gaat draaien als de spanning er weer op komt.

Dit is voor handapparaten niet nodig, voor stationaire machines is dit verplicht. Wanneer je freesmachine onder een tafel hangt is dit een stationaire machine.

Ik zou hier dus altijd een geschikte schakelaar met nullastbeveiliging voor gebruiken, en huis tuin en keukenschakelaars gebruiken waar ze voor zijn, een lampje aan en uit zetten.
 
P

Pel

Guest
@William, ik heb de afzuiging van mijn draaibank op zo,n schakelaar staan, de afzuiging is een Camvac van 1000 wat, omdat het voor mij makkelijker is. Het ding staat onder een werkbank, om nu elke keer vanuit mijn rolstoel onder die werkbank te duiken, dan weet je het wel dan wordt hij nog nauwelijks gebruikt. Kan dit kwaad, of zou ik dit ook veranderen zoals ik bij de frees ook een machine schakelaar heb laten zetten?

Groet Pel.

» CamVac CGV286-3 stofafzuiging 36 liter 1000 Wat
large_14824042918518.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.