Aanpassingen Precisio tafel

therut

Nieuw lid
6 mei 2009
24
0
LS,

in een ander draadje heb ik laten vallen dat ik de aluminium tafeldelen van m'n Festool Precisio 50 heb vervangen door inserts van meubelplaat. Een aantal medeforummers liet weten daarvan graag wat foto's te zien. Deze post is daar het gevolg van.

Zoals anderen ook gemerkt hebben zijn de aluminium inserts die standaard als tafeloppervlak in de Precisio zitten verre van vlak. Vooral dichtbij het zaagblad loopt het tafelblad flink af. Als je alleen maar planken en platen zaagt breder dan een centimeter of 7 a 8 is er niet zoveel aan de hand. Je kunt het zaagblad dan loodrecht afstellen op de tafel door een wat grotere blokhaak te gebruiken en zodoende "het gemiddelde" van de tafel te gebruiken als referentievlak.
Bij het zagen van smalle werkstukken echter bestaat de kans dat je met je vingers het werkstuk een beetje kantelt ten opzichte van het zaagblad omdat het tafeloppervlak dichtbij het zaagblad afloopt. Beetje lastig uitleggen maar gevolg is dat de zaagsnede NIET haaks meer is. En dat is zelden gewenst, om het maar zo te zeggen.

Ik ben me er op een gegeven moment zo aan gaan ergeren dat ik zelf maar wat ben gaan maken, zie de foto's. Toegegeven, het zijn niet de mooiste stukken gereedschap in m'n verzameling maar ze werken als een trein!

Ze zijn dus gemaakt van goedkope meubelplaat omdat de bovenkant daarvan mooi vlak en glad is. De vorm is voortgekomen uit een proces van trial and error: stukje wegfrezen, passen, kijken waar hij de machineonderdelen nog raakt, daar weer een stukje wegfrezen, passen, enzovoorts.
De verschillende stukken hout die je aan de onderkant van de inserts ziet geplakt zorgen voor stijfheid. De inserts buigen op deze manier zo goed als niet meer door als je wat kracht naar onder uitoefent.

Omdat ik ook de 45 graden functionaliteit nog wil kunnen gebruiken heb ik een derde insert gemaakt, dat is de smalle op de laatste paar foto's. Die is eigenlijk niet veel meer dan (misschien wel overbodige) ondersteuning voor m'n "cross cut sled" die je op de laatste foto ziet.

Als ik een enkele keer grotere platen op 45 graden wil afzagen leg ik eenvoudig de originele inserts weer terug. Zo heb ik dus het beste uit twee werelden.

Enige verbetering die ik ooit nog aan wil brengen is het verstevigen van de rand dichtbij het zaagblad: omdat het spaanplaat is brokkelt dat nogal gemakkelijk af. Waar ik aan denk is het toevoegen van een strip compactplaat. Dat is mooi glad, sterk en brokkelt niet zo snel af. Het liefst zou ik een stuk compactplaat bovenop beide hele inserts plakken maar dan is de langsgeleider niet meer te gebruiken. Dat ik dan wat aan zaaghoogte in zou leveren vindt ik niet zo'n probleem maar de langsgeleider wil ik wel blijven kunnen gebruiken. Als 1 van jullie daar nog een idee over heeft hoor ik het graag!







Attached files
 

therut

Nieuw lid
6 mei 2009
24
0
Als afsluiter nog even de volgende toevoeging:

Ik heb op de Bouwbeurs vorig jaar een op het eerste gezicht "senior"-Festool medewerker aangesproken op het niet vlak zijn van de inserts. Spreekt voor zich dat daar niets uit is gekomen...

Hoop dat jullie wat ideëen overhouden aan mijn gefröbel.

Prettig weekend!

Groet,

Sander
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Heel erg bedankt!

De afkortslede vind ik ook gaaf : -)

En ik ben jaloers op die spelcomputer-trekstangknop met schakelaar! Dat heeft mijn oude beestje niet.

Nu ik het bij iemand heb gezien 'durf' ik het zelf ook te maken.

Ik wil ook al heel lang zelf een splinterbescherming maken.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Hartelijk bedankt! Ziet er goed en eenvoudig uit. Dact in eerste instantie dat je het over een basis of cms tafel had. Maar het gaat dus om een precisio en dat is wel schokkend dat het blad niet vrecht te krijgen is. Van de basis wist ik het wel (ken het probleem). Misschien ooit eens een blad maken waar ik zelf de basis c.q. CMS-modules in kan leggen (recht en vlak)...
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Heb in juli vorig jaar ook een cs50 gekocht om mee te nemen en het niet vlak of haaks zijn is me nog niet opgevallen, maar ga morgen zeker eens kijken! Dank voor je interessante post!!

jaap
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Ik heb inmiddels zelf een hulpstuk gemaakt voor de cs70, afgekeken van het UK forum.

Werkt goed. Ik moet alleen nog een aanpassing doen zodat ik ook hoger aan kan drukken.

Volgende project moet zijn: een 'aanslagruiter' of stop om af te korten. Daarvoor gebruik ik nu nog een klosje met een lijmtang >omslachtig.

Attached files
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
rickkoorman zei:
het is eigenlijk te erg voor woorden dat een dergelijke tafel het nodig heeft. ik ga dit ook proberen te maken.

Idd, zo'n klein tafeltje voor dat geld en dan niet vlak is behoorlijk triest :shock: .
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Dries: mooi project, werkt vast erg prettig. Festool heeft een aanslagruiter in het pakket. Volgens mij kost die iets van 25/30 euro. Werkt erg makkelijk.
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
rickkoorman zei:
@Dries: mooi project, werkt vast erg prettig. Festool heeft een aanslagruiter in het pakket. Volgens mij kost die iets van 25/30 euro. Werkt erg makkelijk.

Ja, festool heeft wel meer dingen die ik zou kunnen kopen maar die ik liever zelf maak :)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ze hebben inderdaad erg veel. Ik heb de aanslagruiter gekregen van iemand voor wie ik wat hout geregeld had. Leuk he!!! Om niets gevraagd en toch wat gekregen!
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Ja zo kan het ook rick, maar ik heb niet zo'n voorraad ruilmateriaal :?

En het is leuk om te doen, dus hopelijk binnenkort meer.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
20141206_140640.jpg

Gisteren even een proefversie van de "cross cut sled" gemaakt.....Werkt super !! Heeft me denk ik kwartiertje tijd gekost........... Volgend weekend maar eens een "echte" maken.... Of beter nog : Twee !! Eentje voor 45 graden en eentje voor 90 graden afkortwerk...
 

jaydee

Nieuw lid
3 apr 2017
6
0
Ik denk al een tijd over een dergelijke aanpassing aan mijn precisio 50 tafel. Erg jammer dat ik de foto's niet meer kan zien
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.