Wandkast

hugo34

Nieuw lid
22 feb 2016
17
0
Beste,is de eerste keer dat ik actief ben op dit forum en heb niet zoveel ervaring met houtbewerking maar wel een technische opleiding genoten.
Nu zit ik met een paar prangende vragen.ik wil een wandmeubel in elkaar zetten maar weet niet goed welk hout te gebruiken,gedachten gaan naar berkenmultiplex voor de panelen 8 a 9 mm en afgewerkt met dennenhout om de randen af te werken en freeswerk voor de deuren.volgens sommige maak ik beter gebruik van populieren multiplex.vraag 2 ik wil een kleurafwerking vergelijkbaar met sahara eikenhout (zie wandkast Gordon) internet,ik kan geen foto's uploaden. Hoe kan ik hieraan beginnen?dank voor het lezen en eventuele reacties.
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Hoi Hugo,

ik zit in hetzelfde schuitje. Weinig ervaring met houtbewerken maar ben zeer leergierig. Momenteel ben ik een kastenwand aan het ontwerpen voor op de slaapkamer. Ik maak zelf gebruik van het programma SketchUp (Pro versie die ik goedkoop heb kunnen verkrijgen). Het programma is erg makkelijk. Het kost wel wat van je tijd maar binnen no-time heb je het onder de knie. Het mooie is dat je meteen de afmetingen erbij kunt pakken (voor tijdens de bouw). Voor wat betreft het hout is het voornamelijk belangrijk om te weten wat je er allemaal in gaat zetten en op welke punten het hele zaakje steunt. Hoe groot gaat het wandmeubel worden? Voor mijn kastenwand gebruik ik interprime populieren multiplex (18mm voor de verticale delen en 15mm voor de horizontale delen). De schappen zijn namelijk niet al te breed dus het gewicht van de kleding is goed op te vangen en te verdelen naar de verticale wanden.

Nogmaals: ik ben geen expert maar met een beetje kennis, een goede dosis gezond verstand en heel veel rondstruimen op dit forum kom je al een heel eind.

Ik heb mijn hout trouwens wel bij een bouwproductenzaak besteld. Het kost iets meer maar de kwaliteit is vaak wel beter.
 

hugo34

Nieuw lid
22 feb 2016
17
0
Dank voor de reactie,het uittekenen is reeds gedaan op de ouderwetse manier ( tekenplank) mijn laptop is te oud om een tekenprogramma te installeren. De 8 mm die ik aangaf is voor de deurpanelen de panelen voor de kast zou ik in15 mm uitvoeren ( kostprijs) nu is de vraag zou er een kleurverschil zitten tussen de panelen en de latten als deze afgewerkt zijn? En hoe bekom ik sahara eiken kleur?
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
V.w.b. het kleurverschil is het belangrijk om te weten hoe je het gaat afwerken. Als je het met een blanke matte lak (zoals Osmo kleurloos mat bijvoorbeeld) dan blijft de kleur van je hout nagenoeg hetzelfde. Heb je dus verschillende houtsoorten gebruikt (bijvoorbeeld grenen latten en berken panelen) dan kan het dus zijn dat er kleurverschil in zit. Ga je een beits met een kleurtje gebruiken dan kan er altijd nog verschil in zitten. Het is misschien een beetje op te lossen door de lichtere houtsoort drie keer te behandelen en de donkere maar twee keer. Zoals ik al zei ben ik pas net begonnen om met hout te werken. Ik ben bij plankencentrale langsgereden en heb daar gevraagd of ze nog wat resthout hadden liggen. Zo heb ik verschillende soorten hout in een kleine oplage gekocht(amerikaans noten, eikenhout, inlands iepen etc.). Deze stukken heb ik zelf met verschillende soorten beits/lak bewerkt. Het mooie hiervan is dat je voor de toekomst je eigen houtstalen hebt en je hebt al een beetje geoefent met het afwerken van je hout. Je kunt namelijk nog de mooiste meubels maken, en ze vervolgens helemaal verpesten als je het niet goed afwerkt.

Ik heb even snel via google gekeken voor sahara eiken. Via ProFront.nl is het te verkrijgen, hier leg je wel €199 per m2 neer. Misschien kun je eiken fineer verkrijgen in die kleur en het dan zelf op de panelen lijmen. Fineren is wel een kunst apart.

Vaak helpt een telefoontje naar een houtzagerij die eikenhout verkopen ook wel om wat info te verkrijgen.

voor wat betreft de 8mm panelen lijkt het mij een beetje dun (wellicht dat de pro’s van dit forum hier een betere aanvulling op hebben). Het kan gebeuren dat het hout krom trekt. Zeker als je het eerst in een vochtige ruimte (ongeïsoleerde garage) opslaat en vervolgens in je woonkamer plaatst.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Voor foto's plaatsen kijk je hier even.

Ik begrijp nog niet goed wat je met de panelen bedoeld. Sluit je die op in een kader van dikker hout? In dat geval zou ik ze dunner kiezen, gewoon triplex dikte van 4mm. Deze dan wel opsluiten in een raamwerk, dat afhankelijk van het formaat van de deuren naar mijn mening toch wel 20 tot 25 mm dik mag zijn. Dan vooraf natuurlijk een groef hierin frezen en goede hoekverbindingen maken.

Succes! Fons
 

hugo34

Nieuw lid
22 feb 2016
17
0
De panelen worden in een frame gezet zowel de deuren als de wanden vandaar de vuren latten.qua kleur zou ik dus naar sahara eiken kleur willen gaan....maar hoe dit bereiken?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Als ik zo e.e.a. van je lees denk ik dat het wijs is dat je wat proefstukken gaat maken met de houtsoorten die je in gedachten hebt en op zoek gaat naar de juiste kleurbeits. Als je bij de meubelrestauratieshop om advies vraagt en je hem de gewenste kleur laat zien kom je er vast uit. Ik zie je idee om met vurenhout te gaan werken persoonlijk niet zitten. Over het algemeen is het hier verkrijgbare vuren instabiel en niet geschikt voor meubels tenzij je aan steigerhouten meubels denkt.... ik zou dan eerder aan mooi gedroogd essenhout denken, maar er zijn zat alternatieven. De panelen zou ik uit proberen met berken of bijv. Radiata pine. Maak eens een tweetal proefpaneeltjes van bijv. 30x40 cm en probeer daar de verschillende tinten beits eens op. Kan veel teleurstelling voorkomen en geeft je zekerheid over de aanpak!

Fons
 
Laatst bewerkt:

hugo34

Nieuw lid
22 feb 2016
17
0
Dank Voor de reactie,ben.ga eend zoeken naar houtleveranciers en de mogelijkheden.probleem zal zijn om het juiste kleur te vinden , niemand in de buurt verkoopt kleurstalen mpet dus steeds complete potten aankopen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.